johanlindgren
03-02-2009, 10:03
hej, mina vita fjärilsbuskar som jag satte förra året har börjat få blad nu. enl nätet ska dessa beskäras på våren, då bladen skulle börjat komma. hur gör jag nu, ska jag vänta med att beskära dem el vad? bor i kalmar.
//Mvh johan
Hej
som av en händelse satt jag precis med februarinumret av Mein Schöner Garten och läste igenom sidorna om beskärning. Där står att den rätta tidpunkten för beskärning är tidig vår, feb-mars, precis innan vegetationsperioden. Klipp ner till en-två knoppar per gren du vill spara, men håll det ganska lågt eftersom den växer på bra. Jag antar att ni i Kalmar har lika isande vindar som vi i Blekinge, så personligen skulle jag vänta tills den här kylan dragit över.
Mvh Yvonne
Alexander-VG-zon3
03-02-2009, 10:57
är du säker på att där kommer nya blad på den?
känns lite väl tidigt för att den ska göra tillväxt nu,däremot har den ofta kvar bladen under vintern.
klipper du den för tidigt så är där mer som kan frysa ner om det nu skulle bli väldigt kallt igen.
så du ska klippa den efter det att den värsta kylan är förbi. och då klipper du 1halv cm ovan för ett bladpar. spara ca 2-4bladpar. och så tar du veck allt dött.
johanlindgren
03-02-2009, 10:59
japp det är nya blad, jag fick tom gå ut o titta, jag trodde inte vad jag såg. det är gröna nya blad, allt annat på plantan är helt brunt. den står skyddad mot ett staket och den får rätt mycket sol. är det någon särsklid temp som det ska vara över innan man klipper den?
Alexander-VG-zon3
03-02-2009, 11:03
det låter väldigt tidigt att den redan får nya blad. för även om den är brun i övrigt så är alla ''topp'' blad ibland gröna under hela vintern och då ser det ut som nya fast det inte är det. men får den så får den.
du ska klippa den efter den värsta frosten är förbi. jag hade väntat in i mars istället.
Tack för frågan –
Det är bättre om du lämna nya plantera träd utan beskärning första 2 -3 år för att träden hinner etablera sig o blir stark mot frost o sjukdomar.
Lycka till H: Bassam
Thomas Wahlqvist
03-02-2009, 16:27
Hej Bassam, kul att läsa dina inlägg.
Vilket Plantagen arbetar du på ?
Du är så hemlig, jämt när jag är på Plantagen så tänker jag, undra vem Bassam är?
Hej Bassam, kul att läsa dina inlägg.
Vilket Plantagen arbetar du på ?
Du är så hemlig, jämt när jag är på Plantagen så tänker jag, undra vem Bassam är?
CITAT (Bassam @ 03-02-2009, 13:44)

Tack för frågan –
Det är bättre om du lämna nya plantera träd utan beskärning första 2 -3 år för att träden hinner etablera sig o blir stark mot frost o sjukdomar.
Lycka till H: Bassam
Buddleia är väl knappast ett träd?
Dessutom fryser den nästan alltid tillbaka så man måste klippa bor de frusna skotten. Det går inte att komma undan ens där jag bor i N Skåne.
Christer i Falköping
04-02-2009, 18:30
Tycker inte heller du skall klippa den förrän i mars. Som sagts innan så finns risken att den fryser ned om den beskärs nu. Men om du låter den vara så kommer den att bli ganska så hög och tämligen gles nedtill (om den inte fryser ned själv vill säga).
Christer.
Alexander-VG-zon3
04-02-2009, 18:51
min har inte frusit ner någon gång sedan jag planterat den. dock fryser topparna ibland så dom tar jag veck efter den värsta kylan. annars låter jag min växa och bli hög.
Susalusa
16-04-2010, 12:17
Jag planterade en fjärilsbuske förra året, men den ser verkligen helt bedrövlig ut just nu. När brukar den vakna till liv, och hur vet jag om den klarat sig eller ej?
Vad menar ni med att busken har "frusit ner"? Vad händer med den då? Hur vet jag om den gjort det?
det ser du när den skjuter skott- hur högt upp dom går på grenarna eller när du klipper ned ned- var lever de vedartade grenarna ?
Mina utanför gbg har inte kommit till skott ännu tyvärr.
/Martin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.