Full version: Vad menas med...
Micke_B
Hej

Hittills har jag mest ägnat mig åt växter som skall förkultiveras inomhus, vi flyttade till ett hus i våras. Vi planerar att fröså en hel del blommor och jag började fundera lite på hur man skall tolka när det står följande som såråd:

"sås på friland mars-juni"

eller

"sås på friland så fort som jorden går att bruka"

Vi bor i Stockholmsområdet och jag undrar lite hur jag skall tolka datumen? När är det lämpligt att så? Har jag förstått det rätt att dessa blommor tål normala" frostnätter i april/maj.

Min tanke är att först plantera blommorna i förodlingskrukor i vårt kallväxthus (nästan meningslöst att plantera direkt, rätt gott om sniglar här :-( ).

/Micke
MariaS
När det står så, kan du definitivt så i sålåda och ställa ut sådden utomhus istället. Ibland kan det dock röra sig om mycket små frön och mycket små plantor, som kan vara svåra att plantera isär sen. Men har du snigelproblem, är det ändå bäst att så i låda med lock, och ställa sådden utomhus. Fröna behöver väderomslagen för att kunna gro,och det är det svårt att efterlikna inomhus.

Nyfiken fråga, vad är det du ska så? Allt går faktiskt inte att så i sålåda heller när jag tänker efter...

Sätt upp en lista på vad du ska så här, så hjälper vi dig igenom sådderna på sina rätta ställen.
Micke_B
Hej igen

Trevligt med snabba svar...det vi tänkte oss att så (förutom perenner, annueller som förodlas och en himla massa ätbart) är:

Fjädervallmo
Blåvinda
Praktmalva
Solros
Luktärt
Tigeröga
Slingerkrasse
Harsvans

Hellst skulle jag vila planera dem i odlingstråg i kallväxthuset...

/Micke
MariaS
CITAT (Micke_B @ 04-02-2009, 21:06) *
Hej igen

Trevligt med snabba svar...det vi tänkte oss att så (förutom perenner, annueller som förodlas och en himla massa ätbart) är:

Fjädervallmo
Blåvinda
Praktmalva
SolrosLuktärt
Tigeröga
Slingerkrasse
Harsvans

Hellst skulle jag vila planera dem i odlingstråg i kallväxthuset...

/Micke

Solros och slingerkrasse väntar du med tills ram i maj. Det är rena sommarblommor. De gror fort och växer fort med.

De andra kan du börja så i tråg när det står på påsen och ställa i kallväxthuset som du föreslår.

Har du funderat på hur du skyddar blommorna mot sniglarna sen, efter utplantering?
Micke_B
Kul konversation det här

När det gäller sniglarna så finns det väl bara en sak att göra...plocka morgon och kväll! oså räkna med att en del blommor går åt. Vi märkte dock förra året (köpte huset i april) att det går väldigt fort för en snigel att äta upp de små nygrodda skotten... snyft

Däremot när det gäller ett "land" så har vi lite mer avancerade idéer, tanken är att ha en ram runt och att klä den med bockad plåt för att hindra sniglara att krypa in. Tror ni att det fungerar?

Nu när jag får så bra och snabba svar så kan jag väl fortsätta med samma fråga angående örter...där har vi tänkt oss bland annat:

koriander
dill
timjan
persilja
oregano
körvel
grönmynta
mejram

(åså massor av basilika förstås, men den får bo inne tills sommaren börjar)

/M
MariaS
CITAT (Micke_B @ 04-02-2009, 21:31) *
Kul konversation det här

När det gäller sniglarna så finns det väl bara en sak att göra...plocka morgon och kväll! oså räkna med att en del blommor går åt. Vi märkte dock förra året (köpte huset i april) att det går väldigt fort för en snigel att äta upp de små nygrodda skotten... snyft

Däremot när det gäller ett "land" så har vi lite mer avancerade idéer, tanken är att ha en ram runt och att klä den med bockad plåt för att hindra sniglara att krypa in. Tror ni att det fungerar?

Nu när jag får så bra och snabba svar så kan jag väl fortsätta med samma fråga angående örter...där har vi tänkt oss bland annat:

koriander
dill
timjan
persilja
oregano
körvel
grönmynta
mejram

/M

De örter som inte blir vedartade, som persilja och dill är rena lunchrestaurangen för sniglarna. Annars kan jag tipsa om ett bra sätt att hålla sniglar ute. Utanför den bockade plåten (du bockar den väl utåt) har du en rand som är ca 30cm bred med fint grus. (2-3mm grovt) Sniglarna gillar inte att gå "barfota" i gruset. Ska du sen ändå sätta plåt runt landet, kan du ju sätta till 12v ström, så de blir grillade på kuppen. Behövs ju bara en jordstav i ett hörn och ett bilbatteri för det!
Micke_B
Hej

Det jag tänkte på var i och för sig vilken tid under våren det går att börja så dessa kryddor.

När jag tänker efter så undrar jag nog forfarande om det verkligen är möjligt att börja fröså utomhus redan i mars? eller ska jag vänta till typ mitten av april?

När det gäller den bockad plåten så tänker jag mig den rakt ut och bockad nedåt.

Tack för de goda råden föresten

/M
blomkronan
En spontan idé lånar en bit av tråden och ställer en fråga till...
Maria kan man lägga 2-3mm grus på jorden? i grönsakslandet innanför kanten, och runt salladen, tar grönsakerna stryk då? jag har ju hund och jag tror inte han fattar att strängen med sand är till för sniglarna giggle.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Micke_B @ 04-02-2009, 21:31) *
...där har vi tänkt oss bland annat:

koriander
dill
timjan
persilja
oregano
körvel
grönmynta
mejram

/M

Själv direkt sår jag enbart dill. Är osäker på körvel och mejram då jag aldrig sått detta själv.
Koriander förgror jag inne för tidig skörd men sedan självsår sig den oftast från förra året också.

När jag tänker på timjan är det en perenn och den sår jag inne.
Origano, tänker på tex. grekisk, den sådde jag inne förra året och den lever fortfarande så jag hoppas på att den frodas även nästa år. Menar du origanon, kungsmynta säger jag att det är ett ogräs som är perenn på så sätt att den är hopplös att bli av med.

Grönmyta ska jag snart så och persilja har jag redan sått och hoppas på lika gott resultat som förra året, om inte köper jag boxar och sätter ut.

ingrid
lena uppsala
När det står mars- juni på påsen, betyder det att i sydliga delar av landet kan man så i mars(eventuellt).ju längre upp i landet man bor, desto längre väntar man med sådden.
Persilja kan man förså antingen nu,då får du persilja i år.Annars sår man senare i vår och får persilja nästa år.Den är ju tvåårig,men brukar fröså sig,så man har den ofta i flera år.
En del perenner måste ha en köldperiod för att kunna gro,men inte sommarblommorna som du kanske vet.

Nästan inga frösådder tål någon frost på våren,så plantera inte ut dem förrän risken för nattfrost är över.
Maggan H
När jorden går att bruka/reder sig betyder att matjorden ska släppa spaden direkt när du gräver. Är den tung och klibbar fast är det för tidigt.
MariaS
CITAT (blomkronan @ 04-02-2009, 21:58) *
En spontan idé lånar en bit av tråden och ställer en fråga till...
Maria kan man lägga 2-3mm grus på jorden? i grönsakslandet innanför kanten, och runt salladen, tar grönsakerna stryk då? jag har ju hund och jag tror inte han fattar att strängen med sand är till för sniglarna giggle.gif

Oj! Har ju ingen egen erfarenhet av sniglar, utan bara det jag har läst mig till. Men det borde ju fungera. TEsta och delge oss andra resultatet.. (Det kan ju hända att någon stackars mördare förirrar sig ut till oss med...)
Heda
Jag brukar så "turbo" persilja. Den är behandlad på något sätt tror jag och sår jag i april-maj så har jag rejäla ruggar i juli. Finns i de "vanliga" blomsteraffärerna, tror att det var Lord Nelson förra året.

Vallmo brukar jag så ute också. De är lite svåra att plantera om, jag sår tidigt. Har en termometer och kollar jordtemperaturen med brukar så när den håller 10grader. Man behöver inte ha en speciell jordtermometer, jag har en digital stektermometer = billigare.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon