Full version: Stäppsalvia
Pius
Är stäppsalvian lättsådd?

Läste och såg fina bilder på stäppsalvian i nån trädgårdstidning och blev sugen på att försöka så den. Om det nu går. Den skulle passa perfekt i mina urtrista smala rabatter på varsin sida om en gammal gång.

På våren blommar de med blå pärlhyacinter, jättefint, men sen, usch de ser förfärliga ut. thumbdown.gif Iris växer bra där men blommar ungefär två dagar känns det som. Jag sådde nån annan slags salvia men den såg inte kul ut alls, bara blek.

Så stäppsalvia med nåt rosa skulle bli fint. Lammöron har jag gott om så de skulle jag kunna blanda upp dem med också.

Finns det förresten någon lättsådd rosa växt som trivs på torr, mager och kalkhaltig jord?

Jag måste få ordning på dessa trista rabatter annars får jag spader. wacko.gif

Pius
Ulla-Kajsa
Rosa växt som trivs torrt, magert och kalkhaltigt: rosa isop, backtimjan.
Har haft stäpplilja, men planterade den i en rabatt i skuggan och lite fuktigare läge - det gillade den inte. vill nog ha bara sol.
Penstemon
Hej
Har satt stäppsalvia och de kom upp efter 4 dagar så de är lättsådda.
Har dom under ett lysrör i rummet där det är ca 20 grader.
Pius
CITAT (Penstemon @ 02-02-2009, 14:23) *
Hej
Har satt stäppsalvia och de kom upp efter 4 dagar så de är lättsådda.
Har dom under ett lysrör i rummet där det är ca 20 grader.

Vad har du för sort? Jag hittade en hel del olika sorter när jag sökte på salvia nemorosa. Och både blå och rosa, så jag kanske skulle köpa en av varje istället för isop.

Pius
Red Top
Stäppsalvia är som tidigare sagts lättsådd. Dessutom kan man lätt få den att blomma om, genom att klippa ner den lite när den första omgången blommat över.

Har den själv sen många år i en smal rabatt intill husväggen. Den trivs utmärkt där.

Pius
CITAT (Red Top @ 02-02-2009, 15:03) *
Stäppsalvia är som tidigare sagts lättsådd. Dessutom kan man lätt få den att blomma om, genom att klippa ner den lite när den första omgången blommat över.

Har den själv sen många år i en smal rabatt intill husväggen. Den trivs utmärkt där.

Det låter som en perfekt växt för mig och mina trista rabatter. Här ska beställas (igen)!

Tack för hjälpen!

Pius blomma.gif
Red Top
Glömde skriva att väggen ligger i söder. Stekhett mitt på dagen alltså.

Lycka till! smile.gif
Pius
CITAT (Red Top @ 02-02-2009, 15:38) *
Glömde skriva att väggen ligger i söder. Stekhett mitt på dagen alltså.

Lycka till! smile.gif

Samma hos mig, det blir perfekt!

Pius
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pius @ 02-02-2009, 11:31) *
Finns det förresten någon lättsådd rosa växt som trivs på torr, mager och kalkhaltig jord?

Jag måste få ordning på dessa trista rabatter annars får jag spader. wacko.gif

Pius

Rosa Timjan (finns även vit)
Rosa Stenkyndel (finns även vit)
Rosa Lavendel (finns även vit)
Rosa Iris
Rosa Dagliljor

är ju exempel på några som är rosa som går ha torrt och soligt,dom går ju köpa som plantor om dom är svåra att så.

Penstemon
Hej
Jag satte Salvia nemorosa blå sort. Fröna beställde jag från usa.
Jag satte 12 frön 9 har kommit upp
Anki V
Jag vill ju gärna slå ett slag för Isopen.....lättsådd och tacksam är den och blommar första året efter sådd. Min Isop blommar mycket flitigare än mina stäppsalvia som i och för sig är av okänd sort.

På bilden är det tre förstaårsplantor av hemsamlade frön fotade i oktober i fjol. Fröna är inte " fägäkta" jag har bara tagit frön från en blå men en liten % av plantorna blev rosa smile.gif .

[attachment=30318:h_sten_0...__Large_.JPG]

Om någon vecka vet jag om årets frön är grobara och är du intresserad av frön så hör av dig.

/Anki
Pote2illa
smiley_small_hug.gif Jag köpte några färdiga plantor förra året och planterade på kyrkogården tillsammans med en rosa miniros och fyllde ut med vit stenkrassing. Det blev vackert och blommade hela sommaren. Det är ju samma miljö ungefär som med dina smala rabatter. Vattning behöver jag inte bekymra mig om. I år ska jag så frö så jag får plantor här hemma också. Dom drar till sig fjärilar och bin också - ett extra plus. Lycka till!
Pius
CITAT (Pote2illa @ 03-02-2009, 09:03) *
smiley_small_hug.gif Jag köpte några färdiga plantor förra året och planterade på kyrkogården tillsammans med en rosa miniros och fyllde ut med vit stenkrassing. Det blev vackert och blommade hela sommaren. Det är ju samma miljö ungefär som med dina smala rabatter. Vattning behöver jag inte bekymra mig om. I år ska jag så frö så jag får plantor här hemma också. Dom drar till sig fjärilar och bin också - ett extra plus. Lycka till!

Men så smart. Jag har samma bekymmer varje år vad jag ska ha på gravarna. Det brukar bli pelargoner och tagetes. Men det är ju ännu bättre med ditt förslag, tåliga växter är precis vad som krävs på gravar som man inte åker till så ofta.

Det ska jag nog ta efter den här sommaren.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon