Rossi
Jag är så glad för att jag har fått tre av mina brudorkidéer att blomma om (har inte försökt så länge men ändå). Det var ju tacksamt att det kom två blomstänglar på den ena plantan eftersom där bara fanns en när jag köpte den.

Min fråga är hur många blommor ni andra får på era brudorkidéer när de blommar om. När man köper dem kan det ju välla över av blommor på varje stängel. På de här tre plantorna som jag nu har fått nya blomstänglar på så finns det bara två blommor på varje. Är inte det lite väl klent?
Elcyion
Brudorkidéer kan se så olika ut. Vissa har massor av små blommor, och andra har några få stora.
Rossi
CITAT (Elcyion @ 02-02-2009, 15:13) *
Brudorkidéer kan se så olika ut. Vissa har massor av små blommor, och andra har några få stora.

Ja, så är det ju.

Fast min fråga var mer menad som om ni andra upplever att antalet blommor är färre när de blommar om än vad de ursprungligen var (vid inköpstillfället). Kan man inte få lika frodig omblomning?
Elcyion
Tittar man på pojkvännens orkidéer, så blommar det riktigt fint år efter år, med många blommor på. Tror det mer beror på hur pass "exakt" man lyckas sköta dem.
Sussie F-Flower
Grattis! Det var väl kul? tummenupp.gif
Ja, man vill ju så gärna ha en hel drös med blommor varje gång... wub.gif
Min äldsta brudorkidé blir 7 år nu till våren. Den har också bara haft 3-5 blommor varje gång den har blommat om, ca 2 ggr/år. Mina andra är mellan 1-5 år gamla.

Ifjolvår började jag att doppa alla mina orkidéer i orkidégödning.(jag hade aldrig använt gödning till dom tidigare). Dom fick var och varannan gång det var baddags. Sedan i september när min äldsta fick en ny stängel och blommade så blev det 12 blommor!!! Innan den hade vissnat så kom en ny kvist på samma stängel med 5 blommor till! De andra fick också fler blommor än vanligt.

Brukar du ge din någon gödning? Jag vet att det finns dom som tycker att det inte ska behövas men jag märkte då en sådan skillnad på mina, så för mig är det ingen tvivel om att de mår bra av det.
Rossi
Tack Sussie! Ditt svar ger hopp!

Jag ger gödning ibland men måste erkänna att jag inte är så konsekvent. Har också hört de som aldrig ger gödning eftersom de anser att växterna inte får gödning där de växer naturligt men det är ju inte sant för när de hänger där så rinner det ner döda blad från träd och andra växter med regnvattnet och det är rena komposten.

Jag ska vara lite mer flitig med gödningen så får vi se vad som händer! Jag brukar inte doppa mina utan håller dem i ena handen och så vattnar jag med kannan med den andra en stund. Kanske bör jag ändra även på det.

Men visst är jag glad över att mina växter har blommat om. Den ena har inte slagit ut sina knoppar än och jag minns inte vilken färg det var på blommorna så det är lite spännande. Ibland har jag dessutom köpt billiga brudorkidéer utan blommor och det är ju alltid kul att se vilken sort det blir!
Whiskuchi
Mina får aldrig mer än en stängel när de blommar om, i gengäld har de 10-12 blommor på den enda stängeln så jag är nöjd ändå tummenupp.gif
Elendil
Jag har en orkidé som blommar om, har tre stora blommor och det verkar komma flera knoppar. Kommer inte ihåg hur många blommor den hade i somras men jag tror inte att det var så mycket mer.
Sussie F-Flower
CITAT (Rossi @ 02-02-2009, 15:08) *
Tack Sussie! Ditt svar ger hopp!

Jag ger gödning ibland men måste erkänna att jag inte är så konsekvent. Har också hört de som aldrig ger gödning eftersom de anser att växterna inte får gödning där de växer naturligt men det är ju inte sant för när de hänger där så rinner det ner döda blad från träd och andra växter med regnvattnet och det är rena komposten.

Jag ska vara lite mer flitig med gödningen så får vi se vad som händer! Jag brukar inte doppa mina utan håller dem i ena handen och så vattnar jag med kannan med den andra en stund. Kanske bör jag ändra även på det.

Men visst är jag glad över att mina växter har blommat om. Den ena har inte slagit ut sina knoppar än och jag minns inte vilken färg det var på blommorna så det är lite spännande. Ibland har jag dessutom köpt billiga brudorkidéer utan blommor och det är ju alltid kul att se vilken sort det blir!

Jag förstår fullkomligt din glädje! Med tanke på hur länge blommorna står så får man så mycket "tillbaka" från de små liven. wub.gif

Färgerna kan ju variera också från blomning till blomning på samma planta, så tillvida den inte är sortäkta. Det har jag varit med om. Köpte en gång en riktigt knallig cerisfärgad brudorkidé (enfärgad). När den blommade om blev blommorna cerise-rosa/vit strimmig, med väldigt mycket vitt i. Hade även en annan som jag köpte som vinröd/vitstrimmig, den blev också ljusrosa/vitstrimmig.

Jag doppade mina orkidéer i svag blomstergödning för första ggn i år, igår. Några som står bra till ljusmässigt, hade börjat att växa så då tänkte jag att då är det dags. Nu kommer dom att få var tredje gång jag doppar dom, fram till mars april då får dom varje eller varannan gång.

Du kan väl lägga in någon bild då, när den andra också har slagit ut? tummenupp.gif
Pia mitt i Skåne
Blomma om?
Folk envisas med att ge mig orkidéer på födelsedagar o.d. och växterna envisas med att dö. De trivs helt enkelt inte hos mig. Däremot så vet jag folk som får dem att blomma om med både en och flera stänglar så det går nog om alla förutsättningar är de rätta...
Lycka till i alla fall.
Elcyion
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 04-02-2009, 00:28) *
Blomma om?
Folk envisas med att ge mig orkidéer på födelsedagar o.d. och växterna envisas med att dö. De trivs helt enkelt inte hos mig. Däremot så vet jag folk som får dem att blomma om med både en och flera stänglar så det går nog om alla förutsättningar är de rätta...
Lycka till i alla fall.

Eftersom du bor i skåne, kan det vara en idé att vattna dem med destillerat vatten, då skånes vatten är väldigt hårt. Vattna bara en liten dutt (2 msk?) varannan vecka eller så på vintern och varje vecka på sommaren. De ska inte stå i vatten. Det vatten som rinner ut på fatet ska hällas bort. Råkar du få vatten ner i bladen ruttnar de.
Rossi
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 04-02-2009, 01:28) *
Blomma om?
Lycka till i alla fall.

Hej Pia!

Precis så kände jag förut men jag gav mig den på att lyckas och nu blommar de faktiskt om med både en och två stänglar! Det gäller bara att ha tålamod. När de jag får eller köper har blommat över så ställer jag dem i tvättstugan och ger dem vatten en gång i veckan eller lite mer sällan kanske. Lite gödning får de också då och då. Jag har dem i norrfönster.

Jag bor ju också i Skåne och visst har vi hårt vatten här men mina verkar ju att trivas ändå. Jag har använt vatten direkt från kranen.

Lycka till!
Calla
Mina blommar om ungefär som vid inköp, men några drar ut på blomningen genom att skicka ut stänglarna 1 o 1. Blomantal ingen större förändring, om man frånser att det ju blir fler blommor eftersom det är fler stänglar som blommar samtidigt.
pejori
Mina är snälla och blommar ofta och mycket. rolleyes.gif
Brudarna får gärna både tre och fyra stänglar.
Är inte så snäll mot mina, dom får ingen jödning alls, däremot planterar jag om dom varje vår. coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon