tepa
Hej

Vet att detta frågats förut, men Tepa hittar inte. Kan man använda fjolårets krukväxtjord, som blivit över och stått i öppnad tillsluten påse utanför garaget sen förra våren ? Inget vatten har kommit in, men har den blivit för gammal och förlorat sitt näringsvärde ? Köpa ny jord ?

Hälsn Tepa
Nauti
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 12:39) *
Hej

Vet att detta frågats förut, men Tepa hittar inte. Kan man använda fjolårets krukväxtjord, som blivit över och stått i öppnad tillsluten påse utanför garaget sen förra våren ? Inget vatten har kommit in, men har den blivit för gammal och förlorat sitt näringsvärde ? Köpa ny jord ?

Hälsn Tepa
Näringen försvinner ju inte bara sådär. Det som kan ha försvunnit är ju mikroorganismer som skötte nedbrytningsprocessen. Så det kan finnas en del onedbrutna rester i jorden innehållandes näring som inte växterna kan ta upp. Men jorden innehåller ju ändå en del näring tillgänglig för plantan.

Jag skulle ha använt jorden i alla fall.
Sussie F-Flower
CITAT (Nauti @ 06-02-2009, 12:43) *
Jag skulle ha använt jorden i alla fall.

Jag också! biggrin.gif
tepa
Hej

Jag också, men vad skulle växterna ? rotfl.gif

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 13:20) *
Hej

Jag också, men vad skulle växterna ? rotfl.gif

Hälsn Tepa

Vad menar du, tokfia? rotfl.gif
Vad växterna tycker...? Dom tycker nog ingenting, skulle jag gissa.

Är det inte så ändå, att näringen i "ny" jord blir förbrukad på ungefär en-två månader?
Jag har för mig att jag har läst det någonstans... då kan man väl tillföra gödning då... det borde bli ungefär detsamma.
tepa
Tokfia kan du vara själv, Sussie ! rotfl.gif

Är det så att det tar så kort tid för näringen att förbrukas, så ska det väl gå med den där flytande gödningen, som det ändå är dags att börja med NU ! OK, jag använder den väl då, tack !

Kram

Tepa smiley_small_hug.gif
evaisa
Tepa!

Frågan är kanske vad som kan ha tillkommit i jorden under tiden den stått i garaget........

Jag skulle åsså ha använt jorden.....
tepa
Evaisa, vad skulle det vara...? confused.gif
Den står utanför garaget.

Hälsn Tepa
Nauti
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-02-2009, 13:26) *
Är det inte så ändå, att näringen i "ny" jord blir förbrukad på ungefär en-två månader?
Jag har för mig att jag har läst det någonstans... då kan man väl tillföra gödning då... det borde bli ungefär detsamma.
Näringen i en vanlig kruka förbrukar ganska snabbt, ibland på några veckor bara. Man måste efter ett tag tillföra näring, eftersom jorden inte innehåller någon. Detta blir då som ett passivt hydrosystem och det är väl delvis därför jag överger att odla i jord mer och mer. Det känns lika bra att från början välja ett näringslöst medium med många fler fördelar om man jämför med jord.

När det gäller frilandsodling är det ju dock en helt annan femma.
evaisa
Ingen aning, men jag tänker mej att om det är en öppnad påse så kan små.....insekter organismer eller så ta sig in.

jag brukar hinna tänka den tanken när jag tar jord från en öppnad påse på balkongen, men jag tänker bara. Å så hoppas jag att det inte tillkommit nåt oönskat.

Men..... det skulle kunna............
tepa
HUPP !!! Menar du MÖRDARSNIGELÄGG !!!??? help.gif

Nej, inte måla f-n på väggen. Jag tänker använda den. Punkt och slut. Tack för alla råden, dock.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon