Majjijann
05-02-2009, 13:55
Jag har två Mårbackapelargoner som står i 10-15 grader och får vatten en eller ett par gånger per månad. De har lite gröna blad och en del vissna blad.
När är det dags att skära ner dem?
Hur mycket ska jag ta?
Ska de planteras om samtidigt eller blir det för mycket på en gång?
Är det sant att pelargoner trivs bäst på norrsidan om huset? Jag trodde de ville ha så mycket sol det bara går..
Red Top
05-02-2009, 19:37
Jag brukar vänta med att beskära mina pelargoner tills de har kommit fram i ljuset och värmen och blivit ompysslade med vatten och näring. När jag ser att tillväxten är på gång, ngn gång i början av mars, beskär jag dem och tar skott. Efter ytterligare några veckor, när nya skott är på väg, planterar jag om dem.
Hur mycket du ska beskära dem är lite beroende på hur gamla de är. Du bör lämna åtminstone ett blad kvar på moderplantans gren. Gör man inte det är det risk att den grenen förtvinar och dör.
Sticklingar ska man helst ta under sommaren, när plantan mår som bäst och är kraftigast. Men jag brukar ta några även på våren.
Pelargoner är solälskare och trivs bäst utomhus i rejäla krukor under sommaren(rötterna behöver gott om plats för att utvecklas, blanda gärna in lecakulor i jorden) . De flesta är dock känsliga för regn. Så försök att skydda dem.
Majjijann
07-02-2009, 21:10
När ska man börja ge dem lite mer vatten och näring då?
har aldrig haft pelargoner förut, fick bara ett infall i somras och köpte ett par, de är ju så ljuvliga, mina mårbacka.
Red Top
07-02-2009, 22:59
Nu i helgen t ex. Vattna inte för mycket och var försiktig med näringen.=)
Tänk så olika vi gör med våra pellissar! Själv börjar jag väcka mina vid årsskiftet med lite mer vatten. 1:a februari har jag defenitivt planterat om dem i "kossa-på påse". Näring ger jag dem aldrig förrän de är på väg att blomma.
Red Top
08-02-2009, 17:04
CITAT (Gillan @ 08-02-2009, 00:10)

Tänk så olika vi gör med våra pellissar! Själv börjar jag väcka mina vid årsskiftet med lite mer vatten. 1:a februari har jag defenitivt planterat om dem i "kossa-på påse". Näring ger jag dem aldrig förrän de är på väg att blomma.
Även jag väckte mina pelargoner strax efter nyår
Hej
Det där med norrsidan har jag aldrig hört. Det måste väl vara fel ? Jag tog in min Mårbacka i lördags och planterade om i fuktig jord. Klippte en stickling och stack ner denna i samma kruka. Sedan satte jag den i sydvästfönster. Punkt och slut. Näring blir det först om fyra veckor.
Hälsn Tepa
joulanta
09-02-2009, 22:10
plantera i kossa på påse? menar du att du inte har nån jord utan bara kossa på påse?
Jag har satt om mina men i vanlig blomjord sticklingarna som alltid blir satte jag i plantjord.
johannea
10-02-2009, 08:20
Förra året använde jag bara "ko på påse", det fungerade jättebra. Har inte fått tag på det iår och hade inget kvar från ifjol, så iår blev det pellargonjord...
Tack för frågan
Pelargon beskär slutet av augusti till slutet av september . De sticklingar bör från växter som rosor föregående våren, och om de växter som har hållits de senaste två veckorna ganska torrt så mycket bättre. När du skär anläggningen för sticklingar inte vara rädd, skära ner inom tre inches i potten. kommer det att finnas ett obegränsat antal ögon bryta från stjälkar att du inte såg några tecken på. Varje del av virket kommer rot, . Gör sticklingar med två ögon, en ovan och en nedan sanden. De kommer rot i marken lätt, som vi gör våra geraniums, men 1 föredrar att lägga dem i sanden, antingen i ute eller i lägenheter. Förvaras endast måttligt fuktig, och efter de första dagarna väldigt lite eller ingen skugga behövs.
Lycka till- H:Bassam
Alexander-VG-zon3
12-02-2009, 19:52
jag tar fram mina i jan, placerar dom varmt och soligt inne. ger lite vatten och lite näring och beskär dom om det behövs. sedan i mitten av feb planterar jag om dom i större kruka och i näringsrikjord(ibland bara kogödsel,vilket i sig inte är speciellt kraftigt). sedan 4v efter omplantering ger jag näring en gång i veckan. tar ut dom när det är runt +10c(tar in vid frost). sedan ger jag näring fram till aug en gång i veckan än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.