Full version: Infravärme?
Red Top
Hej!
Förra året fick jag ett växthus, Juliana compact, 5 kvadratmeter. Hade inte tänkt ha någon uppvärmning där, men redan i höstas körde jag med kupévärmare för att förlänga säsongen.

Har sökt på forumet, men inte hittat något svar på min fråga.

Kan jag ha infravärme i växthuset? Det är ju ett hyfsat energisnålt alternativ. Men hur påverkar det växterna?
Blir det för vamt om de står direkt i strålningen?

Har alltid varid odlingstokig, men med växthuset har det blivit lite av en mani giggle.gif
MariaS
Tror inte att infravärme är så bra ihop med den fukt som blir i ett växthus. Sen är det ju väldigt svårt att få jämn temperatur med infran, den är ju också ganska riktad värme.
Då är det bättre att skaffa en frostvakt, som startar och stannar en värmefläkt när det behövs.
ingelsgarden1
Håller med MariaS det är nog bättre om du använder en värmefläkt med termostat, ett så litet växthus värms upp ganska fort om det inte är vintergrader ute. Det blir nog en jämnare värme i hela växthuset med en fläkt som kör runt luften. Willabgarden har en som får användas i växthus
Red Top
Tack snälla för svaren. Värmefläkt får det bli!

Jag kommer ju bara att använda växthuset från april tom oktober. Någon värme på vintern blir det inte frågan om.

thanks.gif
MariaS
CITAT (Red Top @ 04-02-2009, 19:04) *
Tack snälla för svaren. Värmefläkt får det bli!

Jag kommer ju bara att använda växthuset från april tom oktober. Någon värme på vintern blir det inte frågan om.

thanks.gif

...än... shy.gif
Red Top
CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 19:09) *
...än... shy.gif

Tyvärr! no.gif Jag bor inte där under vinterhalvåret, men jag har vilda planer på att glasa in min balkong i stan. rolleyes.gif Men, jag tror inte statsarkitekten skulle gilla det naughty.gif
Susanna
CITAT (Red Top @ 04-02-2009, 19:34) *
Tyvärr! no.gif Jag bor inte där under vinterhalvåret, men jag har vilda planer på att glasa in min balkong i stan. rolleyes.gif Men, jag tror inte statsarkitekten skulle gilla det naughty.gif

jag bor 65 mil bort från mitt växthus på vintern, men numera finns där både värme och fullt med växter på vintern.....helt plötsligt har man skaffat växter som kräver sval övervintring cool.gif
Red Top
CITAT (Susanna @ 05-02-2009, 20:08) *
jag bor 65 mil bort från mitt växthus på vintern, men numera finns där både värme och fullt med växter på vintern.....helt plötsligt har man skaffat växter som kräver sval övervintring cool.gif

nono.gif
Fresta mig INTE!!!!!!!!! flirting.gif

Om du bor så långt ifrån, måste du väl ha ngn som håller koll, när du inte är där?
MariaS
CITAT (Susanna @ 05-02-2009, 20:08) *

giggle.gif VA vad det jag sa whistling.gif shy.gif Hur lång tid tar det innan du flyttar ut dit permanet då Red Top rolleyes.gif
Red Top
Jag kanske flyttar dit den dagen det sker ett under. Vi bor omodernt eller naturligt kanske jag skulle säga.
Rinnande vatten på sommaren, utedass, vedspis och kakelugnar. Men, skulle jag mot förmodan, genom ett under, bli av med mina autoimmuna sjukdomar och slippa uppsöka diverse läkare och ta prover stup i kvarten(vilket är betydligt smidigare i Sth)så skulle jag absolut vilja bosätta mig där. yes.gif Med eller utan växthus flirting.gif
MariaS
CITAT (Red Top @ 05-02-2009, 22:40) *
Jag kanske flyttar dit den dagen det sker ett under. Vi bor omodernt eller naturligt kanske jag skulle säga.
Rinnande vatten på sommaren, utedass, vedspis och kakelugnar. Men, skulle jag mot förmodan, genom ett under, bli av med mina autoimmuna sjukdomar och slippa uppsöka diverse läkare och ta prover stup i kvarten(vilket är betydligt smidigare i Sth)så skulle jag absolut vilja bosätta mig där. yes.gif Med eller utan växthus flirting.gif

flirting.gif smiley_small_hug.gif
Susanna
CITAT (Red Top @ 05-02-2009, 20:29) *
nono.gif
Fresta mig INTE!!!!!!!!! flirting.gif

Om du bor så långt ifrån, måste du väl ha ngn som håller koll, när du inte är där?

Jag tar mig dit var 8:e vecka och det har funkat hitills. Växterna dricker ju inte så mycket vatten på vintern så det räcker oftast med ett par petflaskor i varje kruka.
blomkronan
Hej Red top
Jag hitta denna tråd nu... och vill höra lite med dig vad du tycker om växthuset???
Jag skulle ju beställa växthus nu... och den som jag hade tittat ut.... var slut för säsongen!!!! -cry-.gif

Nu lutar det åt att köpa en Juliana Compakt 6,5 m2 med 6 mm kanalplast.
Vilken glas/plast har du? och framför allt är min fråga...

Hur tycker du att stommen är i kvalitet?
När jag var och tittat på detta växthus i deras utställning i Bromma tyckte jag att stommen verkar klen!? Är den det? -Dörren verkar oxå klen, går den att stänga "lätt" utan att den fastnar!? Dom ska ha 7239:- för detta växthus och jag tycker det är mycket pengar för ett hus i denna storlek och kvalitet. Frågan är om man ska gå upp ett steg... eller klarar man sig med Juliana.

Jag känner mig HELT confused.gif VAD SKA JAG GÖRA... Jag har gjort så många "dumsnåla" köp i mina dagar så jag vill INTE göra det igen... när det gäller växthuset crying.gif

MariaS
Jula har annars ett prisvärt växthus på 5kvadrat. Känns lite vingligt under montering, men sen är det hur stabilt som helst.

(har ett själv) Stommen är dessutom sådan, att man kan skaffa kanalplast och byta ut den befintliga plasten med, om man skulle vilja..
blomkronan
yahoo.gif Idag blev det av... Jag beställde Juliana Compakt 6,5 m2 med 6 mm kanalplast biggrin.gif
Under vecka 20 kommer den yahoo.gif

Jag känner mig nöjd ändå... trotts att det inte blev det växthus jag hade sett ut från början.
Med det här huset blir det 1,5 km2 större smile.gif 6 mm kanalplast istället för 4mm.
Med 6 mm kanalplast och monteringsliterna kommer den bli tillräckligt stabil smile.gif

Tack Red top, för du pm:a mig biggrin.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 28-04-2009, 23:16) *
yahoo.gif Idag blev det av... Jag beställde Juliana Compakt 6,5 m2 med 6 mm kanalplast biggrin.gif
Under vecka 20 kommer den yahoo.gif

Jag känner mig nöjd ändå... trotts att det inte blev det växthus jag hade sett ut från början.
Med det här huset blir det 1,5 km2 större smile.gif 6 mm kanalplast istället för 4mm.
Med 6 mm kanalplast och monteringsliterna kommer den bli tillräckligt stabil smile.gif

Tack Red top, för du pm:a mig biggrin.gif

Hääärligt! Men du låter väl inte gubben få tillbaka boden för det va? giggle.gif
blomkronan
CITAT (MariaS @ 29-04-2009, 08:02) *
Hääärligt! Men du låter väl inte gubben få tillbaka boden för det va? giggle.gif

ALDRIG!!!! giggle.gif

Nu när jag bestämde mig för att köpa 6,5km2 så har jag inga km2 kvar!
(av dom 15 km2 man får bygga)
Så nu behöver jag bygglov för att bygga ett vinterförråd till växterna.

Men jag är så glad att jag tog mitt förstånd till fånga!! minde växthus hade inte varit roligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon