magganh
23-09-2003, 09:37

undrar om det finns någon som vet något om hur man odlar och sköter om kaveldun
Vill du verkligen odla kaveldun...??? Då måste du ha verkligen gott om plats, för den sprider sig med starka, sega, tjocka rötter under jorden så den blir helt omöjlig att bli av med sedan. Den skickar ju ut miljontals små flygande frön så här års, så det är bara att så några i ett fuktigt ställe och vänta på resultat....
Vi köpte en planta kaveldun och placerade i vår lilla damm för ett par år sen. Tyvärr får vi aldrig nån brun "kolv" på den utan det kommer bara blad. Jag tycker det är jättetråkigt för jag tycker kaveldun är väldigt vackert. Kanske ska man gräva upp nån vildväxande variant istället???
Jag undrar således över samma sak som Magganh. Hur gör man för att få kaveldun att må bra och blomma? Ska man kanske helt enkelt inte ha den stående i vatten?
Om ni tittar på hur den växer i naturen, så växer den ju inte i stående vatten utan på fuktiga strandänger, på dikesrenar (men inte i diket med vatten!) och t o m helt på torra land. Så plantera den till strandkanten så kanske den blommar.
Gossen Ruda
30-09-2003, 17:53
Jag har sett exemplar stående i vatten men helst vill den ha lite sumpigt. Inget jag rekommenderar heller. Jag satte nåt exemplar när dammen var ny men den växte bara runt, runt kanten på dammen. Inga kolvar blev det heller. Till slut tröttnade jag och drog jag upp f-nskapet. Vill man ha kolvar som prydnad är det bättre att ta i naturen. Observera att det finns 2 arter kaveldun, förutom det vanliga en liten mindre sällsyntare variant som heter Smalkaveldun.
Om man på eftersommaren kollar in kolvarna ser man ofta en del som är missformade och förkrymta. Skär man upp ett sånt exemplar brukar man hitta en fjärilspuppa därinne. Det är för det mesta frågan om Kaveldunsrörflyet, Nonagria (Phragmitiphila) typhae. Larven lever inne i stjälken och orsakar då förtviningen av blomkolven. Fjärilen kläcks i augusti och efter parningen lägger honan äggen på stjälkarna där det övervintrar. Kommer inte ihåg hur sen den nykläckta larven bär sig åt för att ockupera en annan stjälk eftersom stjälkarna är ettåriga. Finns även ett par arter till men detta är den vanligaste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.