Kvirre
Jag har frö till klematis helios, men hur och när ska jag så dem? confused.gif
octachoron
Om du har extraljus så kan du så fröna på en gång.
Majoriteten av fröna ska ha grott inom en månad.
Jag har själv sått 'Helios'-frön och de kräver en hel del ljus för att utvecklas bra. Men kanske marssolen räcker till för dem även utan extraljus?

Kvirre
Det ljus jag har att tillgå är en skrivbordslampa med lågenergilampa och ljusröret över diskbänken. Kan något av detta funka eller ska jag vänta? (Fast ljus ska de väl först ha när de har grott?)
Kvirre
Är det bara att peta ner dem i jorden, eller är det något annat jag ska tänka på?
octachoron
Fröna ska sås ganska grunt och jorden hållas fuktig och rumsvarm.
Jag fick bara ca 50% av fröna att gro, det var dock första gången jag sådde perenner så jag skyller det på min bristande erfarenhet.
Kanske ska tillägga att jag inte utsatte fröna för någon köldbehandling.
octachoron
CITAT (Kvirre @ 03-02-2009, 12:30) *
Det ljus jag har att tillgå är en skrivbordslampa med lågenergilampa och ljusröret över diskbänken. Kan något av detta funka eller ska jag vänta? (Fast ljus ska de väl först ha när de har grott?)

Lysröret över diskbänken fungerar nog bra om du höjer upp plantorna så att de kommer på ett avstånd av ca 10 cm från lysröret.
Lågenergilampa ska väl också gå bra men plantorna måste vara så pass nära lampan (10 cm igen) att det inte får plats så många plantor under lampan.
Kvirre
Tack för svaren. smile.gif
Kvirre
Några frön har börjat gro. wub.gif Hur länge ska jag vänta på att fler frön ev gror, innan jag sätter dem under ljus?
octachoron
Du kan sätta dem under ljus redan nu så länge som du fortsätter att se till att de "ogrodda" fröna inte torkar ut.
Jag har inte hört något om att fröna kräver mörker för att gro.
Kvirre
Tack för svaret. smile.gif
octachoron
Jag hittade en trevlig artikel om just clematis 'Helios'.
http://www.clematisinternational.com/page96.html

Jag håller just nu på att avhärda mina frösådda klematis för att så småningom plantera ut dem. Vissa är riktigt imponerande klättrare och andra överlever knappt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon