CITAT (Rossi @ 02-02-2009, 15:08)

Tack Sussie! Ditt svar ger hopp!
Jag ger gödning ibland men måste erkänna att jag inte är så konsekvent. Har också hört de som aldrig ger gödning eftersom de anser att växterna inte får gödning där de växer naturligt men det är ju inte sant för när de hänger där så rinner det ner döda blad från träd och andra växter med regnvattnet och det är rena komposten.
Jag ska vara lite mer flitig med gödningen så får vi se vad som händer! Jag brukar inte doppa mina utan håller dem i ena handen och så vattnar jag med kannan med den andra en stund. Kanske bör jag ändra även på det.
Men visst är jag glad över att mina växter har blommat om. Den ena har inte slagit ut sina knoppar än och jag minns inte vilken färg det var på blommorna så det är lite spännande. Ibland har jag dessutom köpt billiga brudorkidéer utan blommor och det är ju alltid kul att se vilken sort det blir!
Jag förstår fullkomligt din glädje! Med tanke på hur länge blommorna står så får man så mycket "tillbaka" från de små liven.
Färgerna kan ju variera också från blomning till blomning på samma planta, så tillvida den inte är sortäkta. Det har jag varit med om. Köpte en gång en riktigt knallig cerisfärgad brudorkidé (enfärgad). När den blommade om blev blommorna cerise-rosa/vit strimmig, med väldigt mycket vitt i. Hade även en annan som jag köpte som vinröd/vitstrimmig, den blev också ljusrosa/vitstrimmig.
Jag doppade mina orkidéer i svag blomstergödning för första ggn i år, igår. Några som står bra till ljusmässigt, hade börjat att växa så då tänkte jag att då är det dags. Nu kommer dom att få var tredje gång jag doppar dom, fram till mars april då får dom varje eller varannan gång.
Du kan väl lägga in någon bild då, när den andra också har slagit ut?