Full version: Dagens ros
Kajsa

Hansaland är en Kordes rugosa från 1994, zon 5 ros. Rosen var ett impulsköp en vår på Bo Grönt, aldrig kunde jag väl ana att jag skulle bli så glad i den, rosen är helt frisk och har blanka blad, har ingen doft.

Tomteröd och här blev det färgkrockar i rabatten som fick göras om.

Och i år är busken 2 m, den blommar in i sena hösten, sicken gladros !
Ezereht
Den är supersnygg smile.gif En ros som har allt...utom doft ohmy.gif Tyckte det var såå synd, men kanske det ändå har sina fördelar för doftallergiker wink.gif

Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 04-02-2009, 15:01) *

Hansaland är en Kordes rugosa från 1994, zon 5 ros. Rosen var ett impulsköp en vår på Bo Grönt, aldrig kunde jag väl ana att jag skulle bli så glad i den, rosen är helt frisk och har blanka blad, har ingen doft.

Tomteröd och här blev det färgkrockar i rabatten som fick göras om.

Och i år är busken 2 m, den blommar in i sena hösten, sicken gladros !

Detta är en absolut favoritros!!!!!!!!!!
Man blir glad i hela kroppen av denna ros!
Härligt att du visar den, Kajsa - och med dina vackra foton borde alla falla baklänges av beundran giggle.gif
I verkligheten tycker jag nog att den är ännu rödare faktiskt...... unsure.gif

Kajsa
Och visst har du den rosen Christina ? Va roligt att någon gillar den, ja den är ju helt utan bekymmer. Är den ännu rödare, ja kanske det. Och som sagt jag har så mycket annat som doftar så......vad spelar det för roll att Hansaland inte gör det. Hansaland var med i Svenska Rosensällskapets kalender 2008, bara vackra pålitliga rugosa hybrider hade Hellan plockat ihop i den.
Christina i Taxinge~
Javisst har jag den rosen!
Funderade ett tag på att skaffa fler av samma sort - de är ju rena glädjepillret! smile.gif
Men sen hände nåt konstigt....min dator började beställa Azaleor och Irisar istället ohmy.gif
Nu ska jag försöka hitta platser att stoppa ner dem nånstans när de levereras, sen får vi se!

Egentligen borde man starta en tråd med rubriken "rosor jag skulle vilja köpa en gång till", eller nåt sånt.... biggrin.gif
'Hansaland' skulla platsa på min lista me´samma!

noranettan
Jag har Hansaland på en önskelista. Inte för att jag älskar rugosor, utan för att den har så fin färg och passar så bra i ett buskage jag håller på med. Fina bilder Kajsa! (som vanligt)
Karin i Östuna
Jag gillar Rugosor och älskar min Hansaland. Förstår att det inte är "fint" att ha och gilla så enkla och lättodlade rosor. De är så tacksamma. Kräver lite skötsel och blommar och blommar. Visst saknar jag doften som gammeldags rosor har. Detta tycker jag i Hansalands fall täcks upp av den fantasiska blomningen och den härliga röda färgen. Mina Rugosor växer i kanten av trädgården och har därför inte blivit så fotade. I sommar ska jag bli bättre på att fotografera.
Kajsa
Välkommen i rosgänget Karin ! Rugosa rosorna är utmärkta basrosor och friska, det blir någon ny rugosa varje år här i trädgården och många Kanada rosor som jag gillar är rugosa rosor.
Ezereht
Hansaland har inte heller typiska rugosablad (som jag kan vara lite less på). Den ser inte direkt ut som en rugosa, möjligen taggigheten wink.gif
Karin i Östuna
CITAT (Kajsa @ 12-02-2009, 22:14) *
Välkommen i rosgänget Karin ! Rugosa rosorna är utmärkta basrosor och friska, det blir någon ny rugosa varje år här i trädgården och många Kanada rosor som jag gillar är rugosa rosor.

Tack Kajsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon