|
Full version: Luktärtorna
Hur sår jag luktärtorna bäst?
Har för mig att de ska stå i djupa kärl. Kan jag redan nu så dem och sätta ut i växthuset? Eller ska jag vänta tills i maj och så dem utomhus?
Pius, zon 1
Lady Hamilton
01-02-2009, 19:34
Det är riktigt att luktärter vill växa i djupa kärl. Jag brukar så mina i en "pluggbox" Man kan så luktärtor i andra byttor också men de gillar inte att rötterna blir störda, därför äe pluggbox idealiskt om man inte vill direkt så dem ute på försommaren. Luktärtor växer ganska snabbt så även om du bor i zon 1 är det alldelens för tidigt att så dem nu
CITAT (Lady Hamilton @ 01-02-2009, 19:34)  Det är riktigt att luktärter vill växa i djupa kärl. Jag brukar så mina i en "pluggbox" Man kan så luktärtor i andra byttor också men de gillar inte att rötterna blir störda, därför äe pluggbox idealiskt om man inte vill direkt så dem ute på försommaren. Luktärtor växer ganska snabbt så även om du bor i zon 1 är det alldelens för tidigt att så dem nu En snabb fråga bara: Det betyder väl att du inte ser ngn poäng med att skola om dem - utan att du tar såjord i boxen, och därifrån efter avhärdning direkt ut i rabattjorden? Jag frågar eftersom jag själv bara odlar ettåriga blommor och grönsaker, och har sett hur väldigt mkt du frösår och vilken stor vana du har.
Lady Hamilton
01-02-2009, 19:51
Ja jag sår i pluggboxen och låter dem växa där tills det är dax att plantera ut dem. Jag toppar dem ett par gånger så att de blir kraftiga o fina plantor. Blir rottrådarna för långa eller "tjorvar i hop sig" kan jag klippa av dem lite. Jag tillsätter även näring i vattnet när de blivit "plantor".
ingrid fuxwall
01-02-2009, 19:52
Nu var det ju inte mig du frågade men under flera år har jag sått luktärtor i pluggbox, i såjord, och sedan planterat dem ute på slutstationen när de vuxit till sig.
Ska jag vara ärlig har jag aldrig sått luktärtor inne, har använt pluggboxen ute men sett till fröna så att inga fåglar eller annat kunnat sno dem innan de grott.
ingrid
Lady Hamilton
01-02-2009, 19:58
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-02-2009, 19:52)  Nu var det ju inte mig du frågade men under flera år har jag sått luktärtor i pluggbox........ingrid  Vad bra att även du svarade. Alla tips och råd är bra att få
Vad bra! Jag sådde luktärter i pluggboxen för första gången förra året (inne med lysrör - premiär!) och hade sen ett fasligt sjå att skola om dem, då slipper jag det ledet - toppen!
Men andra sommarblommor, skolar ni om dem tro? Jag sår krasse, prins gustavs öga, sömntuta, tagetes... Lyckades eg. bara med luktärterna och tagetesen (gnom) förra året - de andra vart veka och mesiga. Jag tror jag kanske var för oöm i avhärdningen... Bättring ska ske!
Dito Verde
01-02-2009, 20:03
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-02-2009, 19:52)  Ska jag vara ärlig har jag aldrig sått luktärtor inne, har använt pluggboxen ute men sett till fröna så att inga fåglar eller annat kunnat sno dem innan de grott.
ingrid När sår du dem då, som tidigast? Är det skillnad på att så dem i pluggbox ute och att stoppa dem direkt i jorden? Du kanske har boxarna i gott skyddat läge så de kommer igång fortare. Det blir väl såklart varmare i boxarna än nere i marken. Men å andra sidan kommer nattkylan mera åt boxarna. Har du tak på boxarna (som ett minidrivhus)? /p
Nu stoppar jag in nosen, lite OT men inte så mkt: Min erfarenhet av att förkultivera luktärterna inne under ljus var att de faktiskt kom igång med blomningen tidigare än annars - dvs tidigare än när jag förr om åren sått direkt i landet.
ingrid fuxwall
01-02-2009, 20:16
CITAT (Dito Verde @ 01-02-2009, 20:03)  När sår du dem då, som tidigast? Är det skillnad på att så dem i pluggbox ute och att stoppa dem direkt i jorden? Du kanske har boxarna i gott skyddat läge så de kommer igång fortare. Det blir väl såklart varmare i boxarna än nere i marken. Men å andra sidan kommer nattkylan mera åt boxarna. Har du tak på boxarna (som ett minidrivhus)? /p Någon gång i april maj och så givetvis i skyddat läge fram tills dess att de är 5 - 10 cm. Vissa boxar är sådana där gröna lådor som man kan köpa jordgubbar i - alltså inget tak och är det frön från gröna boxar klumpas de samman och sätts i "flock" ingrid som kanske gör helt fel CITAT (EKLO @ 01-02-2009, 20:06)  Nu stoppar jag in nosen, lite OT men inte så mkt: Min erfarenhet av att förkultivera luktärterna inne under ljus var att de faktiskt kom igång med blomningen tidigare än annars - dvs tidigare än när jag förr om åren sått direkt i landet. Du har säkert rätt men jag har begränsade möjligheter att ha växter under lysrör så jag drar inte fram luktärt på så sätt. ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-02-2009, 20:16)  ingrid som kanske gör helt fel Du har säkert rätt men jag har begränsade möjligheter att ha växter under lysrör så jag drar inte fram luktärt på så sätt.
ingrid (Jag kanske lät pekpinnig, verkligen inte min mening) - det jag funderade över var om luktärterna kommer igång bättre av att de blir förkultiverade (oavsett inne/ute/extraljus eller ej) jämfört med direkt odling på platsen. Hur var det för dig Ingrid, om du hade sått dem direkt i rabatten förr - märkte du nån skillnad på blomningestiden tro?
Just luktärtor brukar jag så med gott resultat i toarullar. Fast det är lite väl tidigt att börja redan tror jag....
Lady Hamilton
01-02-2009, 20:47
CITAT (EKLO @ 01-02-2009, 20:03)  ...Men andra sommarblommor, skolar ni om dem tro? Jag sår krasse, prins gustavs öga, sömntuta, tagetes... Lyckades eg. bara med luktärterna och tagetesen (gnom) förra året - de andra vart veka och mesiga. Jag tror jag kanske var för oöm i avhärdningen... Bättring ska ske! Krasse direktsår jag alltid ute. Luktärtotna sår jag inne för att hinna toppa plantorna och få fins buskiga plantor tills utplanteringen Tagetes sår jag innomhus Alla dessa odlar jag under lysrörs belysning och avhärdar under fiberduk innan de är redao för den definitiva utplanteringen. (de sorter jag inte kommenterat är sorter som jag inte testat) Pluggbox
Men trasslar de inte ihop sig när man sår dem i pluggboxen?
Jag sådde olika fröer en gång i min pluggbox, bl a slingerväxter, men det blev bara ett virrvarr av alla små plantorna och måste man inte leda upp luktärtorna på nån pinne eller så?
Pius
Lady Hamilton
02-02-2009, 10:11
Jag toppade mina luktärtor eftersom, lät dem växa upp med ett/två bladpar knipsade av dem lät ytterliggare något bladpar växa och knipsade av dem igen. På så vis fick jag knubbiga och kompakta plantor. Visst kan man placera ner en pinne (bambu grillspett från ICA fungerar bra) om man vill. Mina luktärtor hann bli ca 1-1,5 dm innan jag planterade ut dem. (Jag brukar så mina mitten/slutet av april) Och som jag tidigare skrev så klippte jag bort "rottrasslet" som blev i själva vattenbyttan
Plantorna växte under lysrörs belysning. Fönsterljuset brukar vara tillräckligt här uppe i norr f.r.o.m Mars men då måste de stå i ett bra fönster. Får plantorna för lite ljus är det lätt att de blir rangliga
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2009, 10:11)  Jag toppade mina luktärtor eftersom, lät dem växa upp med ett/två bladpar knipsade av dem lät ytterliggare något bladpar växa och knipsade av dem igen. På så vis fick jag knubbiga och kompakta plantor. Visst kan man placera ner en pinne (bambu grillspett från ICA fungerar bra) om man vill. Mina luktärtor hann bli ca 1-1,5 dm innan jag planterade ut dem. (Jag brukar så mina mitten/slutet av april) Och som jag tidigare skrev så klippte jag bort "rottrasslet" som blev i själva vattenbyttan
Plantorna växte under lysrörs belysning. Fönsterljuset brukar vara tillräckligt här uppe i norr f.r.o.m Mars men då måste de stå i ett bra fönster. Får plantorna för lite ljus är det lätt att de blir rangliga Då förstår jag. Själv har jag bara försökt mig på luktärtor nån enstaka gång och då bara toppat dem en endaste gång, en lång girland har blivit resultatet. Men nu vet jag bättre. Pius
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2009, 11:11)  Jag toppade mina luktärtor eftersom, lät dem växa upp med ett/två bladpar knipsade av dem lät ytterliggare något bladpar växa och knipsade av dem igen. På så vis fick jag knubbiga och kompakta plantor. hur många gånger bör/kan man toppa luktärten?
en fråga till på luktärtor, för många år sen säkert 20, sådde jag såna ute i egenbyggda avlånga lådor, (inplastade) 3 st, hade de sen som avskärmning till min uteplats, satte fast spaljer, hur snyggt och mysigt som helst. Vid regn sköt jag dom på stenplatttorna mot väggen,(den sommarn måste varit torr ) om nån skulle vilja prova idén. Min fråga är om jag sår dom inne under lysrör - När blommor dom, hur många veckor, cirka har de på sig innan dess.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|