Morbid
Curiosities of Biological Nomenclature:
http://www.curioustaxonomy.net

Ett par av mina favoriter..

Abra cadabra (Eames & Wilkins), 1957 (clam) Now, alas, in the genus Theora.

Ba humbugi (Solem), 1983 (endodontoid snail) from Mba island, Fiji.

Ittibittium (Houbrick), 1993 (mollusc) These are smaller than molluscs of the genus Bittium.

Foadia (Pakaluk), 1985 (beetle) FOAD is an acronym for "F*** Off and Die."

giggle.gif

Lars-Olof Arvids
Där fanns ju en del roligt! Att en ciklid från Coca i Ecuador hade beskrivits som Heroina cocaina hade jag t ex ingen aning om. Däremot lär en art av fisksläktet Liza ha beskrivits som Liza minelli, vilket dock inte blev godkänt.

Olle
Morbid
Kul att se att det finns fler som uppskattar det faktum att vetenskapsmän/kvinnor också har humor.. En del är riktigt festliga..

Myosotis
rotfl.gif Underbart! Tack för den länken! Cephise nuspesez Burns (skipper butterfly) pronounced "new species"! rotfl.gif
Azur
Tackar för länken, tappade bort den sidan när den flyttade.

Jag är själv inte så förtjust i skämtnamn, men de blir helt klart allt vanligare. Jag tror många forskare nu sätter "spektakulära" namn för att få genomslag i media - det går inte att få media att skriva om upptäkten av en tidigare okänd mal om man inte t.ex. döper den till Otocinclus batmani.
Myosotis
no.gif Den aspekten var ju naturligtvis tråkig, det tänkte jag inte på. Jag hade en lärare en gång som gillade svampmyggor och hade hittat ett antal nya arter, han berättade att många helt enkelt tyckte det var svårt att komma på namn. Han var knappast ute efter att bli berömd, och svampmyggor är ju inte så spektakulära heller, han höll på med det bara pga ett brinnande intresse. Och då kunde det bli fantasinamn där man helt enkelt kastade om bokstäver och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon