Full version: känguruäpple
Sidor: 1, 2
joulanta
Satte 10 frön för ca 3 veckor sen och idag satt jag 10 till men tar dom så lpng tid på sej att gro?
Brukar ni ha dom i kyskåp eller ska dom gro i vanlig rumstemperatur??

Åsa, mälardalen zon 2
De gror i rumstemperatur och det har nog bara tagit 1-2v hos mig men jag har sått dem ganska ytligt, har man dem djupare kanske det tar lite mer tid (+övervattna inte så att fröerna ruttnar).

Annars är det inte någon större brådska, de år då jag haft växten har jag sått den i mars-april och det har varit ganska lagom de växer ganska snabbt då de sätter fart.
Lady Hamilton
Min erfarenhet är att de kan ta lång tid på sig att gro 2-4 veckor men att de gror snabbare om man placerar dem med undervärme
blomkronan
Jag har oxå sått mina här om dagen... kanske det var förtidigt då? Kan man stanna upp dom lite genom att ställa ut dom i förådet lite kyligare, när dom har kommit upp en bit... har ca 10-15 grader där ute.
Lady Hamilton
Ja det kan vara en bra ide Har inte testat men är övertygad om att det kan fungera tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 05-02-2009, 21:33) *
Jag har oxå sått mina här om dagen... kanske det var förtidigt då? Kan man stanna upp dom lite genom att ställa ut dom i förådet lite kyligare, när dom har kommit upp en bit... har ca 10-15 grader där ute.

Ja, där sa du nåt, jag kan använda uterummet som avlastningsplats för allt sånt som det inte brådskar med, typ perennsådder och varför inte kängurur....

yahoo.gif yahoo.gif Herregud, jag har ju massor av plats helt plötsligt!! yahoo.gif yahoo.gif
ingrid fuxwall
Även jag har kommit över frön till denna växt men har inte en aning om hur den ser ut eller om den är ett eller flerårig - någon som kan svara mig?
joulanta
Den är flerårig om du vinterförvarar den inne. Har inte heller haft den förut men om du googlar så hittar du mycket om den.
Mina frö har inte grott än rotfl.gif Men jag hoppas varje dag att få se nåt grönt i krukorna
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 06-02-2009, 19:03) *
Ja, där sa du nåt, jag kan använda uterummet som avlastningsplats för allt sånt som det inte brådskar med, typ perennsådder och varför inte kängurur....

yahoo.gif yahoo.gif Herregud, jag har ju massor av plats helt plötsligt!! yahoo.gif yahoo.gif

tummenupp.gif vad glad jag blir, för din skull biggrin.gif, nu kan du få plats med flera sådder naughty.gif
Irene_L
Så här såg mina känguruäpple ut i somras:
[attachment=30546:k_nguru.JPG]
Lite närmare bild på blommorna:
[attachment=30545:k_nguru_pple.JPG]

Jag odlar det som ettåring. Man kan visst övervintra den inne men den växer så fort från frö till blomma så jag har den som sommarblomma.
Lady Hamilton
Även jag sår nya varje år. Sår inne i Mars och eftersom de blir ca 180cm höga och minst 150 breda innan hösten, så skulle inte jag rekommendera någon att gräva upp dem för att övervinta inne no.gif det är inte värt besväret. Om man kollar med sök funktionen så finns det massor av trådar som handlar om Känguruäpplen
maddeluskan
Är det nån som vet var man köper frö till kängurur?
Lady Hamilton
Det finns bl.a på Impecta och på Tradera...... whist.gif
maddeluskan
Tack, ska genast kolla på tradera
ingrid fuxwall
Tack snälla för bilden - har lite svårt för det där med att gogla
joulanta
Har lyckats få upp 2 käpplen men va dom växer sakta.
Har dom under lysrör men tycker att det går trögt.
Kan denna lilla bli så enorm som ni pratar om?
Åsa, mälardalen zon 2
Inomhus kan det gå trögt ibland men när de kommer ut i sommarsolen sätter de fart, det naturliga ljuset på sommaren är så mycket starkare än det man åstadkommer inomhus med extrabelysningar och liknande. De år jag haft växten har jag sått i april och jag har ändå fått en växt á la litet äppelträd.
malin72
CITAT (joulanta @ 26-02-2009, 21:46) *
Har lyckats få upp 2 käpplen men va dom växer sakta.
Har dom under lysrör men tycker att det går trögt.
Kan denna lilla bli så enorm som ni pratar om?

om du tittar i mitt gamla album så ser du en bildserie som heter just känguruäpple tummenupp.gif där kan du ser hur den växte så det knakade steg för steg giggle.gif
blomkronan
Mina är nu ca 3 cm... yes.gif satte dom för ett par veckor sedan smile.gif Är det någon som har haft en känguruäpple i helskugga??? jag har så mycket helskugga som jag behöver fylla ut...
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 27-02-2009, 01:27) *
Mina är nu ca 3 cm... yes.gif satte dom för ett par veckor sedan smile.gif Är det någon som har haft en känguruäpple i helskugga??? jag har så mycket helskugga som jag behöver fylla ut...

Inte i helskugga, men i österläge planterade i jorden blev dom kanonfina hos min dotter. Stora, kraftiga plantor och inga som helst gula blad, vilket dom får hos mig, i kruka. Men prova vet ja, dom kan ju inte mer än att vägra blomma skulle jag tro, själva plantorna blir nog fina.
Rosmarin
CITAT (malin72 @ 26-02-2009, 21:51) *

om du tittar i mitt gamla album så ser du en bildserie som heter just känguruäpple tummenupp.gif där kan du ser hur den växte så det knakade steg för steg giggle.gif

Malin, jag har kikat i dina album (så många fina bilder!!!) men var finns bilderna på kängruäpplet? Skulle gärna vilja se dem.
malin72
CITAT (Rosmarin @ 28-02-2009, 09:59) *
Malin, jag har kikat i dina album (så många fina bilder!!!) men var finns bilderna på kängruäpplet? Skulle gärna vilja se dem.

jag tror att du kanske kollade i dom vanliga albumen, för att hitta våra gamla måste du klicka på mitt namn tex i denna tråd och där ser du visa album där finns dom gamla.....hoppas att du hittar nu, eller inne i profilen då ser man på sidan album till vänster under min bild tror jag, kul att du hittade några fina bilder blush.gif
Rosmarin
CITAT (malin72 @ 28-02-2009, 12:31) *
jag tror att du kanske kollade i dom vanliga albumen, för att hitta våra gamla måste du klicka på mitt namn tex i denna tråd och där ser du visa album där finns dom gamla.....hoppas att du hittar nu, eller inne i profilen då ser man på sidan album till vänster under min bild tror jag, kul att du hittade några fina bilder blush.gif

Jajamensan!!! tummenupp.gif Tack så mycket Malin.
Jättefint album.
Cathis
Vilken tur jag kollade här, jag har ju glömt sätta min äpplen slap.gif
samlade in en massa fröer förra året, håll tummarna att dom gror
bara fear.gif
blomkronan
Omskola mina i dag.... smile.gif dom har blivit 5 cm höga biggrin.gif

Innan jag upptäckte Odla.nu så hade jag inte hört talats om denna växt... genom fröbytar kedja kom jag över dom biggrin.gif nu ska jag med spänning se den växa smile.gif
Cathis
Och växa lär den göra Blomkronan, min blev omkring 1.80 - 1.90 förra året biggrin.gif
blomkronan
Kul... jag har en plats... Mot grannen som jag vill skymma shy.gif giggle.gif dom kommer bli perfekta mot staketet!!!
Irene_L
Jag sådde mina igår! tummenupp.gif
Gillan
Hjälp! Det verkar vara hög tid att jag sår mina också crying.gif
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 02-03-2009, 23:09) *
Kul... jag har en plats... Mot grannen som jag vill skymma shy.gif giggle.gif dom kommer bli perfekta mot staketet!!!

Där sa du nåt! Så ska jag också göra. giggle.gif Har en mycket nyfiken och lite väl pratglad granne som visst âr trevlig, men i små doser. Kan ju låtsas att jag inte visste de skulle bli så höga om grannen säger nåt. whist.gif
blomkronan
CITAT (Rosmarin @ 03-03-2009, 11:07) *
Där sa du nåt! Så ska jag också göra. giggle.gif Har en mycket nyfiken och lite väl pratglad granne som visst âr trevlig, men i små doser. Kan ju låtsas att jag inte visste de skulle bli så höga om grannen säger nåt. whist.gif

flirting.gif Insynsskydd och granneskydd giggle.gif
joulanta
oj vad dom växer sakta. Svårt att tro att dom ska bli jättestora.
Måste ta ett kort nu på dom och visa mina små små käpplen.
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 04-03-2009, 09:25) *
flirting.gif Insynsskydd och granneskydd giggle.gif

tummenupp.gif yes.gif naughty.gif
Lady Hamilton
Om det är någon är intresserad så har jag fröer kvar. Tyvärr kan jag inte skänka bort dem, utan jag vill ha en 10:a för att täcka porto m.m. PM:a mig vid intresse
Lady Hamilton
I dag har mina Kängurur grott yahoo.gif ( sådde dem den 22/2 så de har tagit god tid på sig)
Maggan H
Mina står o stampar i farstun ännu! Nu får de snart sätta lite fart! Bara hjärtblad än.
Lady Hamilton
Mina är väll inte heller någon´ting att "hänga i julgranen" men det gör inget för de hinner tids nog bli stora sweatingbullets.gif så här ser mina ut, både de 100 som jag har skolat och de som är oskolade
[attachment=32280:DSCN2122.jpg]

[attachment=32281:DSCN2123.JPG]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2009, 17:12) *
Mina är väll inte heller någon´ting att "hänga i julgranen" men det gör inget för de hinner tids nog bli stora sweatingbullets.gif så här ser mina ut, både de 100 som jag har skolat och de som är oskolade
[attachment=32280:DSCN2122.jpg]

[attachment=32281:DSCN2123.JPG]

Ja då så, mina ser likadana ut. 100 skolade?? Mama Mia var gör du av alla?
blomkronan
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2009, 17:12) *

Men snälla rara... förstår att du inte får plats!!!!!! Du kan inte så 100 av varje!!!

Jag har tänkt på dig sååååå många gånger, och min fråga till dig varje gång har varit... HUR I HELA FRIDEN!!! GÖR HON ????? Men nu förstår jag giggle.gif hon är GALEN crazy.gif
Lady Hamilton
CITAT (blomkronan @ 22-03-2009, 20:04) *
Men snälla rara... förstår att du inte får plats!!!!!! Du kan inte så 100 av varje!!!

Jag har tänkt på dig sååååå många gånger, och min fråga till dig varje gång har varit... HUR I HELA FRIDEN!!! GÖR HON ????? Men nu förstår jag giggle.gif hon är GALEN crazy.gif

Nu är det ju så att jag inte odlar 100st av varje (håller mig till 2-150 st beroende på sort) Men i går såg det ut så här hemm i "mitt rum"
[attachment=32293:DSCN2106_kopiera.jpg][attachment=32294:DSCN2107_kopiera.jpg]
[attachment=32295:DSCN2109_kopiera.jpg][attachment=32296:DSCN2110_kopiera.jpg]
[attachment=32297:DSCN2111_kopiera.jpg][attachment=32298:DSCN2112_kopiera.jpg]
[attachment=32299:Lobelia_..._kopiera.jpg] [attachment=32300:DSCN2116_kopiera.jpg]
joulanta
Va fina plantor du har och va bra med utrymme.
Brukar ni ge era känguruäpplen gödsel när dom inte vill växa?
Svärt tro att dom ska hinna växa massor på en sommar.
Eva St
laugh.gif Tror!!!!!!! Jag ser första nacken på mina som jag sådde 19/2 JIPPIE laugh.gif
blomkronan
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2009, 20:28) *
Nu är det ju så att jag inte odlar 100st av varje (håller mig till 2-150 st beroende på sort) Men i går såg det ut så här hemm i "mitt rum"

sick.gif Woow vad det växer hos dig smile.gif
Tack för titten det var kul att se allt som växer hos dig.

Här växer det oxå men mina är hästlängder i från dina kraftiga och fina smile.gif

joulanta
Hur går det med era käpplen? Mina har flyttat ut i växthuset så nu hoppas jag att dom börjar växa.
För än så är dom inte så stora. Brukar ni toppa dom eller får dom växa som dom vill?
Lady Hamilton
Mina känguruäpplen växer på bra och även jag har flyttat ut mina till växthuset (i går faktiskt) och antalet har nu reducerats ner till endast 68 st duh.gif
joulanta
68 känguruäpplen det var ju MASSOR. Vad gör med alla? Jag har 10 och tycker det är många.
Anki V
CITAT (joulanta @ 14-04-2009, 21:27) *
68 känguruäpplen det var ju MASSOR. Vad gör med alla? Jag har 10 och tycker det är många.

Jag ska få några stycken som byte...... thanks.gif i gengäld har jag odlat några ynka mörkröda väddplantor till Ladyn crying.gif

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (joulanta @ 14-04-2009, 21:27) *

giggle.gif Precis som Anki skriver så är det "andra" som skall ha huvudelen av dem. Själv skall jag bara plantera 5 st i mina rabatter
Mrs-E
Jag var sen i starten med att så, och först nu tittar dom upp. Får hoppas det inte är försent att få stora plantor till sommaren. Det är ju en snygg planta.
Kan någon ge ett tröstande ord om att det inte är för sent.......??? -cry-.gif
Lady Hamilton
trostar.gif Det är inte försent Du kommer att hinna få stora fina plantor för de växer med RAKET FART!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon