|
Airamya
04-02-2009, 17:29
Hittade dessa i skogen igår men lyckas inte klura ut vad det kan vara för djur. Någon som kan hjälpa mig? Bilderna är lite suddiga, det är svårt att ta närbilder med min mobil. Bilder på tänder/Airamya-Nyfiken i en strut
Piccante
04-02-2009, 19:42
Undrar om du inte har sprungit på samma rådjursskelett som jag har gått förbi? Jag tror det är ett rådjur, iaf en växtätare med de breda kindtänderna.
Svårt att säga om det är ett vuxet djur eller en kalv, men jag tror det kommer från en älgkalv
Chamomille
04-02-2009, 19:50
Rådjur tipp...
Eller delfin.
Airamya
04-02-2009, 20:06
Hahaha! Hej Markus! Det är nästan underligt att vi aldrig möts i skogarna i Kinnahult! Har dom alltså såna tänder, älgar o rådjur? Fascinerande. Jag trodde de hade tänder mer som kor och hästar. Man lär sig nåt nytt varje dag  Men jag gillar delfinspåret. Nu måste jag bara klura ut hur delfinen hamnat i skogen.
Chamomille
04-02-2009, 20:26
CITAT (Airamya @ 04-02-2009, 20:06)  Men jag gillar delfinspåret. Nu måste jag bara klura ut hur delfinen hamnat i skogen.  Har du inte läst liftarens guide till galaxen
Airamya
04-02-2009, 20:39
Jo! Det har jag ju gjort! Älskar den boken (eller böckerna, beroende på hur man ser på saken) men missade helt den kopplingen! Se där, nu var det löst också  Inga mysterier verkar finnas runt dessa tänder längre
Chamomille
04-02-2009, 20:45
 Nä, se där...
Gossen Ruda
04-02-2009, 21:31
Alla idisslare saknar väl framtänder i underkäken, även korna? Dom biter inte av gräset, dom rycker av det med tungan. Rådjuret biter av kvistar och liknande med framtänderna i överkäken som biter mot en hornplatta i underkäken.
Chamomille
04-02-2009, 22:53
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2009, 21:31)  Alla idisslare saknar väl framtänder i underkäken, även korna? Dom biter inte av gräset, dom rycker av det med tungan. Rådjuret biter av kvistar och liknande med framtänderna i överkäken som biter mot en hornplatta i underkäken. Ja, det var ju just det. Har h.n tappat tänderna i överkäken... Eller. ? I annat fall tror jag i alla fall att det är en delfin, fast huvudet ligger åt andra hållet då.
Naturhistoriska riksmuseet har bilder på de flesta däggdjurkranier, även på rådjur, som man dock lätt kan förväxla med get (tamget), men det är väl knappast aktuellt i detta fall?
Gossen Ruda
05-02-2009, 08:45
CITAT (Chamomille @ 04-02-2009, 22:53)  Ja, det var ju just det. Har h.n tappat tänderna i överkäken... Eller. ? Bilderna visar två underkäkar. Överkäken sitter fast i resten av kraniet.
Airamya
05-02-2009, 16:04
Mja... Bilderna visar en underdel och en överdel. Det fanns en till del där som jag inte tog kort på och det var ytterligare en underkäke. Den var likadan som den andra så jag struntade i den.
Är vi klara över att detta är rådjur eller finns det tveksamheter? Jag kan gå dit och ta fler bilder om det behövs. Kom just på att det finns ett hjorthägn inte långt bort från platsen där jag hittade dessa. Kan det vara hjort kanske?
Chamomille
05-02-2009, 16:58
CITAT (Gossen Ruda @ 05-02-2009, 08:45)  Bilderna visar två underkäkar. Överkäken sitter fast i resten av kraniet. Ja. Hur gick det till?
Airamya
05-02-2009, 17:15
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2009, 21:31)  Alla idisslare saknar väl framtänder i underkäken, även korna? Dom biter inte av gräset, dom rycker av det med tungan. Rådjuret biter av kvistar och liknande med framtänderna i överkäken som biter mot en hornplatta i underkäken. Jo, jag menade inte det, utan utseendet på själva tänderna. De har ett lite udda utseende i mina ögon. Lite 'alien'-artade  Men nu har jag lärt mig att hjortdjur har sådana tänder.
Gossen Ruda
06-02-2009, 09:57
Rudan hade lite fel, även solen har fläckar som bekant. Rådjuret har framtänder i underkäken och hornplattan i överkäken. Jag hittade fö en bra sida om djurskelett på NRM, kolla in denna länken: Däggdjursskelett.
Fågelvägen
06-02-2009, 11:50
Var det alltså underkäkar av ett rådjur som Airamya hittade?
Gossen Ruda
06-02-2009, 14:55
CITAT (Fågelvägen @ 06-02-2009, 11:50)  Var det alltså underkäkar av ett rådjur som Airamya hittade? Jag är lite osäker. En underkäke helt klart, men huruvida det andra är en del av en annan underkäke eller en lossbruten överkäke kan jag inte bli klok på.
Jag tror att det
1 är rådjur 2 det är 2 st avbrutna underkäkar, båda är avbrutna i framänden där de annars sitter ihop, därför saknas framtändena, sedan är den ena dessutom avbruten bakom bakersta tanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|