|
Vi har fortsatta problem med möss och sork, så jag tänkte sätta upp några kattuggleholkar kring tomten. Jag hittade en ritning hos SOF: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=821&typ=1Frågan är hur lång tid jag har på mig? När börjar kattugglor sätta bo, dvs när måste holkarna vara uppe? Sen tar jag gärna emot tips om placering. Att holkarna bör sitta i skog har jag förstått, men skall de sitta öppet, mer skyddat, eller rentav inne i en gran? Högt eller lågt?
Myosotis
05-02-2009, 20:20
Den ser väl bra ut. Hålet kan naturligtvis även vara runt. Här ropar de för fullt, jag har även hört en parningsdrill, men det är inte dags för äggläggning än. Tidigaste äggläggningen i Skåne som står i min litteratur var 1. mars. I städer och när det är gnagarår börjar de tidigare. Exakt när de bestämmer sig för boets placering mer än tidigt på våren vet jag inte, jag ska kolla. Holkarna kan lika gärna sitta i trädgårdar, parker, på kyrkogårdar och i liknande biotoper. Höjden har ingen betydelse, mården tar sig dit i alla fall. (Mårdsäkring är bara möjlig i solitära träd med plåt runt stammen en bra bit upp. Inte så vackert.) Ett tips är att flytta eller stänga holkarna efter varje häckning och öppna dem på våren, jag har en bekant som gör så med alla sina kattuggleholkar just för att mården inte ska känna till dem. Sen kan det vara bra med sågspån i botten då de inte bygger något egentligt bo. Inne i en gran tror jag inte på, de vill nog ha fritt framför hålet.
Förr satte man ju också upp störar (2-3 m höga) med en sittpinne på åt rovfåglar på åkern, för att de skulle ta sorkar effektivare. Det kan vara bra om det inte finns lämpliga sittplatser nära.
Myosotis
27-02-2009, 21:46
Nu har jag äntligen tagit reda på mer. I Skåne är det dags att öppna holkar nu i slutet av februari. Befintliga holkar kan redan vara bebodda men det hindrar inte att de hittar de nya.
Vi har en holk på maskinhallen. Vårt par envisades nämligen med att häcka i maskinhallens skorsten, så varje höst fick vi plocka ut döda ungar som inte kunde ta sig ur skorsten (6 meter hög). Holken är placerad i nordvästläge mot skogen (4 meter bort) och 5 meter upp. Den brukar producera ca 2 ungar varje år.
Myosotis
28-02-2009, 19:19
Det är ju ett bra tips till alla att kolla sina skorstenar så de är fågelsäkra!!
CITAT (Myosotis @ 28-02-2009, 19:19)  Det är ju ett bra tips till alla att kolla sina skorstenar så de är fågelsäkra!! Den var fågelsäker varje år! Ugglorna var kluriga nog att få undan en bit av nätet så de kom ner i alla fall! Det var först när de blev erbjudna ett bättre alternativ, som de insåg att skorstenen skulle fortsätta vara fågelsäker!
Gossen Ruda
01-03-2009, 19:10
Jag har i många år haft en uggleholk uppsatt en bit upp på berget ovanför sommarstugan. Jag har inte kollat den så noga så jag vet inte om nån häckat där, men förmodligen blev det en kull förra året. I höstas ramlade den ner pga att uppsättningsbrädan ruttnat. För någon månad sen satte jag upp den igen efter en lätt reparation. Igår kväll hörde jag hanen ropa något hundratal meter från holkplatsen. Får nog kolla i holken lite senare i år.
Myosotis
02-03-2009, 00:24
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2009, 19:10)  Får nog kolla i holken lite senare i år.  Hjälm/paraply rekommenderas.
Gossen Ruda
02-03-2009, 08:06
CITAT (Myosotis @ 02-03-2009, 00:24)  Hjälm/paraply rekommenderas. Får ta hjälmen jag använder vid trädfällning då, med hörselskydd och visir. Fast kattugglorna är väl inte så agressiva, inte som slagugglor. Har funderat på att sätta upp en eller flera holkar för sparvugglor. Miljön kan passa och jag såg och fotade en sparvuggla för 5-10 år sen. Blev intresserad när jag såg ett inslag i Mitt i naturen om sparvugglor.
Huggorm
02-03-2009, 09:46
Storbrittaniens mest kände ornitolog, minns inte namnet, miste ett öga när han skulle fotografera ett kattugglebo. Han blev attackerad och fick en klo i ögat. Det blev nog inte några fler bilder den dagen.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2009, 08:06)  Får ta hjälmen jag använder vid trädfällning då, med hörselskydd och visir. Fast kattugglorna är väl inte så agressiva, inte som slagugglor. Har funderat på att sätta upp en eller flera holkar för sparvugglor. Miljön kan passa och jag såg och fotade en sparvuggla för 5-10 år sen. Blev intresserad när jag såg ett inslag i Mitt i naturen om sparvugglor. Jo, när man tittar in deras bon med ungar i! REkommenderas icke!
Gossen Ruda
02-03-2009, 10:19
Ok, jag skall vara försiktig. Tur ändå att dom inte bits som katter.
OK, nu är holken byggd. I senaste laget för årets häckning misstänker jag, men vem vet, går det så går det, annars blir det kanske nåt nästa år.
Total materialkostnad 150:- (4 st 4.5m 145x22 mm obehandlade bräder, lite skruv & lim). Limmade ihop brädorna, sågade till, skruvade ihop. Botten och lock har fel mått i ritningen (botten är för stor och locket för litet) men annars var det inga problem.
Men 16 x 16 cm mynning är GIGANTISKT. Skall det verkligen vara så stort? Det känns som att våra knipholkar i norrland hade mindre mynning än så, och de brukade kattuggla häcka i.
Skall ta bild på underverket när jag hängt upp den.
De ritningar som jag har sett på kattuggleholkar har ett fyrkantigt hål på 16 x 14 cm eller ett runt på 18-20 cm.
Men det kan nog vara lite komplicerat att fästa en så tung holk, man bör undvika att fästa den i själva holken. Man kan sätta den på en lång stör, som man lutar mot stammen, sätta den i en grenklyka, så att den får bra stöd under, eller något liknande.
Huggorm
10-03-2009, 18:25
På den här sidan anges hålet för kattuggla till 10x15cm. Holken i länken i trådens första inlägg är ju gjord för att passa flera olika fåglar
Myosotis
10-03-2009, 18:57
Hålets diameter är det inte så noga med. I naturen häckar de i ihåliga träd som ju inte alla har samma mått. Hålet är ändå så stort att mården kan komma in, så det kvittar om det är lite större. För småfåglar kan det vara tryggare med så små ingångshål som möjligt för att slippa ekorre, större hackspett och större konkurrenter i holken. Nötväckan förminskar t.o.m. själv hålet om det skulle vara för stort. CITAT (Azur @ 10-03-2009, 17:35)  I senaste laget för årets häckning misstänker jag... Tror som sagt inte det är någon fara. Därmed inte sagt att det blir en häckning. Finns det kattuggla i trakten?
CITAT (Myosotis @ 10-03-2009, 18:57)  Hålets diameter är det inte så noga med. I naturen häckar de i ihåliga träd som ju inte alla har samma mått. Nä, jag är väl mest orolig att det blir för ljust i holken. CITAT Tror som sagt inte det är någon fara. Därmed inte sagt att det blir en häckning. Finns det kattuggla i trakten?
Jajamensan. Inte i den omedelbara närheten, men man hör dem. Förhoppningen är ju att få dem närmare vår tomt för att ta lite sork & möss.
Japp, då var handsken kast... jag menar, holken uppsatt.  Holken sitter i en gammal tall cirka 50 meter från huset, är stödd på en gren, stabiliseras av två andra grenar, och hänger i ett nylonsnöre runt stammen. Borde funka tycker jag. Sitter bara sisådär 3 meter upp, men stegen räckte inte längre, och det var besvärligt nog att få upp den nästan meterhöga holken i alla fall. Som synes har vi vinter fortfarande, cirka 20 cm snö kvar.
VA kul! Nu får vi bara hoppas att du får hyresgäster också...
Myosotis
13-03-2009, 18:06
Det ser fint ut! Hörde av en bekant idag att kattugglor verkar föredra nya holkar, hans teori var att de kanske gjort dåliga erfarenheter t.ex. med mård i de gamla. Chanserna borde vara goda! Håller tummarna.
Tackar för de vänliga orden!
Återkommer så småningom med rapport om hur det gick, och kanske med lite tur bilder på ugglor.
CITAT (Azur @ 14-03-2009, 03:10)  Tackar för de vänliga orden!
Återkommer så småningom med rapport om hur det gick, och kanske med lite tur bilder på ugglor. Du får installera en Web-kamera, det är ju populärt i fågelholkar numera: http://www.elmia.se/sv/garden/Nyheter/En-m...adgardsprodukt/
Det bidde tydligen ingenting i år, får väl hoppas de flyttar in till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|