|
Full version: Vad är det?
Säkert självklarheter för många här, men jag undrar: Vad är det för växter på bilderna? Först den rosa växten i blåsten... - vad är det för en? Den andra o tredje bilden - vad är den gula växten bakom funkiorna för någon?    TACK!
Den första ser ut att vara en vallmo (Papaver) men den gula... kan vara en daggkåpa eller sommarviva. Överlåter det till någon som ser bättre (gamla ögon  )
Gunilla T
02-02-2009, 15:56
Gissar också på en sommarviva Primula florindae.. en viva som blommar mitt i sommaren - svagt doftande. Den gillar inte för starkt solsken hela dagen och bör ha fuktig jord. Passar bra vid dammens sumpzon t.ex.
Alexander-VG-zon3
02-02-2009, 16:04
CITAT (kasam @ 02-02-2009, 15:38)  har du fler bilder på den? tycker den liknar någon typ av Malva.
Ja, en bild till. Frågan är om den hjälper.... Det är alltså växten i mitten. (Testar att bifoga fil, dvs inte hämta från album, får väl se hur det går...)
Första bilden ser ut som Cosmos (rosenskära) blandat med jätteverbena.
Helen i Piteå Zon 5
02-02-2009, 17:24
Ja, Malva eller så tänkte jag någon sorts Linblomma  (den första bilden), Sommarviva tror jag också den andra är
Alexander-VG-zon3
02-02-2009, 17:30
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 02-02-2009, 17:24)  Ja, Malva eller så tänkte jag någon sorts Linblomma  (den första bilden), Sommarviva tror jag också den andra är jag håller nog med dig, Linblomma eller Malva av nåt slag. jag vet inte vilka färger lin finns i?
lavendelgården
02-02-2009, 18:06
Bild ett; Rosenskära och jätteverbena. Den andra växter är definitivt sommarviva - doftar underbart. Åsa
Alexander-VG-zon3
02-02-2009, 18:22
CITAT (lavendelgården @ 02-02-2009, 18:06)  Bild ett; Rosenskära och jätteverbena. Den andra växter är definitivt sommarviva - doftar underbart. Åsa Rosenskära har gultpollen. jag tror mer på Malva. knopparna kommer från bladen så jjag tror inte på att Jätteverbena är inblandad.
Lars-Olof Arvids
02-02-2009, 18:34
Jag håller med om att en del av bladen liknar jätteverbena, men blommorna är varken jätteverbena eller rosenskära. Lin är nog det närmaste hittills, med tanke på hur knopparna ser ut. Eller så kanske rosa brudslöja kan vara ett förslag?
Olle
Eva i Höga
02-02-2009, 18:39
Första bilden tycker jag ser ut som en linblomma, jag har haft blå och röda och de såg sådana ut. Nätta och fina, men ganska höga. En ljuvlig blomma!
Alexander-VG-zon3
02-02-2009, 18:46
fast ser linblad ut så? dom på bilden har ju sågade blad och 3-5flikiga blaf.
jag tycker det lutar mer mot någon malva.
Tittar man på bilden av denna linblomman, så får jag nog hålla med om att det liknar väldigt mycke lin. LinblommaMalvan har väl betydligt bredare blad i alla fall. Och känns inte så stråiga. MalvaJag är nog böjd att hålla med om att det lutar mer åt lin än något annat. Tar tillbaka vallmon också.
Alexander-VG-zon3
02-02-2009, 19:43
CITAT (MariaS @ 02-02-2009, 18:56)  Tittar man på bilden av denna linblomman, så får jag nog hålla med om att det liknar väldigt mycke lin. LinblommaMalvan har väl betydligt bredare blad i alla fall. Och känns inte så stråiga. MalvaJag är nog böjd att hålla med om att det lutar mer åt lin än något annat. Tar tillbaka vallmon också. fast sedan finns det ju fler malva arter än den, som alla har olika blad under utvecklingen. sedan finns det ju växter som heter malva som inte är äkta.
Om den rosa blomman hade varit vild, skulle jag i en vanlig flora ha slagit på nejlikväxter som familj, det ser man bl a på att varje kronblad verkar ha en enda djup eller grund flik - hä'r grund, och på bladen - men jag kan dessvärre nästan ingenting om odlade perenner. Nån nejlikesläkting fast odlad borde det vara.
Tack för alla svar!!! Sommarviva - aha! Kul att hör att den doftar gott. Ja, den vill jag gärna ha någonstans i trädgården. Den rosa var ju svårare.... Googlat linblomma, visst är det likt. Men sedan var det ju bladen... Ja, andra tips är ju också möjliga... tänkte rosenskära först, men stämmer inte riktigt. Nu har jag mailat John Taylor på Slottsträdgården här i Malmö. Hoppas han också vill bidra till detta detektivarbete...
oakpine
02-02-2009, 22:12
Undrar om den rosa kan vara någon Althaea, kanske Althaea cannabina, hampmalva?
CITAT (oakpine @ 02-02-2009, 22:12)  Undrar om den rosa kan vara någon Althaea, kanske Althaea cannabina, hampmalva? Bingo!
Eva i Höga
03-02-2009, 08:14
Ja, jag får väl ge mig, det ser ut som en hampmalva. Väldigt söt, kanske nåt att sätta in i rabatterna....
lottapotta
06-02-2009, 20:20
Av någon anledning får jag inte upp Kazams första bild... Men när jag tittar på Maria S bild på malva tycker jag det ser ut precis som myskmalva. Det hade jag i min förra trädgård. Hampmalvan har väl lite bredare blad? Men som sagt - jag ser ju inte ens bilden...  Det kanske är en annan malva på den jag kan se?
Som en äkta partyförstörare vill jag ändå tjurnackat påstå: Bladen på den rosa blomman stämmer väl inte ett dugg med en hampamalvans? Hampamalvans blad är flikiga och större/bredare. Jag vidhåller mitt "vilda" spår (fast jag inte kan översätta det till odlade perenner) - något slags nejlika (finns det odlade i familjen Dianthus?) är mitt spår...
CITAT (lottapotta @ 06-02-2009, 20:20)  Av någon anledning får jag inte upp Kazams första bild... Varför syns inte bilden????? De andra två syns ju... Tänk, tänk, tänk.... Fundera, fundera.... Tänk, tänk... Hm............ Aha!!!  kanske för jag var inne o ändrade i bildtexten! Hursomhelst, jag lägger in den en gång till..  Eklo - du förstör inget, festen bara fortsätter!!! Låt nu gå på din linje och säga att det inte är en hampmalva (som jag genom denna tråd hursomhelst blivit såld på o som kommer testas i min trädgård) - vad är det då?  Du skriver ngn slags nejlika... Blir ju nyfiken - har du någon bild/länk, som kan kollas in o jämföras med min bild?
Red Top
07-02-2009, 10:47
Den liknar någon i nejlikfamiljen. Titta här under grusnejlika t ex Den virtuella floranTillägg: Så här ser hampmalvan,Althaea cannabina, ut på en annan bild, och den är ju slående lik din.
Utan tvekan en hampmalva - inget snack om saken, ser jag på den bilden. Men på en annan nätbild var ju bladen alldeles bred och flikiga - mysko. Söt är den också!
CITAT (Red Top @ 07-02-2009, 10:47)  Den liknar någon i nejlikfamiljen. Titta här under grusnejlika t ex Den virtuella floran Red Top - Jättefin bild på hampmalvan!!!!  Ja, och stort tack för länken...  - grusnejlikan var ju jättefin!!!!! (så även backnejlikan och knippnejlikan). Eklo - Förstår nu att du kunde koppla min bild till att vara en nejlika.  Ja, och på kuppen blev jag ju intresserad av nejlikor också.... Har sedan tidigare endast svavelnejlika i trädgården, men nu blev jag ju allt sugen på nejlikor i stil med de ovan nämnda, speciellt grusnejlikan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|