Full version: svennis
Kajsa
Du kan mycket om Pimpineller, jag har lagt in en massa rosbilder på " Help me Find " i helgen och rosen William 111 hittar jag inte, har den ett annat namn utomlands, får ingen hjälp av LÅG eller andra. Har du hört ett annat namn ?
svennis

Intressant fråga! Föräldrar okända. Visst en gammal ros.
Blir 60 cm hög o sprider sig som pesten.
Förväxlas ibland med Andrewsii men den skall bli 1 m hög.
Hittade en fin härkomst på William III, Kincardineshire, Crathes Castle gardens.
Bra att lära sig lite i taget. wink.gif
Kajsa
Sökte på namnen men fick inget napp, men tack ändå. Rosen är väl inte så populär utomlands då ?

Visst blir din William 111 en meter hög eller mer ?
svennis
Din är ju väldigt fin. smile.gif
Mary McMurtrie har den med i sin bok, Scots Roses.
Hörde att Peter Boyd menade att Knud på Rosenposten hade fel William III.
Man får försöka se biggrin.gif

Kajsa
Jo, det har diskuterats på Rosforum AOT
Mimika
Den finns i Peter Beales Classic roses och i Botanican, men med okända föräldrar, så mysteriet med ursprunget kanske kvarstår. Är inte det lite spännande.. funnen märklig ovanlig ros från nån ödegård eller slott i Skottland?
Kajsa
Jo, det är spännande ! Valde rosen för det lilla formatet och ljuvliga färgen, men börjar den " sprida sig som pesten " som svennis skrev då blir här hårda nypor, då får jag dela ut skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon