Full version: äppelsorter
Krisp
Har tagit över en trädgård med många gamla äppelträd. Trädgården ligger i fruktodlarland i närheten av Kristianstad. En del av träden är riktigt dåliga och jag planerar att plantera nya för att på sikt kunna ta bort de dåliga. Så jag efterlyser förslag på lite äldre äppelsorter som kunde passa. Är också nyfiken på om det finns nån bra handlare av äppelträd i Skåne som kan tänkas ha lite äldre sorter.
Jan Lindgren
Hej!
Vill du ha äldre sorter så får du nog göra träden själv. Jag köper ympris från Balsgård. Det är inte billigt men de har en hel del kul sorter. Till våren har jag beställt ca 100 sorter. Om du kommer till Denningarum i sommar så kanske vi har några överskottsplantor till salu. Kontakta mig först bara så kan jag komma och visa dig.
MVH
Jan Lindgren
Jan af Lisö
Andra tänkbara leverantörer är:
- ebe plant
- Julitas klonarkiv
- Sveriges Pomologiska Förening brukar sälja ympris bl.a på trädgårdsmässor.

Om du är seriöst intresserad, så finns det några bra böcker att läsa:
- "Våra äpplesorter" av Anton Nisson, finns ibland på antikvariat, kan kosta uppemot 1500:-
- "100 älskade äppelsorter" av Görel Kristina Näslund

Det som jag tycker är viktigt att leta efter är information om trädens sjukdoms-, och framför allt kräftbenägenhet, brukar tyvärr beskrivas bara summariskt i litteraturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon