Kajsa
Såg bilder av dessa och undrar om någon har dessa, och zonerna ?

Avant Garde, märkliga färger i rosa/rött, viticella ( borde ju vara tuff ? )
Viennetta, grupp 3
Crystal Fountain grupp 2, är den för kruka ?
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 05-02-2009, 15:09) *
Såg bilder av dessa och undrar om någon har dessa, och zonerna ?

Avant Garde, märkliga färger i rosa/rött, viticella ( borde ju vara tuff ? )
Viennetta, grupp 3
Crystal Fountain grupp 2, är den för kruka ?

Hej!

Jag har Avant Garde, den är mycket blomrik. Inga problem att
odla den hos Dig.
Vienetta är ny. Jag har beställt den och skall få den till våren.
Har således ingen erfarenhet av den.
Crystal Fountain har jag haft, blev inte nöjd med den.
Blue Light är bätre.

Mvh.
Finn

Kajsa
Tack för svar, då köper jag Avante Garde, vad tycker du om färgen ? Är den brunröd eller klarare röd, stämmer bilderna på Clematis on the web ?
Vienetta är jag ruskigt sugen på, måste nog ha den också ! Om den klipps ner sen höst kan man ju kasta över en hög jord och då kan det nog gå.
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 05-02-2009, 17:05) *
Tack för svar, då köper jag Avante Garde, vad tycker du om färgen ? Är den brunröd eller klarare röd, stämmer bilderna på Clematis on the web ?
Vienetta är jag ruskigt sugen på, måste nog ha den också ! Om den klipps ner sen höst kan man ju kasta över en hög jord och då kan det nog gå.

Hej!

Den är dunkelröd. Blommorna är Ca. 5 Cm. stora. Det mängden av blommor som
gör den odlingsvärd. Dom flesta som besökte trädgården förra sommaren fastnade
för den.
Vienetta tillhör klippgrupp 3. Odlingsbar Zon 1 skyddade lägen.

Mvh.
Finn
Erika i Sandviken
Finn jag skulle vilja fråga dig lite om MadameLeCoultre.

Jag har henne i zon 4 och jag har precis för mig att du skrev att hon var en riktig kinkputta.Jag kan ha helt fel,men hursom hellst blommor hon som bara den,går in på sitt 3:e år nu och ser ut så här trots knapp plats och jätte dåligt klätterstöd (jag trodde ju hon bara skulle överleva en säsong ja).
-Har jag bara tur med henne,eller ?

[attachment=30422:MadameLeCoultre_08.JPG]

[attachment=30423:MadameLeCoultre.JPG]
Finn Klematis
CITAT (Erika i Sandviken @ 06-02-2009, 12:35) *
Finn jag skulle vilja fråga dig lite om MadameLeCoultre.

Jag har henne i zon 4 och jag har precis för mig att du skrev att hon var en riktig kinkputta.Jag kan ha helt fel,men hursom hellst blommor hon som bara den,går in på sitt 3:e år nu och ser ut så här trots knapp plats och jätte dåligt klätterstöd (jag trodde ju hon bara skulle överleva en säsong ja).
-Har jag bara tur med henne,eller ?

[attachment=30422:MadameLeCoultre_08.JPG]

[attachment=30423:MadameLeCoultre.JPG]

Hej!

Att jag skulle ha dömt ut Madame Le Coultre som egenligen heter Mevrouw Le Coultre
stämmer inte. Däremot har skrivit att det är en klippgrupp 2 som brukar att frysa ner,
så att vi bara får blommor på årsved. Detta gör inte så mycket då den har sin rikligaste
blomning på årsved. Den är en av dom bästa klematisarna för snittblommor.
Blommar din på två-årsved ?

Mvh.
Finn
Erika i Sandviken
CITAT (Finn Klematis @ 06-02-2009, 14:10) *
Hej!

Att jag skulle ha dömt ut Madame Le Coultre som egenligen heter Mevrouw Le Coultre
stämmer inte. Däremot har skrivit att det är en klippgrupp 2 som brukar att frysa ner,
så att vi bara får blommor på årsved. Detta gör inte så mycket då den har sin rikligaste
blomning på årsved. Den är en av dom bästa klematisarna för snittblommor.
Blommar din på två-årsved ?

Mvh.
Finn
Okej då hade jag helt fel.Jag tror faktiskt aldrig att jag klippt den,minns inte.Den blommar från början på juli.Otroligt vacker med stora blommor.
Sussgirl
Råkade få syn på denna tråd.. jag har också fastnat för clematisen Vienetta som jag såg i bakkers katalog..men vet inte om man vågar skicka efter.
Var har ni köpt era plantor?

/Susanne
Kajsa
Tänkte beställa mina Vienetta och Avante Garde hos Bakker, såg dom också där, har beställt liljor och annat där och varit nöjd, klematisen är nog små men sätter man dom i rosjord, lite benmjöl i en bra planteringsgrop blir det säkert bra och så bör man klippa tillbaka dom lite när man planterar dom.
Ja, så brukar jag göra.
octachoron
Klarar Avant Garde zon 4 i ett något skyddat läge?
Jag tycker verkligen om dess blommor i a f som de ser ut på foton:-)
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 18-02-2009, 12:16) *
Klarar Avant Garde zon 4 i ett något skyddat läge?
Jag tycker verkligen om dess blommor i a f som de ser ut på foton:-)

Hej!

Jag tror inte att det är några problem.
Se bild min hemsida.

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon