CITAT (Eva 33c @ 04-02-2009, 09:31)

Att du inte hittar fröer av Trollius Alabaster kan betyda att den faktiskt inte finns att få som frö. Många hybrider och namnsorter är inte fröäkta, dvs fröavkommorna kan se ut lite hur som helst, precis som barn inte alltid är kopior av sin mamma : ) Någongång har förstås plantan kommit från ett frö, men sedan förökar man den vegetativt för att få identiska plantor som har rätt till sortnamnet.
Men det ska inte hindra dig från att ta egna frön för det, en del av de plantor som blir då kan mycket väl vara lika sin mamma, kanske har man tur och får något ännu snyggare eller otur och får något sämre. Men lotterier har ju sin egen tjusning.
Aha!!!
Som rätt nybliven trädgårdsägare, så lär jag mig hela tiden. Ja, så tack för ditt svar!!!
Nu fattar jag och det ska bli spännande att se vad ev framtida frösådder ger för resultat. Kanske något helt oväntat och alldeles alldeles underbart....

(Som stolt - kanske inte mor, men iallafall barnmorska i växtriket - återkommer jag då givetvis med bilder på de nyfödda

)