|
Hejsan, har inte hängt här så mycket senaste månaderna eftersom Odla jävlas med min webläsare Opera (eller, reklamen gör det, vet ej), och så står jag i begrepp att bli sambo. Och, då ska ju inköp av diverse saker samordnas, så vi vill ha ett gemensamt inköpskonto och två betalkort.
Och var finns det mer expertis än på Odla?
Frågan är bara: Vilka kort? De behöver knappast ge ränta, däremot ha låga avgifter. Vi har tyvärr Föreningssparbanken och tyvärr Nordea och tyvärr SEB, och kan alltså tänka oss andra alternativ.
De här "ICA-banken" och annat som det görs reklam för, gäller de endast i de egna butikerna eller är de kopplade till typ Visa Electron eller Maestro? Eller är vi hänvisade till bankerna?
Lilla Birka
02-02-2009, 23:48
Har du ett konto på ICA-banken så kan du handla för det kortet överallt, inte bara i Sverige. Du får bättre ränta än på vanliga storbankerna och poäng på allt du handlar, vilket ger pengar tillbaka. Jag har ett konto i Swedbank med mina huslån annars skulle jag ha allt på ICA-banken, för det har allt man behöver. Växlar du pengar utomlands så tar de inga avgifter, reseförsäkring ingår och du kan ha Mastercard kopplat till det. Bättre kort har jag aldrig haft! Sen finns ju Ikano-banken också, men jag är inte säker på vad de erbjuder.
Grundproblemet är väl att de flesta kort knyts till ett personnummer, och då är det inte ett "gemensamt" kort.
CITAT (KURT @ 03-02-2009, 07:56)  Grundproblemet är väl att de flesta kort knyts till ett personnummer, och då är det inte ett "gemensamt" kort. Det löser man genom att ha et gemensamt konto med var sitt kort kopplat till.
Eva-Helene
03-02-2009, 09:19
Coop MedMera-kortet kan kopplas till Visa numera. Läs om det här
Kolla upp FOREX, de har väldigt bra ränta ( kanske tom den högsta, men är lite osäker) och är kopplade till VISA och du kan alltså använda kortet vart du än befinner dig i världen ( betala eller ta ut ). Hoppas du hittar vad du söker.
Whiskuchi
03-02-2009, 10:14
CITAT (Pirum @ 02-02-2009, 23:37)  Hejsan, har inte hängt här så mycket senaste månaderna eftersom Odla jävlas med min webläsare Opera (eller, reklamen gör det, vet ej) Prova Firefox?
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-02-2009, 10:46
CITAT (Gillan @ 03-02-2009, 09:46)  Kolla upp FOREX, de har väldigt bra ränta ( kanske tom den högsta, men är lite osäker) och är kopplade till VISA och du kan alltså använda kortet vart du än befinner dig i världen ( betala eller ta ut ). Hoppas du hittar vad du söker. Gillan menade du att du är osäkert om räntan eller att kortet är osäker???? Kollade forex men hittar ingenting om räntan. Elisabeth
Eva-Helene
03-02-2009, 12:26
Nu först såg jag det du skrev om Opera - sedan jul har jag använt Opera och har mindre problem med den än med Firefox. Går betyyyydligt snabbare och när man snabbscrollar hackar det inte ett dugg, vilket Ff gör (för mig iaf). Kan det vara nåt med dina inställningar???
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2009, 10:46)  Gillan menade du att du är osäkert om räntan eller att kortet är osäker????
Kollade forex men hittar ingenting om räntan.
Elisabeth Jag menade räntan Elisabeth, men trots att jag gick in på mina egna sidor ( på FOREX ) så fann jag inget exakt om just räntan. Får se om jag kan ta reda på det. Jag har haft FOREX sen tre år tillbaka och är helnöjd. Sen vet jag ingenting om ifall de också har så att man kan ha gemensamt konto, men det borde de väl ha tycker jag.
03-02-2009, 15:41
Gillan jag frågade för min sambo och jag har varsin Travel card. Och den var bra, ja "var"
Så vi skall ta ut allt och ta ett annat konto. Vi sparar där för våra resor och det måste gå att använda överallt.
Jag tror att på dom flesta konton kan man ha 2 kort kopplade till det. Kan man ju t.o.m. på bensinkortet.
Tänkte först också på ICA Kort, men när min svägerska var i thailand så hade hon stora problem där. Vi försökte att fixa der härifrån men det gick inte. Och när hon ringde från thailand så var dom så otrevliga, ja dom slängde på luren.
Och är man borta i 3 månader så måste allt funka.
Elisabeth
Forex har 2,51 ränta på lönekontot som man måste ha där att koppla betalkort till.
03-02-2009, 18:59
CITAT (Anma @ 03-02-2009, 16:48)  Forex har 2,51 ränta på lönekontot som man måste ha där att koppla betalkort till. Och det vill jag inte flytta, vill ha det på en bank som jag kan gå till. Inte vill ja vara tvungen att åka till stan om jag behöver något. Då får jag leta vidare
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2009, 18:59)  Och det vill jag inte flytta, vill ha det på en bank som jag kan gå till. Inte vill ja vara tvungen att åka till stan om jag behöver något.
Då får jag leta vidare Vi har gemensamt konto på swedbank. Skulle kunna ha var sitt kort där, men väljer att bara ha ett. Avgiften är 90 kr/år. Visserligen är det ingen ränta på kontot, men jag för över från E-sparkontot vart efter så då blir det ju ränta på pengarna på det viset.
04-02-2009, 15:40
Gubben min ha<r ju Nordea som han är väldigt missnöjd med. Jag har Handelsbanken. vi har gemensamma konton och konton var för sig. På dom gemensamma konton har vi tyvärr inga kort, så där får vi gå till banken. Och Nordea vill ju int eha folk in på sina kontor Då är Handelsbanken mycket bättre. Och så får vi ju alltid tänka på det att vi har särkulllebarn ifall det händer något med en av oss. Det krånglar ju till det hela. Min sambo och jag, wi är överrens och ingen av oss skulle lura den andra hur det än gick. Men jag skall kolla lite mera Ica och Ikanobanken. Travelcard ksotar mer an vad man får... Elisabeth
CITAT (Anma @ 03-02-2009, 21:06)  Vi har gemensamt konto på swedbank. Skulle kunna ha var sitt kort där, men väljer att bara ha ett. Avgiften är 90 kr/år. Det låter ju inte så galet. Vad heter kontot? Är det internetbank kopplat till det, så man kan göra gemensamma betalningar från det gemensamma kontot?
CITAT (Pirum @ 08-02-2009, 00:02)  Det låter ju inte så galet. Vad heter kontot? Är det internetbank kopplat till det, så man kan göra gemensamma betalningar från det gemensamma kontot? Ja, det är ett transtraktionskonto som numera heter privatkonto som vi har gemensamt, bådas internetbank är kopplat till det kontot och servicekontot (därifrån betalas våra räkningar), båda kan logga in på sin internetbank och se saldo och göra överföringar med dessa gemensamma konton. E-sparkontona är privata och syns bara på var sina internetbanker. Vi betalar räkningarna via min internetbank, på så vis slipper vi betala för två internetbetalningsstjänster. Smidigt som sjutton.
Inga från Närke
08-02-2009, 21:18
Vi har Swedbank och var sitt bankkonto (lönekonto)+varsitt bankkort Visa, men med gemensamt ägande eller vad jag ska kalla det, kommer inte ihåg vad det heter just nu. Autogiro från båda beroende på vad vi ska betala.
När du tar ut på bankomaten tror jag du kan välja konto mellan din sambos eller ditt. Har inte varit aktuellt för oss för jag för över pengar via internettbanken mellan oss, tar sällan ut via bankomaten och vi har även e-sparkonto där vi sparar. När du gör inbetalningar på skulder via internettbanken så ser du båda kontona och kan välja vilka konton som ska betala vad. Tänk på bara hur ni vill fördela räntorna om ni har (tar) lån. Min sambo betalar de stora lånen för huset även om vi äger huset hälften var, har då all ränteavdrag på sig, jag betalar mat, försäkringar m.m. Det är ju vad man kommer överens om som styr.
En sak till med gemensamt ägande är att om någon av er dör så kan man ta ut pengarna på den andres konto så man inte står där en dag och har typ lån som förfaller eller liknande och det är bara typ han som har de mesta pengarna. Kolla med Swedbank tycker jag. Kostnaderna bryr jag mig inte så mycket om så det vet jag faktiskt inte så det får du kolla själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|