Jag som är nybörjare har lite frågor ang såtider.
T ex vilka sommarblommor mm (ej perenner) skall sås nu/nyss?
Vilka ska sås direkt på växtplatsen? Även om det står på fröpåsen, så kanske jag inte har fröpåsen är utan vill veta först.
Jag såg någonstans att Salvia Patens skall sås nu och likaså är det dags för tobak. Gäller det all tobak?
Inte är det väl dags för tagetes eller ringblommor än? Men när?
Jag tänker så i lådor under belysning vid fönster och sänka värmen i rummet.
Snälla ge mig såråd, så jag kan starta nyss!
Hej,
Jag förkultiverade för första gången förra året - bara ettåriga blommor och långsamma grönsaker som purjo.
Egentligen är det ju möjligt att så alla sommarblommor direkt på växtplatsen, men min erfarenhet är att de börjar blomma lite tidigare om man förgror och planterar ut plantor.
Jag startade mina blommor (tagetes, prins gustavs öga, krasse, luktärter och kanske några till) i slutet av feb. början av mars. Med lysrör. De växte rätt bra, men sedan tror jag att jag slarvade lite (ska bättra mig i år): Det verkar viktigt att skola om ordentligt en eller ellt pargånger (jag slarvade genom att så fröna i krukor med plantjord, men såjord på ytan, trodde det skulle bli bra - men inte särskilt). Bättre att skola om ordentligt istället. En annan miss jag gjorde var att jag inte avhärdade dem tillräckligt ömsint, tror jag. De stod och stampade lite vilset i landen där jag planterade ut dem i april (zon 2) sedan - men efter ett tag kom de sig (det var också extremt torrt här på Västkusten veckorna efter utplanteringen)
ja, det är mina erfarenheter
Puffar tråden...............
Ingen som vet?
Eva 33c
05-02-2009, 17:26
Kanske kan den här
tabellen hjälpa dig på traven. Jag hittade tipset om länken här på forumet en gång. Där finns utvecklingstid i veckor på ett antal arter. Sen får du "räkna baklänges" beroende på var du bor.
Här hos mig räknar jag med att man kan sätta ut sommarplantor i rabatterna efter första veckan i juni, då brukar frostrisken vara över. Har man växterna i krukor kan man sätta ut tidigare och bära in vid frostrisk.
Med tiden skaffar man sig en "egen" lista på när de olika växterna ska sås. Själv sår jag de flesta sommarblommorna inomhus i mars-april. En del tidigare och en del senare.
ingrid fuxwall
05-02-2009, 18:14
Vilken underbar sida - dit ska jag återkomma många gånger
ingrid
CITAT (Eva 33c @ 05-02-2009, 17:26)

Kanske kan den här
tabellen hjälpa dig på traven. Jag hittade tipset om länken här på forumet en gång. Där finns utvecklingstid i veckor på ett antal arter. Sen får du "räkna baklänges" beroende på var du bor.
Här hos mig räknar jag med att man kan sätta ut sommarplantor i rabatterna efter första veckan i juni, då brukar frostrisken vara över. Har man växterna i krukor kan man sätta ut tidigare och bära in vid frostrisk.
Med tiden skaffar man sig en "egen" lista på när de olika växterna ska sås. Själv sår jag de flesta sommarblommorna inomhus i mars-april. En del tidigare och en del senare.
fröhamstern
05-02-2009, 21:31

Kanske kan den här
tack för underbart bra tabell Eva o tack till Eva m hemsidan
blomkronan
05-02-2009, 21:54

Kanske kan den här
tabellen hjälpa dig på traven.

Eva nu fick jag svar på många av mina frågor
Tusen tack för svaret, precis vad jag behöver!
Tack tack tack!