Fågelvägen
Vid kallt väder knastrar det och slår gnistor av statisk elektricitet kring hästtäcket. Hästen blir jätterädd! Har någon ett tips om vad man kan göra? idea.gif
Jan Lindgren
Hej!
Varför använder du hästtäcke? Jag tror inte att någon frisk häst behöver täcke, möjligen efter en ritt när den är svettig. Blir täcket laddat med statisk elektricitet så byt täcke. Jag har aldrig varit med om något liknande.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Den har skadat foten och står just nu mest stilla i hagen. Den brukar faktiskt huttra när det är kallt och blåsigt. Hästen (varmblod, D-ponny såvitt jag minns) är inte min, så jag avgör inte vad den har på sig. Jag hjälper bara till i stallet ibland.
Ska kanske kolla med täckets tillverkare, ifall du tycker hästtäcken inte ska fungera så.

Ingen som haft samma problem?
Whiskuchi
Sköljmedel?
KURT
CITAT (Whiskuchi @ 03-02-2009, 21:15) *
Sköljmedel?

Ja, man kan tydligen borsta täcket med sköljmedel för att minska problemet.
Wilmer
Vid kallt torrt väder slår det gnistror mellan mig och hästen när jag borstar den, hyffsat kul. Jag brukar ta en fuktig svamp och dra över pälsen först. När jag drar av täcket som har fleecefoder blixtrar det och dundrar, det är säkert fleecefodret som gör det extra statiskt. Har du ett fodrat täcke så laddas det säkert när lagren gnids mot varandra när hästen rör sig? Ett jutetäcke eller ylletäcke har inte samma effekt. Prova att byt till det när det är kallt och torrt! Ylle och jute fungerar inte då det är blött, men då har man heller inga problem med statsik elektricitet.
Whiskuchi
Varför funkar inte ylle när det är blött, ylle är såvitt jag vet ett av de få material som faktiskt värmer även i vått tillstånd.
Fågelvägen
TACK alla snälla för goda tips! thanks.gif Jag har framfört dem till häst- och täck-ägaren.
Wilmer
CITAT (Whiskuchi @ 04-02-2009, 11:29) *
Varför funkar inte ylle när det är blött, ylle är såvitt jag vet ett av de få material som faktiskt värmer även i vått tillstånd.

Jag tycker personligen att våta lovikka vantar är vidriga att ha på sig, oavsett om de "värmer" eller inte. Jag skulle aldrig utsätta mitt djur för det, under blir pälsen våt, och får inte en chans att torka med vått ylle på sig - det låter inte bra i mina öron.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon