Full version: Tomater
cbe
Är så himla sugen ... Förra året var min första sommar med egen trädgård och första gången jag odlade något från frö. Resultatet var varierande, men framför allt tomaterna lyckades jag med även om de var något sena. Kunde plocka stora mängder med underbara tomater långt in på hösten. Kan rekommendera Runåbergs Black Sweet Cherry - helt underbar!

Så nu har jag laddat upp med flera sorter för i år och det kliar verkligen i fingrarna. När sätter ni igång med tomaterna? Jag vill inte vara för tidigt ute heller.
Nauti
CITAT (cbe @ 05-02-2009, 11:14) *
Är så himla sugen ... Förra året var min första sommar med egen trädgård och första gången jag odlade något från frö. Resultatet var varierande, men framför allt tomaterna lyckades jag med även om de var något sena. Kunde plocka stora mängder med underbara tomater långt in på hösten. Kan rekommendera Runåbergs Black Sweet Cherry - helt underbar!

Så nu har jag laddat upp med flera sorter för i år och det kliar verkligen i fingrarna. När sätter ni igång med tomaterna? Jag vill inte vara för tidigt ute heller.
Jag har redan sått hälften av mina i alla fall smile.gif Men du behöver ju såklart ha extrabelysning om du börjar såhär pass tidigt.
cbe
CITAT (Nauti @ 05-02-2009, 11:22) *
Jag har redan sått hälften av mina i alla fall smile.gif Men du behöver ju såklart ha extrabelysning om du börjar såhär pass tidigt.

Har i hemlighet ockuperat gästrummet, införskaffat en rejäl hylla med plats för massa plantor och laddat med lågenergilampor (8W är det för lite?). Om min sambo bara visste hur mycket frön jag har beställt .... angel_not.gif
Eva zon 1-2
Det räcker om du sår tomaterna i början på mars. Lycka till.
DragonLady
Jag har sått mina som tittade upp nu härom dagen giggle.gif
Ville ha tomater lite tidigare i år.
Tänkte jag skulle prova hängtomater i år..
Solanum lycopersicum 'Tumbling Tom Red'
skogstroll
jag har alltid stressat iväg i februari (ganska nybliven trädgårdsägare jag med) men ska försöka hålla mig lite till. Mina resultat har blivit ganska rangliga får jag säga. Har man inte riktigt schysst belysning så tror iaf jag att det lönar sig att vänta för en starkare planta
Nauti
CITAT (cbe @ 05-02-2009, 11:26) *
Har i hemlighet ockuperat gästrummet, införskaffat en rejäl hylla med plats för massa plantor och laddat med lågenergilampor (8W är det för lite?). Om min sambo bara visste hur mycket frön jag har beställt .... angel_not.gif
Jag har 200W på 1m^2 och jag tycker inte det räcker tongue.gif Jag skall snart ge dem 400w till när de kommit upp en bit och fått några blad. Så 8W är inte tillräckligt nej, men till någon planta kanske det går bra. Du kan köpa några starka lågenergilampor och sätta in. Det brukar ju finnas runt 20-30W som är ganska billiga.

CITAT
Jag har sått mina som tittade upp nu härom dagen
Ville ha tomater lite tidigare i år.
Tänkte jag skulle prova hängtomater i år.. Solanum lycopersicum 'Tumbling Tom Red'
Jag kör också på tumbling tom, tänkte ha en hel balkonglåda med dem i år smile.gif Det är de jag har sått än så länge, i dag skall jag nog peta ner några nya av den där "Vilma" som var en ny sort hos Impecta i år.
cbe
CITAT (Nauti @ 05-02-2009, 13:06) *
Jag har 200W på 1m^2 och jag tycker inte det räcker tongue.gif Jag skall snart ge dem 400w till när de kommit upp en bit och fått några blad. Så 8W är inte tillräckligt nej, men till någon planta kanske det går bra. Du kan köpa några starka lågenergilampor och sätta in. Det brukar ju finnas runt 20-30W som är ganska billiga.

Ojdå, då får jag nog ge mig iväg och fixa lite bättre ljus. Frågan är bara hur jag ska kunna smuggla in det i gästrummet utan att sambon upptäcker mig whistling.gif Han tycker jag överdriver något och undrar om det kommer finnas någon gräsplätt kvar på tomten, vilket jag inte kan lova med mängden frön jag har beställt ...
Nauti
CITAT (cbe @ 05-02-2009, 13:19) *
Ojdå, då får jag nog ge mig iväg och fixa lite bättre ljus. Frågan är bara hur jag ska kunna smuggla in det i gästrummet utan att sambon upptäcker mig whistling.gif Han tycker jag överdriver något och undrar om det kommer finnas någon gräsplätt kvar på tomten, vilket jag inte kan lova med mängden frön jag har beställt ...
Om du har lysrörsarmaturer kan du ju skaffa lysrör och använda, många verkar föredra det. Du kan ju även köpa starkare lampor med reflektor men då tycker han nog att du överdriver väldigt mycket tongue.gif

Hade jag trädgård skulle jag antagligen inte ha så mycket till gräsmatta tongue.gif
rosita
Jag har haft en tomatplanta september - januari som jag tagit 2 sticklingar från och planterat i krukor. De har satt fart och börjat växa. Så har jag sått 4 till, som nu är omskolade och växer så det knakar! Jag vill ha några tomater så tidigt som möjligt, men resten ska jag så nästa månad.
blomkronan
CITAT (rosita @ 05-02-2009, 21:02) *
Jag har haft en tomatplanta september - januari som jag tagit 2 sticklingar från och planterat i krukor. De har satt fart och börjat växa. Så har jag sått 4 till, som nu är omskolade och växer så det knakar! Jag vill ha några tomater så tidigt som möjligt, men resten ska jag så nästa månad.

Kul... kan man ta stickling av tomat... smile.gif ? det måste jag prova till hösten, hur har du förvarat den under vintern?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon