Jag har en 12 m lång rabatt som varje vår är fylld med blommande vårlökar.Det är allt från snödroppar till narcisser (fast inga tulpaner, dem åt rådjuren upp). Rabatten har fått ligga orörd i flera år, men nu blev jag tvungen att gräva upp den. Dels för att bli kvitt kvickroten, dels för att lägga en kant mot gräsmattan. Och så för att gräva upp de tynande rosorna som jag bara river mig på när jag ska rensa ogräs.
Nåväl, jag har samlat alla lökar i ett gammalt babybadkar och det är fullt! Lökarna ligger alltså osorterade, hade idén att blanda dem för att få en mer jämn blomning. Hur planterar jag dem enklast igen? Borde jag kanske försöka sortera dem i alla fall?
Annika
Gunvor Nilsson
23-09-2003, 07:20
Jag skulle nog försöka sortera och sätta i grupper. Om det är olika blomningstid så kanske du får glest mellan blommorna och det blir lite oroligt i rabatten.
/Gunvor
Lena i Torslanda
23-09-2003, 08:00
Jag hade precis samma problem för några år sedan. Grävde upp en del gamla Hostor som jag ledsnat på. Upp kom massor med lökar som inte blommat på åratal. Det var narcisser och tulpaner. Det var nog ca 200. Jag sorterade dem och satte dem i grupper. Våren efter visade det sig att jag hade missat en och annan smålök som hamnade i fel grupp. Det blev jättefint, band ihop det hela på ett sätt som nästan såg genomtänkt ut.
Också jag hade samma problem när jag anlade en ny rabatt. Blev massor av lökar.
När hösten kom fick jag bråttom och mer eller mindre "slängde" ner dem, huller om buller.
Blev alldeles utmärkt! Ser mycket naturligt ut. Men det var ju ganska många.
Hannele
23-09-2003, 10:52
Gå på en Trädgårdskurs om design.
MRLINDELL
24-09-2003, 12:43
Jag har satt tulpaner efter 10-pack och tyckte det såg så arrangerat ut även om tulpanerna var fina. Denna gången har jag köp typ 10 st 10-pack och blandat. Gamla blandade rabatten blev den vackraste av dem alla.
Tänk bara på att INGEN KOMMER IHÅG EN FEGIS

) Blanda!