Full version: Nygrott!
Örtagården
Första gången jag provar på att så chili och paprika. Jag sådde den 25/1 och har nu kommit upp efter bara 7 dagar. 9 av 12 har kommit upp än så länge. Jippi!!! Jag har haft dom i en inbyggd garderob som står mot skorstensmuren, verkar vara ett bra ställe smile.gif

Min fråga:
Kan dom vara kvar i mörkret tills alla har grott? även om det skulle ta nån dag extra?
Örtagården
PS Jag har dem i en sålåda med lock, där det rymmer 24 st plantor.
KURT
Det märks nog ganska fort om de lider brist på ljus, så länge de har näring från fröet klarar de sig. Men precis som när man sätter ut växter så kanske det kan bli en liten chock om man tar dem från helt mörker till mycket ljus.
blomkronan
Hej spontant tänker jag... sätt in en lampa i gardiroben, så är det fixat smile.gif
Är det en sådan låda du har som 24 st sitter i hop? Jag har klippt i sär mina krukor, För när planterna sen kommer upp växer dom olika (om man har olika sorter) när en "slår i taket" eller är klar för omplantering, så kanske dom andra inte är klara för att flytta ur det lilla växthuset.
Jag satte mina chili 27/12 nu är det dax att omplantera mina... så det får fort smile.gif
Örtagården
Tack så mycket för era svar. Ja, tanken slog mig att klippa isär krukorna smile.gif för en del av de som har kommit upp ser lite gulaktiga ut (kanske är för fuktiga)

Ok ska tänka lite på ljuset, ställde dem i ett fönster mot öst över dagen för att de skulle få lite sol, kanske blir lite väl ljust, ops.

Jag har även letat omkring i pannrummet efter en armatur som rymms i garderoben, kom på att den är uppsatt på annat håll smile.gif Har letat runt idag efter "rätt" lysrör i affärer men gått bet. Ska prova på den lokala eletriska affären oxå, de borde ha.
Tack ska ni ha!!!
Nauti
CITAT (Örtagården @ 02-02-2009, 21:41) *
Ok ska tänka lite på ljuset, ställde dem i ett fönster mot öst över dagen för att de skulle få lite sol, kanske blir lite väl ljust, ops.

Jag har även letat omkring i pannrummet efter en armatur som rymms i garderoben, kom på att den är uppsatt på annat håll smile.gif Har letat runt idag efter "rätt" lysrör i affärer men gått bet. Ska prova på den lokala eletriska affären oxå, de borde ha.
Tack ska ni ha!!!
Det kan inte bli för ljust vid den här tiden, det är nog snarare så att det alltid finns för litet ljus så att man behöver extrabelysning.

Du behöver ju inte ha dem ståendes mörkt för att de gror, de gror bra ändå. Så ställ ut alla i ljuset du, eller skaffa extrabelysning. Du behöver inte skaffa armatur och lysrör, det blir mycket billigare att bara köpa en sockel(eller om du har en hemma) och en lågenergilampa.
ingrid fuxwall
Jula och öB har billiga lysrörsammaturer - bara ett litet tips

ingrid
blomkronan
Hej igen Örtagården
Son Nauti sa så behöver du inte en armatur nu... har du en lamphållare vilken som... och sätt i en energilampa.
Armaturen har du användning av senare... då du har planterat om alla en och en då tar dom plats!!! (man kan ju inte sluta så, det kommer bli flera sorter...)
smile.gif /Mari
Örtagården
Ok, tackar för alla tipsen smile.gif Kan det vara vilken energilampa som helst??? jag hittade bara med varmt ljus. Och det är nog bra om jag köper lysrör oxå, detta är ju skoj smile.gif)
Andra omgången med chili kom upp efter 4 dagar, det borde bli några som klarar sig smile.gif
kiml
En varmvit fungerar utmärkt även om en kallvit gynnar tillväxten mer.
Örtagården
Vad bra, bättre än ingenting alltså smile.gif Tackar för snabbt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon