Full version: Sparris - inköp
Ulla-Kajsa
Funderar på att odla sparris - i mängd.
Men det tar ju flera år om jag ska så frön och vänta på att plantorna ska ge skörd.
Vet någon var jag kan köpa färdiga plantor och gärna för ett överkomligt pris.
Är det någon speciell sort man bör satsa på eller som jag ska undvika.

Bor i zon 1. Här är bara sandjord och iskall östanvind så här års!
MariaS
Annars kan man faktiskt börja skörda redan andra året om man sår själv.
Preussen
förra året fanns en annons på odlas köp&sälj. kanske dyker något upp där i år igen? jag köpte själv rambo f1 på hornbach för 49kr/st tror jag det var. det var stora fina plantor som jag hoppas ger skörd iår. kolla även in på hannasgården på österlen. enligt förra årets sortlista hade de plantor till försäljning.
Ulla-Kajsa
Tack för tipsen.
Jag driver upp från frön. Har kunnat skörda först på tredje-fjärde året här. Får komplettera med köp av färdiga plantor.
160kvm stort hus
CITAT (Preussen @ 02-02-2009, 13:54) *
förra året fanns en annons på odlas köp&sälj. kanske dyker något upp där i år igen? jag köpte själv rambo f1 på hornbach för 49kr/st tror jag det var. det var stora fina plantor som jag hoppas ger skörd iår. kolla även in på hannasgården på österlen. enligt förra årets sortlista hade de plantor till försäljning.

49 kr per planta?? Shit pommes va dyrt.

Österlensparris säljer väl, både till privat litet land och till större typ företag.

Kommer inte ihåg vad jag betalade, men det var inte så dyrt med fraktoch allt. ( dom dhl:ade paketet )

Sthlmsmässan, där brukar dom ju stå och sälja till "mässpriser":
MariaS
Det är ju synd att jag inga sparrisar har kvar. 49:-!!! Jag tog 35:- för treåringar!
LenaS
Ja här kan man köpa färdiga plantor. 10 plantor per paket.

http://www.gourmetgarage.dk/group.asp?group=226

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon