AnnikaT
Hej!

Har tänkt köpa värmefläkt till mitt växthus. Det är 10 m2, kallväxthus och jag bor i zon 5. Tanken med värmen är att slippa springa ut och in med plantor på våren och slippa oroa mig för frostnätter.

Vad ska man tänka på? Har kollat på Willab Gardens hemsida och där finns ju fläktar i prisklasser från ca 700 - 4.600 kr. Hur mycket är rimligt om man bara vill hobbyodla lite tomater och sånt?

Tips på andra ställen att köpa fläktar ifrån? Eller är Willab det som de flesta har?

Har även sett i detta forum att många har "frostvakt". Är en frostvakt en egen liten pryl eller är det en feature på själva värmefläkten? (Ja, jag är ny på växthusfronten ;-)

Hälsningar,
AnnikaT
Lady Hamilton
Jag använder mig av Willabs gröna fläkt (ca 700:-) i växthuset (6,5m²) på våren och sommaren. Den är helt suveränt bra för den slår igång värme när det är kallt och "kyler" (cirkulerar luften) när det blir för varmt i växthuset. Den enda nackdelen är att den är svår att ställa in thumbdown.gif Det krävs lite passning och justeringar i början för att få till exakt temperatur.
Passningen för mig gick till så här
Jag ställde in reglagen lite på "måfå", använde en termometer som visar Max o Min temp. Kollade ofta tempen och justerade eftersom tills jag blev nöjd. (fläkten startar när inställd temperatur understigs) Sedan körde jag en hel natt med växthuset tomt. Kollade på termometrn för att se vilken den högsta o lägsta temperaturen varit. När jag var nöjd så sköter sig fläkten själv.
Samma procedur gällde "kylningen" Den ställde jag in under sommaren, fläkten skall alltså starta när en viss temp uppnåts.
För att det sedan skulle vara lätt att ställa in fläkten "rätt" när våren kom igen så markerade jag på fläkten och reglagen med nagellack så jag kunde se exakt hur de hade stått

I min vinterträdgård (24m²) Använder jag också fläkten på vintern men då har jag reglagen lite annorlunda, och den fläkten är mer som ett komplement till den stora byggfläkten (den liknar den blå fläkten i Willabs katalogen) som jag har kopplat till en elektronisk termostat (köpt på claes ohlson) som gör att värmefläkten startar och värmer när en viss temperatur understigs. Och stänger av fläkten när rätt temperaur har uppnåts. Båda fläktarna är mycket bra tycker jag. Fördelen med "Gröna Willab" är att den är konstruerad för att användas i fuktiga utrymmen, vilket inte min byggfläkt är. Och att även att "gröna Willab" fungerar så att den kan cirkulera luften även när det blir för varmt.

Men vad du än väljer för fläkt så måste du se till att den är jordad kontakt och placeras i jordat uttag för det är MYCKET viktigt och det är en detalj som man INTE får missa
embees
Jag använder mig oxå av Willabs 700kronors och den håller värmen perfekt ute i bubbelplasttältet i växthuset. Det har den gjort även när vi hade runt -10.
Var ute igår och kollade och såg att "Madieras stolthet" (Echium candicans) har knoppar. Det finns ingen extra belysning, den får hålla tillgodo med det återvändande ljuset.
Alla änglatrumpeter och pellisar lever, precis som fuchsiorna och agapanthusarna.
ingelsgarden1
Hej
Jag använder också Willabs gröna värmefläkt och den fungerar mycket bra. Tidigare använde jag ett termostatstyrd värmefläkt för inomhus och den fungerade lika bra, men jag vet inte om man får ha dem i ett växthus men det bör ju gå att fråga en elektriker om det. Det fins kanske mågon som läser det här som är hemma innom det området.
MariaS
CITAT (ingelsgarden1 @ 04-02-2009, 18:37) *
Hej
Jag använder också Willabs gröna värmefläkt och den fungerar mycket bra. Tidigare använde jag ett termostatstyrd värmefläkt för inomhus och den fungerade lika bra, men jag vet inte om man får ha dem i ett växthus men det bör ju gå att fråga en elektriker om det. Det fins kanske mågon som läser det här som är hemma innom det området.

Det finns mindre byggfläktar som är godkända för våtutrymmen. Dessa går att använda i växthus. På en byggfläkt kan man också välja tre till fem olika watt-tal också, vilket också hjälper till att spara energi. Tidig höst räcker det ju med 700watt, medans man kanske bör gå upp till 2kW när det är som kallast.
Här brukar jag sällan kliva över 1,3kw på vintern.
AnnikaT
Tackar för alla svar! Jag ska kolla bygg-fläkts-marknaden först för säkerhets skull, men det lär nog bli en Willab-fläkt eftersom flera av er verkar nöjda!

/AnnikaT
Pius
Jag har en gammal byggfläkt och en frostvakt köpt hos Claes Olson. Frostvakten är som en timer fast den går på hur kallt/varmt det är. När temperaturen sjunker under +5 så slår den på strömmen till byggfläkten så den hoppar igång och när det har uppnått rätt temperatur i växthuset så slår den ifrån.

Vår byggfläkt användes av gubben min i jobbet att torka vattenskador så nog sjutton måste den vara godkänd för våtutrymmen. Det är väl det man har dem till, att torka i utrymmena.

Så det fungerar perfekt. MEN, man ska ha koll på så inte nån propp går. Jag har en liten lampa som lyser på kvällarna, skulle det hända under natten är det ju kört förstås.

Sen har jag en termometer som sänder växthustempen in till en mottagare i köket så jag kan hålla kollen dagtid.

Pius

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon