Rossi
Är det rätt årstid att beskära fruktträd (äpplen, päron) nu om man som vi bor i Skåne i zon 1?

Tacksam för svar!

MariaS
Jag brukar ALLTID rekomendera JAS-perioden. Då ser man bättre var det är för tätt och träden anpassar sig bättre utan att skjuta vattenskott.
Alexander-VG-zon3
det går att beskära nu, men jag tycker också JAS(Juli-Aug-Sept) är bättre att beskära i.
Rossi
Så ni menar att man egentligen ska beskära under tiden som det är frukt på trädet?

Hur är det med rätt unga plommonträd? Behöver de beskäras alls för att formas? När, i så fall?

Och ett 10 år gammalt plommonträd som behöver tuktas lite eftersom det är för yvigt - när är bästa tiden att göra det?

Tack för info!

HelenJ
CITAT (Rossi @ 04-02-2009, 11:58) *
Så ni menar att man egentligen ska beskära under tiden som det är frukt på trädet?

Hur är det med rätt unga plommonträd? Behöver de beskäras alls för att formas? När, i så fall?

Och ett 10 år gammalt plommonträd som behöver tuktas lite eftersom det är för yvigt - när är bästa tiden att göra det?

Tack för info!

Alla prunus (körsbär, plommon m fl) kan få gummiflöde och faktiskt dö om man beskär dem. Om man ändå måste göra det pga att trädet blivit skadat tex, är det definitivt JAS (juli, augusti, september) som gäller. Anledningarna är många - trädet är i tillväxt och har mycket energi så det snabbt kan valla över såret, det är varmt vilket också påskyndar övervallning, det är mindre risk för gummiflöde, osv.
Uppbyggnadsbeskärning och tuktning pga "yvighet" är alltså något man ska undvika.
MariaS
En anna fördel med beskärning under JAS, är att det är under den perioden som trädet sätter "fruktved". Man stimulerar helt enkelt till bra fruktsättning för nästa år.

Plommon och körsbär, beskär man som sagt inte alls, utom om det är absolut nödvändigt! Stormskador, fläkning eller liknande är ENDA anledning till beskärning på Prunusar!
Cilla
Det viktigaste är HUR man beskär äpple och päron, men man kan också stärka det man vill uppnå genom att välja årstid:
VÅRVINTER för träd man vill stimulera tillväxt på, t ex unga träd eller äldre som inte har tillväxt
SENSOMMAR för träd som man vill ska bli glesare, eller något mindre, t ex många av våra uppvuxna träd. Sensommar (JAS) är också bra om man tvingas att lägga större snitt, t ex över 5 cm diameter

Körsbär beskär man normalt inte alls efter plantskolan. Plommon, särskilt sorter som Victora och Czar, kan behöva gallras när det blir så tätt att nästan alla frukter får fruktmögel, eller när grenarna ser ut att kunna knäckas. Plommon kan man ta bort en och annan felriktad gren på när de är unga dvs smala grenar. Yvighet är dock ett kännetecken för plommonträdens sätt att växa - först långa grenar uppåt, som sedan får sidogrenar och böjer sig naturligt. All beskärning gör man på sensommaren juni-september.

När man än beskär ett fruktträd så MINSKAR man antalet frukter och de man spar blir större. På våren tar man bort blomknoppar (fruktanlag), på sensommaren endast frukten. Det kan kännas konstigt för den som vant sig vid att beskära på årstider när fingrar och fötter fryser och grenarna är stela, men sensommarbeskärning av uppvuxna äppelträd har många fördelar. Iallafall om man beskär LAGOM MYCKET eller MINDRE ÄN LAGOM...

- Man får bestående gallringseffekt, som är det man ofta vill uppnå
- Man minskar riskerna för svampangrepp, trädet har bättre motståndskraft mo t angrepp i öppna snittytor
- Man kan välja den sensommarmånad då frukterna är mogna eller kan eftermogna och plocka samtidigt
- Man kan beskära under semestern eller under en riktig varm helg och låta beskärningen och snittläggningen ta tid och därmed bli mycket bättre
- Man förstör mindre i trädet när man klättrar, t e x blomknoppar eftersom trädets alla delar är mjuka och saftspända
- Man ser bättre hur mycket bladmassa och fruktanlag man tar bort och minskar riskerna för att skära för mycket
- Man har lättare att förstå vad trädet faktiskt klarar att bära av gren och frukt och minskar sin egen hybris som säger att "trädet är vilt och galet och kommer inte klara sig om jag inte sätter sågen i det". Sensommarbeskärning brukar göra också de mest hårdföra besärarna lite mer ödmjuka, och det mår träden bara bra av.
Rossi
Tackar, tackar för utförligt svar! Våra äpple- och päronträd är rätt unga. Äppelträden gav frukt för första gången ifjor och päronträden har inte gett frukt än. Vi beskar dem inte i somras så det får nog bli till att göra det nu i alla fall.

Vårt unga plommonträd låter vi vara.

Vi har ett gammalt plommonträd som är över 10 år. Vi skulle vilja såga av de nedersta grenarna för de försvårar gräsklippningen för oss men efter att ha läst svaren här så är det kanske ingen god idé.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har varit ute och studerat en fruktodling. Där rekommenderas beskärning vintertid. Nu går inte träden att jämföra med träd i trädgårdar. Fruktodlingsträden är 3 meter höga och har fem tunna grenar på 90 cm höjd. Det mest intressanta jag lärde mig var att inte beskära genarna ända intill stammen. Den lilla biten man lämnade gav ett litet skott som bar frukt. Ett äpple behöver ca 40 blad för att bli bra så är det för få blad så tar man bort kart. Gallringen av blommor görs ibland maskinellt och är fruktansvärt hårdhänt. Det är så mycket frukt på trädet att binder man inte upp det så går stammen av.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Just att ta bort de nedersta grenarna är det som träd klarar bäst utan att få fortsatt missriktad tillväxt. Ofta upptäcker man problemet med för lågt sittande grenar sent, dvs när grenarna är ganska tjocka. Bäst är att upptäcka i tid och veta om att de sidogrenar man har på sitt unga träd för alltid kommer att sitta på samma nivå, men kommer att förlängas och förgrenas.

Måste man ta bort en grövre gren, och på plommon skulle jag säga att grovt är 4-5 cm och grövre, gör man det en torr dag i juli-augusti (zon 2-4).

Och ja, det är stor skillnad på hur man sköter och beskär fruktträd för kommersiell fruktodling och för träden i våra trädgårdar. Syftena med träden är mycket olika och därmed också beskärningarna. Äppleträd i fruktodling är numera oftast satta på svagväxande underlag och man har dem i 15 år, sedan byts de ut. De A2-träd man ännu har kvar behandlas inte för att få ett långt liv heller, men för att producera stora frukter under den tid man har dem kvar.

35-40 oskadade blad behövs för den produktionen, ja, men i våra trädgårdar tycker vi om äpplen som har betydligt färre blad som försörjning. På de kortlivade svagväxande träden i kommersiell odling kan man beskära på tapp för att få fram en frukt till, men i våra trädgårdar för att behålla fruksheten i träden är det bättre att sporrbeskära om man vill påskynda fruktsättningen av vissa skott.

Ända in till stammen ska ingen gren beskäras, oavsett syfte med träden. Man ska alltid behålla grenkragen. Men det är kanske det du menar också Jan.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har lite funderingar på att göra en berså av fruktodlingsträd planerade med 80cm mellanrum. Då är det bra att veta att man ska beskära med tapp för att få en bra skörd. Jag var lite förvånad när jag såg att de fem grenarna var snyggt nedåtböjda på de små träden. Min fråga var naturligtvis om man band ner grenarna men det gjorde man inte. De blev sådana av frukternas tyngd.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Hej Jan,
Det finns inga särskilda "fruktodlingsträd" men det finns många olika sätt att sköta dem. Något som experimenteras med är att inte beskära alls, medan de flesta skär in äldre ved (5 år gammal t ex) för att få fram ny som kan bära stora frukter på ung ved och litet träd. Så kan man ju göra om man bara ska ha trädet i 15 år och endast för att få fram stor frukt, och inte för att träden ska hålla och vara praktiska i en trädgård eller estetiskt tilltalande.

Också i ett stort kronträd böjs de grenar ned som burit frukt, det är i princip ingen skillnad. Men med fruktodlingsträden är det yngre grenar som bär frukt och eftersom de är smalare får de en stark bågform nedåt. I träd som man vill ska hålla för större fruktgrenar beskär man för att de inte ska få bågformer nedåt så tidigt.

Om du sätter äpple på svagväxande underlag i en bersåform kan du ju experimentera hur som helst, det är kul! Antar att du också kikat på de mer strikta formerna som t ex lepage etc. Men oavsett hur du gör så blir det säkert fint!
Bassam
tack för frågan
Plommon träd, fördelningen av livets aspekter av dessa tre etapper
1 - vegetativt tillväxtskede: detta skede kommer att fortsätta under hela sammansättningen av den grundläggande strukturen (1-5) år i det här skedet för att möjliggöra beskärning för att ta bort grenar orättvisa som är oförenliga med den övergripande formen på trädet.

2 - fasomvandling från vegetativ tillväxt steg Ithmaar: detta stadium i den inre fysiologiska förändringar i träden leder till att blomma och bära frukt. Måste i detta skede inte att trimma trädet och inte kraftfullt tar bort ett stort antal branscher där svårighetsgraden av beskärning försenar tillgång till det stadium då frukten.

Denna fas kan delas upp i två:

A - den första perioden: Syftet med beskärning är på ytan av fruktbärande träd och främja fruiting och upprätthålla i form av träd och den fortsatta förnyelsen av Aldoabr frukt och avlägsna de berörda filialer torr och därmed försenas med åldrande träd.

B - Den andra perioden: en period av åldrande träd och kan fördröja behandlingen av dem i god kvalitet träd och beskärning - beskärning kan vara användbar här, orättvist, eftersom det leder till vitalisering och ta bort grenar som kan tas upp för att ersätta de äldre grenarna av trädet.

obs:slår upp :

Deciduous orchards W.H.Chandler, third Edition London 1957.

La taille des Afbres fruiters P.Grisvard Quateneme tuage, (Poirier – Pommer) La Maison rustique Paris.

Atlas d'arboiculture fruitiers VIT.J. 13 retowdea Paris 1963

La coltura del peio in Italia Anno 82 Vol XLI 1957

lycka till - H:Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 11-02-2009, 16:18) *
tack för frågan
1 - vegetativt tillväxtskede: detta skede kommer att fortsätta under hela sammansättningen av den grundläggande strukturen (1-5) år i det här skedet för att möjliggöra beskärning för att ta bort grenar orättvisa som är oförenliga med den övergripande formen på trädet.

2 - fasomvandling från vegetativ tillväxt steg Ithmaar: detta stadium i den inre fysiologiska förändringar i träden leder till att blomma och bära frukt. Måste i detta skede inte att trimma trädet och inte kraftfullt tar bort ett stort antal branscher där svårighetsgraden av beskärning försenar tillgång till det stadium då frukten.

A - den första perioden: Syftet med beskärning är på ytan av fruktbärande träd och främja fruiting och upprätthålla i form av träd och den fortsatta förnyelsen av Aldoabr frukt och avlägsna de berörda filialer torr och därmed försenas med åldrande träd.

B - Den andra perioden: en period av åldrande träd och kan fördröja behandlingen av dem i god kvalitet träd och beskärning - beskärning kan vara användbar här, orättvist, eftersom det leder till vitalisering och ta bort grenar som kan tas upp för att ersätta de äldre grenarna av trädet.

La taille des Afbres fruiters P.Grisvard Quateneme tuage, (Poirier – Pommer) La Maison rustique Paris.

Förhoppningsvis har vi lärt oss något nytt under de senaste 50 åren!
HelenJ
CITAT (Bassam @ 11-02-2009, 15:18) *
tack för frågan

Efter att ha jobbat en del med Googles översättningsprogram förstår jag nu bättre varför dina inlägg blir så knepiga att förstå ibland.
Man måste gå igenom och rätta till felaktigheter som Google gör - meningsbyggnad, felaktiga val av synonymer osv innan man skickar ut texten. Den går visserligen att läsa ändå med fantasi och god vilja, men kan bli rent av obegriplig på sina ställen, och ibland faktiskt skrattretande.
Du kanske skulle skriva direkt på svenska (även om den inte är flytande) istf för att gå omvägen via Google (eller något annat översättningsprogram)? De är långt ifrån perfekta - och din kunskap "tappas bort" på vägen.
Jan Lindgren
Hej Cilla!
Naturligtvis så har du rätt i att det inte finns fruktodlingsträd men de träd som fruktodlarna använder är så speciella att de ändå kanske ska kallas fruktodlingsträd. Ett vanligt äppelträd framställs inte alls på det viset dessutom tvivlar jag på att det är lagligt i Sverige att använda hormonpreparat för att få en lämplig grensättning. Enligt uppgift går det ej att producera dylika träd i Sverige. De träd jag gör kommer aldrig att se ut som fruktodlarnas träd.
MVH
Jan Lindgren
Big Gardener
CITAT (Jan Lindgren @ 05-02-2009, 18:41) *
Det mest intressanta jag lärde mig var att inte beskära genarna ända intill stammen. Den lilla biten man lämnade gav ett litet skott som bar frukt.

Det kallas tappbeskärning och är ganska vanligt i fruktodling. Den största anledningen att det fungerar är att fruktodlarna använder växtskyddsmedel mot svamp och således uppstår ingen röta i tappen som lämnas kvar. I "vanliga" beskärningssammanhang är det mycket svårt att tillämpa denna metod eftersom tappen oftast drabbas av röta nästan direkt.
Jan Lindgren
Hej!
Jag fick uppfattningen att tappbeskärningen fungerade för att grenarna var så tunna när trädet beskars.
Hlälper svavelbesprutningarna som de "ekologiska" odlarna använder lika bra mot rötan?
MVH
Jan Lindgren
Big Gardener
Det kan fungera, men risken att röta går i stumpen är mycket stor. Svavelpreparat kan visserligen fungera men det förutsätter upprepad behandling, tillräcklig styrka och att preparatet faktiskt når stumpen.

Hur det går i ekologisk äppelodling kan jag faktiskt inte svara på, eftersom jag vet för lite. Jag kan gissa att den beskärningstekniken är svårare att tillämpa då.
Cilla
Hej Jan,
Hormonbehandling för grensättning i kommersiell fruktodling känner jag inte till. Var kan man lära mer av det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon