Jag har köpt sju krukodlade bukettepel för att göra en kort häck. Hur tätt skall man sätta dem? Hur bred och hög blir häcken? När beskär man och hur mycket? Någon sa att man kunde fläta stammarna - är det så?
Cilla
23-09-2003, 22:19
Detta är en härlig häckidé! Blom på våren, vackra bärfrukter på sensommaren och sprakande höstfärger.
Jag har sett den bli 1 och 2 meter hög och lika bred. Fråga där du köpte den hur tätt man ska plantera för att få den att se ut som häck.
Den vill stå i väldränerad jord men inte för torrt. Annars är den tålig, iallafall som E-planta. Titta på www.eplanta.com och på bukettapel!
Åsa, mälardalen zon 2
24-09-2003, 07:31
Bukettapeln kan bli mer än 2m hög. Vill man vara säker på att häcken inte blir för hög så kan man välja sorten Eskilstuna E den sägs inte bli högre än 2m.
kerstin z5-6
24-09-2003, 07:31
I min bukettapelhäck 20 meter lång ,har jag planterat dem med ca 70 cm mellanrum -Häcken är nu ca 1 .70 hög och har växt ihop fint -du bor väl i en mild zon och kan säkert ta till 1 meter mellan plantorna Det är en underbar häckväxt med värde året runt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.