Husihelvete
02-02-2009, 17:43
Är det någon som vet om rådjur gillar att gnaga på en syrénbuske? Är ute i väldigt god tid med mina funderingar på vad som kommer att kunna skada de buskar jag ska plantera om ett par, tre månader.
*Stintan*
02-02-2009, 18:19
Jag har aldrig sett några skador på syren av rådjur.
Här är en fil med mer eller mindre rådjurssäkra växter:
[attachment=30302:R_djurss_kert.doc]
Eva i Höga
02-02-2009, 18:42
Vi har mycket av både syrener och rådjur men aldrig ett gnag på syrenerna så jag anser det säkert!
Jojomen! Jag har en syren Sensation, som inte får vara ifred för rådjuren. Måste sätta hönsnät (eller rättare sagt motsvarande i plast) runt den varje vinter.
I brist på annat kan nog rådjuren sätta tänderna i det mesta, även det som anses rådjurssäkert. Lika är det med hare och sork tyvärr.
Fågelvägen
05-02-2009, 17:19
Det behöver inte alls vara brist på annat! Här finns massor att äta. Lite syrenblad äter rådjuren i förbifarten - ingen större skada eftersom buskarna är stora. Värre är att de fejar sina horn mot vissa stammar, som hos oss har skadats så illa att busken inte kunnat räddas.
Det verkar som solitärt placerade buskar är särskilt utsatta. Om barken är sönderflisad runt hela stammen är det bara att ta till sågen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.