Full version: Växelbruk
Navåsarn
Hej jag är ju ny på det här forumet, och jag behöver lite råd då det gäller växelbruk.
Tidigare om åren så har jag växlat mellan potatis och annan gröda vartannat år, men de senaste åren har jag märkt en klar försämmring på bland annat morötterna, de blir inte lika stora längre, och angrips av någon slags mask, trots att jag odlar gul lök mellan raderna. (Skulle vara en "dunderkur" enligt en bekant..)

Jag tänker nästa år dela in landet i 6 fält,
1, Ärter och bönor.
2, Kål och purjolök. (Vad kan man mer odla här?)
3, Morötter, lök och dill.
4, Potatis,
5, Blommor.
6, Träda.
Ordningen på de fyra första fälten har jag läst mig till här på odla.nu, men de två sista fälten, Blommor och träda, vet jag inte riktigt var jag ska lägga in.. Någon som vet?
Sen undrar jag i vilket fält jag ska ha rödbetor och majs.
Kanske någon kan tipsa mig om en bra bok i ämnet?

Hälsningar,
Navåsarn. zon 3.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa böcker om köksväxtodling och de flesta brukar ta up något om växelbruk ex. Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson, titta vad ditt bibliotek har + vad de kan ta hem till dig.

Det finns även Gratis litteratur Runåbergs frökatalog tar upp en hel del vid varje grönsak hurpass lång växtföljd det ska vara, vilka grönsaker som gillar att växa tillsammans etc. Fast risken med Runåbergs katalog är ju att man handlar en del för de har en hel del kul grönsaksfrö.

http://www.runabergsfroer.se/index2.htm
Ingrid på Västkusten
Jättebra tips ifrån Åsa - kan ju tillägga att i en liten trädgård är det svårt att odla i sex-års-växelbruk så där brukar man köra med fyra faktiskt, fast sex ju är optimalt(hehe).

Jag försöker själv med fyra och tillföra MYCKET stallgödsel varje år - ev byta ut översta lagret nästan helt, men odlar man som jag med många skördar så är det en omöjlighet med att riktigt ut ha växelbruk, jag odlar inte i rader utan i plättar å så fort det är någe ledigt åker det ner någr arädisfrön elelr planteras en salladsplanta eller sås några asiater.
Växelbruk är bäst för dem som odlar grödor med lååång utvecklingstid - med synvinkeln att hålla reda på dem förstås :-)
jag trassla rmed komihåg och därför går jag stallgödselvägen i väldigt hög grad också.
Som sgat var - på våren kan det vara sådd av rädisor följt av sådd av asiater och sallad, sedan kanske rättikor, cikoria och feldtsallat, men just kål potatis och alliums måste man hålla extra koll på. Mortter ha rjag ingen erfarenhet av.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon