Krokodilen
01-02-2009, 17:47
Har en liten rabatt som jag håller på att planera. Rabattens blommor blir mest röda nyanser men lite vitt för variation och kontrast.
Rabatten är bara 4,2 x 1 meter så det får vara ett pytte"träd" max 2 m högt. Inget som är mer busklikt, för då kommer det att skugga en rododendron. Uppstammat krävs alltså. Vackra blad eller nåt som blommar.
Jag har ingen aning om var jag ska börja leta. Något förslag?
Japansk lönn, "Acer palmatum" kanske?
Fågelvägen
01-02-2009, 18:27
Ska trädet växa intill en rhododendron? I så fall alltså ett träd som gillar surjord? Magnolia? Stewartia?
uppstammad Cotoneaster kanske!
Krokodilen
01-02-2009, 19:13
CITAT (Boxer @ 01-02-2009, 18:38)

uppstammad Cotoneaster kanske!
Ja nåt uppstammat kanske är bästa idén. Annars tar det ju lång tid tills trädet blir 2 meter, och medan det växer kommer det att skugga rododendronen. Men cotoneaster tycker jag inte är så kul. Vad finns mer uppstammat?
Vinbär eller krusbär. Nytta och nöje!
Huggorm
02-02-2009, 10:44
Korallsumak, Rhus glabra kanske? Nära släkt med rönnsumaken, men blir lite mindre
vanjalarsa
02-02-2009, 12:49
CITAT (MariaS @ 01-02-2009, 19:21)

Vinbär eller krusbär. Nytta och nöje!
Jag tycker också att krusbär eller vinbär på stam är ett ypperligt förslag. DEt ska jag ha i åtanke för egen del..
Tack för det !
mvh vanjalarsa
Helen i Piteå Zon 5
02-02-2009, 17:27
Uppstammad Aronia eller Benved!
Uppstammad lagerhägg. Små vita blommor men pluset är att den är vintergrön. De nya skotten är röda och mycket dekorativa mot de annars blanka mörkgröna bladen. Har själv en i zon 3 och den har hittills klarat sig bra.
Uppstammad lärk har jag. Jättesnygg o det ljust gröna blir snyggt mot perennernas mer mörka gröna färg tycker jag.
kicki.p
03-03-2009, 18:37
Ett annat alternativ kan vara Salix integra 'Hakuro Nishiki'- eukalyptusvide. Den köper man i stamhöjd som passar, och klipper in kronan varje vår till en liten boll. Anspråkslös och söt med brokiga blad i vitt, ljusgrönt och rosa, blommar ej. Bladen sitter kvar längst av alla bladfällande buskar, hos mej i zon 3-4 ger de inte upp förrän i december. Jag vet att den står i de flesta böcker som zon 1, men det måste vara en underdrift. Här har den klarat fem år utan protest. Dessutom rotar sig skotten man klipper av jättelätt, och kan användas som utfyllnad i perennarabatter efter lökblom, eller liknande.
Mvh
kicki.p
kicki.p
04-03-2009, 10:05
Ännu ett litet och smäckert förslag är Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety', vitbrokig klätterbenved, ympad på stam av E. europaeus, vanlig benved. Blir jättesnyggt i en liten rabatt och är dessutom vintergrön.
mvh
kicki.p
Red Top
04-03-2009, 10:50
CITAT (Ullet @ 03-02-2009, 15:05)

Uppstammad lärk har jag. Jättesnygg o det ljust gröna blir snyggt mot perennernas mer mörka gröna färg tycker jag.
Jag blir nyfiken på din uppstammade
lärk. Hur ser den ut? Jag har själv lärk och de är 30 m höga. Inget jag skulle vilja ha i en rabatt.
Men, åter till din lärk; hur ser den ut och hur hög blir den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.