2009-02-03
Jag kom till Överböle tidigt i dag. Skulle ha en Anticimexbesiktning kl 11.00. Han kom kl 13.00.
Svinkallt ute. – 25° ute och inne var det 13?. Och tro det eller ej. Någon q38756wax telefonförsäljare ringde när jag skulle backa ner på gården och tappade telfoneländet. Vred till på ratten och hamnade i lössnö med vänster bakhjul. Trots fyrhjulsdriften och en hink med sand. En kubik snöskottning så kom jag inte loss. &54€%&/#. Ringde grannen med traktor. Han var i Östersund. Ringde nästa granne (bror hans) som skulle sätta i sladden till motorvärmaren på traktorn. Tji efter två timmar. Skopan var fastfrusen. Fyra timmar senare var broder A tillbaka och de hämtade nycklarna. Flinade glatt och drog loss bilen på 30 sekunder.
Åter till den lindrigt sagt svala rumstemperaturen. Eldade i öppna spisen i vardagsrummet och i vedspisen i köket.
Och då mina vänner lagade jag en superb måltid på en vedspis. Kokte peran. Gjorde en karljohansås och stekte lätt två älgkalvfjärlisbiffar. 2 minuter på varje sida. Lätt saltat och lite vitpeppar. Gjorde permos och njöt av en lucukullisk middag för en stund sedan. Himmel vad det är trevligt att laga mat på en vedspis. Synd att jag inte hade något gott vin till men en … gick ju att få ner.
Hade tänkt att så frön och gräva ner på torsdag men det är för kallt att gräva grop och nedsänka champignonlådor till botten. ”Klirr i tofsen” som flickan sa när hon hoppade ur bilen i – 27° för att huka sig.
Vill ni låna några grader där nere och ett par dm snö? Skickar gärna ner lite för utjämning.
Je e lej just nu. På kylan och snön.
Ha re bra. Jag menar förståss: Hare är bra för hunden.
Hunden ja! Eva har köpt ett täcke till taxfjollan. Svart och rött. Det går ihop med hennes (Evas) dunjacka i samma färger. Inte tänker jag klä på en hund! Vad skall kompisarna tro? Säga bakom ryggen på mig? Men Eva får gärna tulla ikring med jacka på hunden. Huvvaligen.