Full version: Libbsticka
nonne
Hej!
Jag har en ganska stor libbsticka i rabatten. Kan man använda den till något? unsure.gif
Virgo
visst! bladen i sallad och grytor, kanderade stjälkar tom rötterna och framförallt skydd mot onda väsen om den står vid dörren.

läs mina tidigare inläggg om libbsticka.
Ann-Marie på Dal
Lägg en bit av stjälken eller några blad i pastavattnet. Jättegod buljong smak.
yla
jordstammen kan användas mot blåskatarr aptitlöshet kolik ödem o matsmältningsrubbningar

en dekokt 1 -1,5 tsk pulvriserad jordstam till en kopp vattten kokas upp o får dra i 12 min
Cilla
Finstrimlad i sallad ger sting, och jag tycker också om den till pasta och soppa.

Sagan här går att man ska plantera den väster som husknuten för att hålla onda andar borta från huset. Hos mig hamnade en väster om ett äppelträd som mått illa och kanske nu blir av med sina andar... smile.gif
Virgo
man får inte ta för mycket, eftersom det lätt blir för mycket smak av libbstickan.

@cilla,
förhoppningsvis inte de goda
MadeleineB
Ja, i grytor och annat som redan nämnts, är den jättegod. Den ger en mustig
härlig smak.

I omeletter är den också god, helst tillsammans med några andra gröna örter. Som någon sa: ta inte alltför mycket libbsticka, den är ganska dominerande.

Jag brukar ta litet libbsticka i många grön-ört-blandningar, det blir jättegott och det går att plocka av den ganska länge (och man kan börja rätt tidigt på våren, så den har en lång säsong).

Libbsticka heter liebstücke (eller liebstöckel) på tyska och används där ofta till soppor och kallas också Maggi-kraut.

Hälsningar
MadeleineB
sanna
Själv laddar jag för "Libbstickssoppa". Fick ett recept som jag ännu inte har kommit mig för med att göra...möjligen beroende på att jag inte riktigt, riktigt än lärt mig att uppskatta den starka doften och smaken...god, men väldigt dominerande som sagt...hittar ingen bra, självklar användning.

Libbstickssoppa

2 msk smör
2 gula lökar, finhackade
4 msk finhackade blad av libbsticka
2 1/2 msk vetemjöl
6 dl höns- eller grönsaksbuljong
3 dl mjölk (fast jag tar nog crème fraiche + vatten...)
salt, vitpeppar

Den som hinner före med soppan kan ju berätta hur det smakade! smile.gif

Sanna
MadeleineB
Tack för receptet, jag ska prova!

Om du inte känner dig helt övertygad än, när det gäller libbsticka, så kan du kanske prova att ta en msk libbsticka, och byta ut de andra tre matskedarna örter mot tex timjan, kyndel,oregano och litet rosmarin...

Om du vill bli kompis med smaken, alltså...

Hälsningar
MadeleineB
sanna
"Kompis med smaken" - det var ett väldigt, väldigt bra uttryck för hur det kan vara med vissa kryddor och örter!!! smile.gif smile.gif smile.gif

Hälsningar Sanna
sanna
Kanske ska tillägga vad gäller "Libbstickesoppan" att man fräser löken mjuk först i smöret, (ca 5 minuter) därefter tillsätter man libbstickan, rör i mjölet och fräser alltsammans i 1 minut under omrörning.

Buljongen blandas i, lite i taget. Sjud under lock ca 15 minuter. Därefter hälls mjölken (grädden, creme fraichen, whatever) i. Värm upp försiktigt efter att man har haft i mjölkprodukter. Men det vet väl varenda god husfru, eller hur???? wink.gif *jooooking*

Sanna
rosettei
CITAT
jordstammen kan användas mot blåskatarr aptitlöshet kolik ödem o matsmältningsrubbningar

en dekokt 1 -1,5 pulvriserad jordstam till en kopp vattten kokas upp o får dra i 12 min
blink.gif
Vad ska det vara för viktenhet 1-1,5?
kanske tesked?
Ingrid på Västkusten
Jag tänker på libbstickan som en turbo-selleri i smaken och den 'gifter' sig bra med potatis t ex :-)) i en god värmande soppa ( varför är vi i Sverige så dåliga på soppa egentligen?)

Hälsar Ingrid
MadeleineB
Undrar jag också, jag är en riktig soppälskare och vi har soppa MINST en gång i veckan i vår familj.

Men jag vet många som säger att de inte tycker om soppa! Det är svårt att förstå tycker jag, för man kan väl inte dra alla soppor över en kam?

En stor favorit är potatis- och purjolökssoppa, lätt att göra också.

Några skalade potatisar, litet skivad purjolök (proportioner litet mer potatis än purjolök, kanske 60-40 eller 70-30). Koka gärna med en grönsaksbuljongtärning, salt och litet svartpeppar. Inte för mycket vatten.

När potatisen är kokt, mosa eller kör med mixerstaven och sätt till någon matsked sherry och litet grädde. Smaka av.

Gottgott...

Hälsningar
MadeleineB
Virgo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-10-2003, 07:52)
Jag tänker på libbstickan som en turbo-selleri i smaken och den 'gifter' sig bra med potatis t ex :-)) i en god värmande soppa ( varför är vi i Sverige så dåliga på soppa egentligen?)

Hälsar Ingrid

Tyvärr finns ingen soppkultur i Sverige.
När jag var barn, så fick vi alltid soppa före huvudrätten. Och det varje dag.
I Asien är det oxå mycket soppor.

Och i Madeleine´s recept fattas det faktiskt några libbstickeblad eller Maggi
Adri-Anne
Du kan torka bladen och spara dom tort och mörkt. Brukar förvara dom i tomma kapulverburkar. Sedan strör du ut libbstickan i soppor grytor.
Ingrid slog huvudet på spiken, libbstica smakar selleri. biggrin.gif
sanna
Hej!
Klipper in ett tidigare inlägg om libbsticka:

Det bästa hos libstickan är roten!
"Libstickan bör ha minst ett par, tre år på nacken innan man kan börja skörda rötterna, men sedan den väl uppnått mogen ålder, tål den mycket bra att varje höst få sitt imponerande rotsystem en aning decimerat. (...)"

"Jag tycker att den är omistlig som smakförhöjare och går utanpå det mesta i kryddväg, inhemskt som importerat." (...)
"Gräv upp en rejäl rotbit - gärna ett par stycken, om plantan ser ut att tåla det - och stryk bort så mycket jord som möjligt från rötterna. Skölj dem sedan rena och skala dem med kraftig, vass kniv. På äldre plantor är rotens ytterskikt mörkbrunt och mycket kraftigt veckat, vilket gör att man måste skära bort ganska mycket av ytterhöljet för att nå i till den kritvita doftande kärnan. När man har skalat färdigt bör man ha ett par rotbitar som ser ut ungefär som skalade pepparrotsbitar. Skär dem i halvcentimetertjocka skivor och dela skivorna i bitar, stora som en halv sockerbit. Klappa bitarna torra i duk och bred sedan ut dem i ett lager i en liten långpanna eller dylikt.

Torka dem i knappa 125 graders ugnsvärme, ett steg upp och med luckan på glänt, tills de är skrammeltorra. Brukar ta cirka en timme, men tiden beror litet på hur vädret har varit före skörd." (...)

"Passa dem under alla förhållanden noga, så att de inte bränns. De skall vara gyllenbruna i färdigtorkat skick och skramla torrt, när man rör vid dem. Låt de färdigtorkade rotbitarna svalna helt och lägg dem sedan i en glasburk med lock." (...)

"Libstickeroten är oerhört hög i smak och mycket dryg. En à två bitar torkad rot sätter knorr på det mesta, alltifrån soppa, buljong och såser till söndagsstek och vilt av alla slag. En underbar krydda, som höjer smaken på allt den kommer i kontakt med."

Ska bli spännande att pröva i höst! Tänk om man kan ersätta buljongtärningarna med libstickerot?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag undrar hur smaken på roten skiljer sig ifrån bladen - det brukar alltid vara en skillnad. Håhåjaja - jag är itne i rotskattningsålder ännu ;-)

Hälsar Ingrid
sanna
Okidook everyhopa!

Jag har gjort det! smile.gif
Jag har tillredit och ätit Libbstickesoppa enligt receptet ovan!
Och det var dejeligt, mina vänner! Jajamensan, mycket, mycket, mycket gott! Till och med ett av barnen (9 år) åt och smackade! wub.gif

MEN

Det smakade mycket, mycket speciellt också. Typ libbsticka om man så säger...
Libbstickesmaken är ytterst dominant, icke att förundra sig över naturligtvis...rätten passar därför inte som förrättssoppa skulle jag vilja påstå, för efter den förrätten smakar allt libbsticka! Man andas libbsticka ur varje por. Man känner sig som en libbsticka. Jag vet därför inte vilken huvudrätt man skulle kunna matcha det med? Den passar nog inte som huvudrätt heller, för den är så mäktig i sig själv att man på något sätt inte riktigt orkar med smörgås till...

Så när passar då denna rätt?

Jag tror att jag skulle kunna tänka mig den som mellanmål eller varför inte nattamat? Jag gjorde dubbel sats idag, för jag har så mycket libbsticka, och har nu frusit ned småportioner. Det blir något jag kommer att ta fram när jag är lite sugen, men inte vrålhungrig, kanske efter svamppromenaden eller träningspasset.

Klart slut från Sanna! smile.gif
MadeleineB
Bra vågat, Sanna! Jag ska också testa snart, det har bara inte blivit av ännu!

Vad gäller ett par blad libbsticka i potatis- och purjolökssoppan: låter som en god variant. Får pröva det också!

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon