Full version: Akacia
norea
Förr förra sommaren tog jag med mig frö från ett Akaciaträd på Cypern hem till Sverige (skåne). jag planterade på min inglasade balkong och de har växt upp ett par decimeter nu. de har stått där hela tiden, där har aldrig varit minusgrader. nu har jag flyttat till hus och har inget uterum. jag satte den i trädgården i sin kruka och den verkar inte ha frusit ihjäl än iallafall, fast det är minusgrader ibland. jag vågar inte ta in den för då får den väl en chock av värmebytet. kan den stå ute? kan man plantera ute här i norra europa?
jegi
Tveksamt om du kan få akacia att överleva på friland ens i Skåne. Att ha den i en oisolerad kruka är ännu sämre. Några minusgrader kan dock gå bra.
Själv har jag en på fönsterbrädan och en i ett frostfritt växthus.
Nu finns det ju i o f s en uppsjö akacior och vissa är härdigare än andra. Så lär t ex silverakacia vara härdig till södra England.
Det finns ju f ö falsk akacia (Robinia pseudoacacia) som däremot är härdig upp till zon 3. Det blir ett stort träd.
Vidare finns det närbesläktade silkesträdet (Albizzia julibrissin) som kan klara sig i ett varmt, soligt och skyddat läge i zon 1.
norea
CITAT (jegi @ 06-02-2009, 10:32) *
Tveksamt om du kan få akacia att överleva på friland ens i Skåne. Att ha den i en oisolerad kruka är ännu sämre. Några minusgrader kan dock gå bra.
Själv har jag en på fönsterbrädan och en i ett frostfritt växthus.
Nu finns det ju i o f s en uppsjö akacior och vissa är härdigare än andra. Så lär t ex silverakacia vara härdig till södra England.
Det finns ju f ö falsk akacia (Robinia pseudoacacia) som däremot är härdig upp till zon 3. Det blir ett stort träd.
Vidare finns det närbesläktade silkesträdet (Albizzia julibrissin) som kan klara sig i ett varmt, soligt och skyddat läge i zon 1.

ok, synd att jag inte vet vilken art det är.
Bassam
Tack för frågan
De behöver skydd under frost tiden, liksom alla växter som kommer från varma länder.
Lycka till- H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon