del_21
Hej
Jag har provat att så persilja på många olika sätt men har aldrig lyckats med att få dem till att gro.
I kruka med plastpåse.
Direkt ute i trädgårdslandet, både på hösten och våren.
Nu senast tillsammans med basilika.
Jag brukar inte ha problem med andra frön. Om det är någon som har tips så skriv.
MVH Del
ingrid fuxwall
Persilja är svår men förra året hittade jag en sort som var förgrodd - Weibull, och allt grodde, så läs på påsen och köp sorten som är förgrodd.

ingrid
Nauti
Jag har inte lyckats heller. I år har jag försökt igen, jag följde instruktionerna på paketet. Jag lät dem ligga och dra i vatten tre dagar innan. Sedan står det att det kan ta upp till två veckor innan de kommer upp. Så jag får väl fortsätta att vänta, men jag förväntar mig ingenting. Persilja är drygt och nästa gång försöker jag nog med en kruka från affären i stället tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
3 dagar är lite lång tid att låta fröer ligga i blöt, fröer kan dö av syrebristen.

Jag tycker aldrig det brukar vara några problem med persilja (köper mina fröer hos runåbergs). Fröerna får inte vara för gamla persiljefrö har en hållbarhet på ca 1-3år. Jag brukar låta mina fröer ligga i blöt några timmar och direktsår sedan ute i april ca 1cm djupt, jag vattnar på pch lägger över en fiberduk för att hålla kvar fukten och sedan kollar jag så inte jorden torkar ut. Persiljefrö ska ju till helvetet 7 gånger innan de gror så visst tar det flera veckor innan de dyker upp men så hemskt länge tycker jag inte att det tar. (Det är helt normalt ifall det tar upp till en månad vid optimal temp +14-24C vid kyligare jord kan det ta något längre)
Nauti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-02-2009, 12:18) *
3 dagar är lite lång tid att låta fröer ligga i blöt, fröer kan dö av syrebristen.

Jag tycker aldrig det brukar vara några problem med persilja (köper mina fröer hos runåbergs). Fröerna får inte vara för gamla persiljefrö har en hållbarhet på ca 1-3år. Jag brukar låta mina fröer ligga i blöt några timmar och direktsår sedan ute i april ca 1cm djupt, jag vattnar på pch lägger över en fiberduk för att hålla kvar fukten och sedan kollar jag så inte jorden torkar ut. Persiljefrö ska ju till helvetet 7 gånger innan de gror så visst tar det flera veckor innan de dyker upp men så hemskt länge tycker jag inte att det tar. (Det är helt normalt ifall det tar upp till en månad vid optimal temp +14-24C vid kyligare jord kan det ta något längre)
Jag bytte vatten ofta för att undvika det. Det stod dessutom i såddinstruktionerna på baksidan.

Men det är väl bara att vänta om det tar så lång tid.
Pote2illa
Eftersom det tar så lång tid för fröna att gro är väl risken stor att man rensar bort dem med ogräs. Ett knep, som jag haft nytta av är att så rädisfrön i samma rad med 5-10 cm avstånd. Rädisorna gror fort och blir också plockfärdiga när persiljan vuxit till sig. angel_not.gif VAR RÄDDA OM VARANDRA
nelly.trott
Jag köpte min persilja på plantagen och sådde som anvisningen sa att den ville ha varmt sen när den grodde så svalt igen. till min fövaning så kom allt fram på en vecka. Sådde den tillsammans med dill i en korg tänkte ha en kryddkorg i köket och allt kom fram kvickt som attans. använde hasselfors såjord.
Allt jag sådde nu så ssom lampborste,pampas gräs, flamingonäbb, pink ball, rosensköna, och palettblad . allt kom så otroligt fort ... blev lite rädd för vad skall jag göra nu när det kom så snabbt fram .
Nauti
Mina kom upp i går smile.gif
del_21
Hej
Tänkte tacka för alla svar.
Jag tror att mina persiljefröer har börjat att gro nu.
Kan man få persilja att övervintra ute i skåne?
MVH Del
Åsa, mälardalen zon 2
Persilja är 2-årig = den går upp i blom andra året så även om persilja överlever vintern ganska långt upp i sverige så bör man så nytt varje år. Själv så direktsår jag ju och jag brukar kunna skörda av de gamla plantorna på våren medans jag väntar på att den nya persiljan växer upp, när persiljan börjar blomma river jag bort plantorna.
reggae
CITAT (del_21 @ 03-02-2009, 21:27) *
Hej
Jag har provat att så persilja på många olika sätt men har aldrig lyckats med att få dem till att gro.
I kruka med plastpåse.
Direkt ute i trädgårdslandet, både på hösten och våren.
Nu senast tillsammans med basilika.
Jag brukar inte ha problem med andra frön. Om det är någon som har tips så skriv.
MVH Del

Det sägs att djävulen ska ha tionde. Därför gror persilja så långsamt.(reggae) devil.gif
smuleborg
Vi odlar årligen persilja, en prio i trädgårdslandet. Vi sår direkt på friland. Förra året försådde vi lite som test. Den försådda persiljan gav inte mer, snarare mindre, än den direktsådda. Vi bor 3 mil norr om Stockholm, kall skogstomt.

Persilja tar relativt lång tid på sig att gro.
noora
CITAT (reggae @ 20-04-2009, 17:15) *
Det sägs att djävulen ska ha tionde. Därför gror persilja så långsamt.(reggae) devil.gif

Jag har hört något liknande, typ att persiljefrö ska göra sju resor till helvetet innan de gror smile.gif

Det tar i alla fall längre tid än man tror, men jag hade inga problem att få dem att gro i vanlig såjord i rumstemperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon