Full version: Kroppkakor
Pote2illa
[size="3"][/size] Har någon ett bra recept på kroppkakor. Jag är så sugen men dålig på att laga. giggle.gif VAR RÄDDA OM VARANDRA!
Eva-Helene
Härär ett bra recept.
Pote2illa
Tack för ett enkelt och bra recept. Verkar bra att följa. Ska pröva i dag. Har ingredienserna hemma. Ha en bra dag! thanks.gif
momme
Hej.
Jag säger oxså för den enkla recept.
Ha en bra dag.
Momme
anne-li i olofstorp
CITAT (Pote2illa @ 02-02-2009, 07:45) *
. giggle.gif VAR RÄDDA OM VARANDRA!

När min dotter var liten hade vi köpt kroppkakor och på kvällen undrade hon när vi skulle äta dom där människobullarna.......
Limpan86
Hej

Är en stor kroppkaksälskare och har testat många olika recept doc en denna min absoluta favorit.
http://www.t
Meriona
Kroppkakor ska serveras med skinksås till tycker jag, för det är vad jag är van vid. Förr när vi åkte till fjällen så var alltid standard första kvällen att en av killarnas mamma hade lagat kroppkakor och skinksås. Jag tror förbaske mig inte allt jag nånsin smakat nåt som smakar lika ljuvligt. Har blivit serverad torrkokta kroppkakor utan skinksås ett antal gånger på krogen, men det är bara äckelpäckel i jämförelse med det som man kunde uppleva med Sonjas härligheter! wub.gif
Sonja var förövrigt precis som min styvfars mamma "kokerska", en alldeles för bortglömd titel, en kokerska skapar samma ljuvliga matupplevelser som värsta stjjärnkocken! mad.gif
humla
Jag är ölänning och har därför kroppkakor som en av mina absoluta favoriträtter wink.gif Men de måste ju vara rätt tillagade, förstås. Serveras med grädde och lingon.

Har lärt mig av min mamma, som inte har något nerskrivet recept utan gör dem "på känn".

Detta receptet är det jag hittat som är mest likt (& därför godast wink.gif): http://kryddburken.wordpress.com/2007/10/3...ska-kroppkakor/

Och bäst blir de med potatissorten Bintje.
Meriona
CITAT (humla @ 17-03-2009, 12:45) *
Jag är ölänning och har därför kroppkakor som en av mina absoluta favoriträtter wink.gif Men de måste ju vara rätt tillagade, förstås. Serveras med grädde och lingon.

Har lärt mig av min mamma, som inte har något nerskrivet recept utan gör dem "på känn".

Detta receptet är det jag hittat som är mest likt (& därför godast wink.gif): http://kryddburken.wordpress.com/2007/10/3...ska-kroppkakor/

Och bäst blir de med potatissorten Bintje.

Jag tror att även småland gör sig gällande att vara Kroppkakans mecka? Och pitepalt är förresten inte helt olika heller. Lika gott vad det än kommer ifrån ,allt med potatis är väl gott helt enkelt! thanks.gif
Inga från Närke
Jag brukar göra kroppkakor när jag får över potatismos.

Blandar då i ägg och vetemjöl till en deg som det går bra att arbeta med händerna i så det inte klibbar för mycket.
Gör små tennisboll stora bollar och formar dem som den skål och fyll dem med tärnat stekt sidfläsk som även stekts med lite lök. Tryck ihop dem så de blir som en boll.
Koka dem i saltat vatten tills de flyter upp.
Ät tillsammans med lingon gärna utrörd med grädde.
Man kan även frysa dem och steka upp dem eller värma i mikron.
pianja
Kroppkakor är bland det godaste som finns! Jag är ursprungligen från Blekinge. Grå kroppkakor är det som räknas för mig. Med lingon och grädde till. Min farmor gjorde världens godaste. Någon gång per år brukar jag göra dem. Och standard frasen är: "De blev goda, men inte som farmors." Precis som hon alltid sa, fast med sin mors som mall. tongue.gif
Mamma, som tycker att kroppkakor är onödigt meck gör något hon kallar falska kroppkakor. Strimlar fläsket och kryddar som vanligt dagen innan. Lägger det i långpannan. Sedan täcker hon det med råriven potatis och så får det stå i ugnen en timme eller så. Det blir också riktigt gott. Krispigt.
ingrids
Hm, den där förfalskningen lät inte dum. Måntro om man kan riva ner lite olika spännande rotsaker också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon