Full version: NÄR-VAR-HUR?
susehn
Hejsan!
Jag var ute och seglade runt på seemnemaailm´s sidor och naturligtvis är man plötsligt ägare till en hel del mer eller mindre frön som man INTE har en blekblå aaaaning om hur de ska behandlas!!

Ber om lite goda råd, vet ni något om rhododendron-, hortensia-, kaprifolsådd???!
Ska de stratifieras, blötläggas.....?Jag har inte en susningens aning, alltså.... confused.gif

Och vid vilken tidpunkt på året? Suck, tusan att det där långfingret är så snabbt att klicka till!! crazy.gif dunno.gif
MariaS
CITAT (susehn @ 05-02-2009, 18:13) *
Hejsan!
Jag var ute och seglade runt på seemnemaailm´s sidor och naturligtvis är man plötsligt ägare till en hel del mer eller mindre frön som man INTE har en blekblå aaaaning om hur de ska behandlas!!

Ber om lite goda råd, vet ni något om rhododendron-, hortensia-, kaprifolsådd???!
Ska de stratifieras, blötläggas.....?Jag har inte en susningens aning, alltså.... confused.gif

Och vid vilken tidpunkt på året? Suck, tusan att det där långfingret är så snabbt att klicka till!! crazy.gif dunno.gif

Välkommen till klickfingerklubben, giggle.gif den är vi mååååånga som känner till innocent.gif

Tyvärr är jag dålig på frösådd av vedartat, men lugn... (det får du garanterat svar på också av andra medlemmar). Men i regel brukar man så vedartade frön i sålåda på hösten och stället utomhus i skyddat läge, så fröna får följa med årstidsgången för att gro. Om det är så med alla dina fröer... Föresten, det kan jag kolla upp...

Återkommer....
MariaS
Då ska vi si...
Så då i vanlig såjord som du vattnar igenom. Strö ut fröna och täck fräna med sand. (ger både luft och fukt i lagom mängd) Ställ såbrättena i plastpåsar som du knyter ihop och ställ dem på skyddad plats ute, eller under snön om du har det.

Sen kan du glutta innanför påsarna fram i maj och se vad som grott.
Eva i Höga
Susehn, så bra att du ställde denna frågan, jag satt just och funderade på hur jag ska göra med mina rhododendronfrön som jag fick av Solstorm. Nu fick både du o jag ett jättebra svar från MariaS, hon är duktig på allt.
ingrid fuxwall
CITAT (Eva i Höga @ 05-02-2009, 19:19) *
Nu fick både du o jag ett jättebra svar från MariaS, hon är duktig på allt.

Håller med dig om att MariaS är dukigt och har svar på det flesta frågor

ingrid
Anki V
Roddar behöver inte kylas.
Jag sådde i fjol i en blandning av ren finriven torv och grus. Det grodde som bara den på mindre än 14 dagar.

Nedanstående text har jag ”klippt ut” från SRS hemsida
SRS

För att plantorna skall vara tillräckligt stora att möta den första vintern utomhus, är det en fördel om man kan så inomhus så tidigt som möjligt. Blanda finsållad torv och perlite i lika delar. Så i en ca 5 cm hög ”fryslåda”, som du har gjort flera små hål i botten i. Fröna skall sås på ytan – absolut inte täckas. Sätt på plastlocket och placera sådden ljust vid 17 – 20 grader. Det största hotet innan fröna börjar gro efter 2 –3 veckor är svampangrepp. Du kan förebygga angrepp genom att mycket noga rensa bort alla kapselrester och annat ´bös´ innan du sår. Det är viktigt att mediet hålls lätt fuktigt - absolut inte för blött Lufta någon minut varje dag. Spraya. om ytan är på väg att torka ut. Undvik att ytan blir hård, det försvårar för rötterna att tränga ned och de breder ut sig i sidled i stället. När det tredje bladet efter hjärtbladen börja komma är det dags att prickla ut första gången.

/Anki
Eva 33c
Jag har samma erfarenhet när det gäller sådd av rhododendron, att de gror både fort och varmt. Fröna är löjligt små och man sår lätt alldeles för tätt, och jag tror alla gror...
De andra två, kaprifolen och hortensian har jag ingen erfarenhet av. När jag inte vet säkert brukar jag ställa ut sådderna.
MariaS
CITAT (Anki V @ 05-02-2009, 19:35) *
Roddar behöver inte kylas.
Jag sådde i fjol i en blandning av ren finriven torv och grus. Det grodde som bara den på mindre än 14 dagar.

Nedanstående text har jag ”klippt ut” från SRS hemsida
SRS

För att plantorna skall vara tillräckligt stora att möta den första vintern utomhus, är det en fördel om man kan så inomhus så tidigt som möjligt. Blanda finsållad torv och perlite i lika delar. Så i en ca 5 cm hög ”fryslåda”, som du har gjort flera små hål i botten i. Fröna skall sås på ytan – absolut inte täckas. Sätt på plastlocket och placera sådden ljust vid 17 – 20 grader. Det största hotet innan fröna börjar gro efter 2 –3 veckor är svampangrepp. Du kan förebygga angrepp genom att mycket noga rensa bort alla kapselrester och annat ´bös´ innan du sår. Det är viktigt att mediet hålls lätt fuktigt - absolut inte för blött Lufta någon minut varje dag. Spraya. om ytan är på väg att torka ut. Undvik att ytan blir hård, det försvårar för rötterna att tränga ned och de breder ut sig i sidled i stället. När det tredje bladet efter hjärtbladen börja komma är det dags att prickla ut första gången.
/Anki

Jag visste inte säkert, utan gick helt enkelt på såråden från Impecta. Men de säger ju att akleja ska kylas med, fast de gror som ogräs i rumsvärme blink.gif Men okej, jag sa att jag inte säkert visste shy.gif
susehn
Jisses vad det kom snabbt svar! smiley_small_hug.gif Tusen tack för alla råd och tips!!!!!!
Å det måste jag väl erkänna..... inte är jag så sur på min fröbeställning som det lät.... det ska faktiskt bli RIKTIGT roligt att pröva på nu när jag fått lite begrepp (tack vare er!!) om det hela! Fortsättning följer.... w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon