kryddan
Har någon lust att titta på mitt album "vad är det här" och hjälpa mig klura ut vad som fattas mitt silverax, min klematis och det svampiga trädet sad.gif

Tyvärr är det kanske lite svårt att se - silveraxet har skrumnat ihop i en del blad, som blivit bruna på baksidan, på ett hittade jag en liten äggsamling.

Klematisen är planterad i sommar och har mått bra fram tills nu när den plötsligt helt skrumnade ihop, lite brun i toppen - vissnesjuka??

Blir väldigt glad om någon har tid wub.gif
Fialotta
Hej!
Mina klematis ser ut så oxå i år...vissnesjukan, jag har lagt lite sand vid
fötterna runt den...ska se om det blir bättre nästa år annars
får jag flytta den...bara att börja om, den är inte död...min
blommade på toppen ändå... rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Trädfrågan kan du väl lägga in i avd Träd och buskar så kanske Cilla har ett svar att ge dej.

Silveraxet har jag ingen aning om - något illvilligt djur som har invaderat?

Clematisen undrar jag om det är vissnesjukan! Jag har två Jackmanii som växer bredvid varandra (trodde en var död ett år och satte dit en till!) och den ena som vuxit upp till ca 1,5 mtr i våras plötsligt vissnade och hängde med halva stjälken - obs inget brunt eller missfärgat! Jag klippte ner till ca en dm från marken och den repade sej och nu är den uppe i nivå med den andra Jackin och blommar för fullt. Råd jag kan ge: klipp ner och släng det avklippta i soptunnan eller bränn. Kolla att inga löv ligger kvar på marken.
/Gunvor
kryddan
Tack, jag får väl chansa på att det är vissnesjuka och behandla därefter!
Är det ingen som har en idé om vad som kan felas Silveraxet?? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker faktiskt att både silveraxet och klematisen ser ut som om de fått för lite vatten under en period.

Testa att vattna mera rikligt på ex. klematisen under odlingssäsongen. Testa och gräv när du vattnat för att se att det har blivit fuktigt en bra bit ner och inte bara på ytan.
renate
sad.gif Min rödbladig silverax har betett sig likadånt som din bladen bara vissnade en efter en,jag tog upp den och planterade i kruka,först såg det bra ut men nu är den vissen igen,krukan står nu i växthuset.För lite vatten är det inte,det har jag kollat,jag trodde att den stog för nära den gröna silveraxen som har bredd ut sig rejellt.Vi får forskar vidare.Så någon hjälp fick du inte här heller.MVH.Renate laugh.gif
kryddan
Ja, klematisen kan nog ha fått lite lite vatten när jag tänker efter. Dock inte silveraxet - fast man vet ju aldrig. Det var en ordentligt varm och torr vecka innan de gav upp båda två. Förklarar iofs inte äggsamlingen på silveraxet, men det kan jag vara torka+något angrepp..

Tack för hjälpen, jag får pröva vidare! smile.gif
Bettson
Klematis behöver man nyplanatera tidigt på året för att rotsystemet skall vara tillräckligt bra. Nog ser det ut som torkskador. Om det är lite rötter och mycket bladmassor kommer torkskadorna hastigt som blixten.

Nyplanterade klematis är också känsliga för svamp skugga nedre delen de första åren så klarar de sig bättre. Sätt upp någor solskydd ca 20cm eller samplantera med något som skuggar tex pion eller någåt annat bladrikt.
L I A H
Hej på er,

Att silveraxet blir så här ledset har en enkel förklaring oftast. Den har väldigt känsliga rötter och ogillar skarpt att bli flyttad. Säsongen som följer efter en ev flytt får man räkna med att den ser väldigt ledsen ut, oavsett hur stort man grävt runt den. Har den flyttats eller om jorden runt om har grävts upp och t ex berikats så kan den alltså reagera så här. Den är då också såklart extra känslig för angrepp av ohyra. Min såg också ut så efter att jag flyttat den första gången. Tyvärr blev det en flytt till och även det året svarade den med att se taskig ut. Så låt den stå på sin plats i lugn och ro och rör inte runt för mkt i jorden intill den så ska ni se att den repar sig till nästa år! Det kvittar ju hur mkt man än pysslar om den efteråt eftersom det är flytten i sig som orsakat skadan. Hoppas jag varit till någon hjälp. Stort lycka till med era ax! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon