Aqvakul
I senaste numret av hemträdgården så gör Åke Truedsson reklam för en mongolisk klättrande buske med bär som smakar gott och som har kraftigt uppiggande effekt. Dert är tydligen svårt att hitta plantor i Sverige, då den är svår att sticklingsföröka. Åke kommer dock att sälja frön.
Är det någon som provat att odla denna "underväxt"?
Hans i Värmland
Jag har provat 2 ggr med schisandra men den är svår att odla, tar lång att växa till sig och är allmänt krånglig.
Jan Lindgren
Hej!
Det är inget svårt att hitta plantor i Tyskland. Tänk på att du måste ha en hon och en hanplanta. Jag satte tre förra våren. Får se om de överlever och växer i sommar. Det finns åtminstone en självfertil sort i Tyskland men plantskolan påstod att de ej fick sälja den till Sverige.
Det finns flera arter av schisandra. Den härdigaste är väl chinensis. Rubrifolia kan du hitta hos en del trädgårdamatörer. Jag har sett den hos Kjell-Arne Olsson. Han brukar ha öppen trädgård någon gång varje sommar. Hans trädgård är fatastisk så jag reommenderar ett besök. Trädgården finns i närheten av Kristianstad. Hans schisandror är enorma men av alla plantor han har, så är det bara en honplanta. Jag har provat med sticklingar men klarade det inte.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Tack Jan och Hans för värdefulla råd och kommentarer! thanks.gif
eld och vatten
Hej har sett att den finns på roogoja, undrar själv vilken zon den klarar. Måste man ha flera av chinensis ? Det står lite på deras hemsida om växten men man måste nog ut och leta på utländska sidor
Sofia H
Det står om plantan i L. Blomqvists "Trädgårdens bär". Informationen är knapphändig där, härdighet för Sverige anges till upp till zon 4. Inte mycket uppgifter om odlingsförhållanden, bortsett från skyddat söderläge och näringsrik och fuktighetshållande jord./Sofia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon