Jag har fått frö till spiralgräs, men jag hittar ingen information om hur jag ska så dem. Finns det någon här som kan hjälpa mig?
strandskatan
06-02-2009, 11:52
Fröna är ljusgroende, så på ytan. Gror i 15-20 grader. Så sept-vår. Plantan måste ALLTID hållas fuktig (det är en sumpväxt) Söktips: vet du inte det latinska namnet, skriv det svenska, så kommer säkert någon rubrik där det latinska finns med. Vill du veta om sådd, sök på latinska namnet följt av "from seed", vill du veta om övervintring, skriv namnet följt av "winter storage". Söker du på "detailed information" följt av det latinska namnet kommer nästan alltid upp en rubrik tilhörande en sajt där växtens alla egenskaper listas och längst ner på sidan odlares erfarenheter (minns inte vad sajten heter men det här brukar funka). Det finns så oändligt mycket mer information på engelska.
Strandskatan: Tack, både för informationen om hur de ska sås och hur man ska söka.
Boxer: Tack för länkarna, ska kolla dem när jag inte har två barn runt mig.
Men FÖRSÖK att så försiktigt, det blir lätt 100 plantor !!
Tack för frågan
Det ska planterar i fuktiga i torv jord , den tar ta 2-3veckor för att gro, skötsel- vattna ordentlig varje dag efter2-3 veckor Av transplantation .
Lycka till- H:Bassam
CITAT (katah @ 06-02-2009, 16:45)

Men FÖRSÖK att så försiktigt, det blir lätt 100 plantor !!

...som sen självsår sig lika lätt. Jag brukar skörda spiralgräs (Juncus effusus 'Spiralis') i mina änglatrumpeter varje höst
Tack för era svar.

Behöver den extra ljus när den har grott?
JA. Som alla frösådder så här års.