Full version: Spindelliljor
Inger i Huddinge
Har haft 4 st spindelliljor ute över sommaren. Tänkte ta in dessa. Kan man driva dom som amaryllislökar?
Ina
Jag har gammaldags spindelliljor som är gröna året runt - dom varken vill eller behöver vissna ner! Köpte en gång en "gul spindellilja" som inte alls var speciellt lik mina andra - den skulle visst skötas ungefär som en amaryllis med viloperiod och så...
Så svaret på din fråga är från mej nog en motfråga... wink.gif smile.gif
Vilken sorts spindellilja är det du har?
Inger i Huddinge
Fick inget namn på dem, men det var på mässan i våras jag köpte av holländare. Det var vita blommor. unsure.gif
Ina
Har du nån bild?
Om det är vita blommor är det ju större chans att det är en variant som skall vara grön hela tiden... Jag har ingen bild på min när den blommar man den har knopp på gång så jag kan visa dom bilderna så länge!!

Inger i Huddinge
Tack, för svaret Ina!

Tyvärr har jag ingen bild, men de liknar dina på växtsättet. Jag tar in dem så får jag se vad som händer. rolleyes.gif
Ina
Jag kan ju plåta min knopp när den slår ut så kan du jämföra blommorna och se om dom liknar dina!! smile.gif

Återkommer!!! wink.gif
Inger i Huddinge
Gärna, tusen tack. tongue.gif
Betty
Så här ser spindelliljan ut när den blommar.

Om det är en sån du har så ska den inte skötas på samma sätt som en amaryllis. Hymenocallis speciosa heter den på latin. den har ingen lök så som amaryllis. Den har ingen egentlig viloperiod men jag brukar dra ner lite på gödningen under vintern. Plantera om i mars så kommer blomningen efter några veckor.
Inger i Huddinge
Tack Betty!

Jovisst ser den ut så. Jag tar in den i morgon.Trodde nog att det var en engångsblommare. wub.gif
Ina
Det är en likadan som min, så vänta inte på bild på den oxå, Inger!!
Tack, Betty!!!! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon