Vad ska jag göra med en rabatt som är 150cm bred och 33m lång? Den ligger någonstans där jag går varje dag, så jag vill att det vara fint året om, men jag tyvker det är jätte svårt att komma på bra ideer. Den är så himla LÅNG!
Har tänkt att ha några små grupper med lite barrväxter men annars behöver jag hjälp......Är det någon som ar några fifiga ideer?? Jag skulle verkligen upskatta det
Tack på förhand!
strandskatan
06-02-2009, 14:13
Jag har faktiskt en nästan exakt likadan rabatt, där allt blev en enda röra + att det kändes hopplöst att rensa när den var så lång. Jag delade in den i fyrkanter som ramades in med låg buxbomshäck runtom, vilket gjort det hela mycket mer hanterbart, eftersom varje ruta kan behandlas för sig, både vad det gäller plantering och det känns inte så övermäktigt att rensa när man tar rutorna en och en. Jag hade redan buxbomsplantor jag kunde ta sticklingar från, så det kostade ingenting.
annika wall
06-02-2009, 14:28
Ett sånt härligt problem! Kanske du kan göra en sittplats någonstans, med en vacker bänk kanske en liten pergola över bänken med härligt doftande rosor ( t ex honungsgula Rosa Helenae) och en rugge lavendel vid fötterna.
CITAT (sjm010 @ 06-02-2009, 13:04)

Vad ska jag göra med en rabatt som är 150cm bred och 33m lång? Den ligger någonstans där jag går varje dag, så jag vill att det vara fint året om, men jag tyvker det är jätte svårt att komma på bra ideer. Den är så himla LÅNG!
Har tänkt att ha några små grupper med lite barrväxter men annars behöver jag hjälp......Är det någon som ar några fifiga ideer?? Jag skulle verkligen upskatta det
Tack på förhand!
Och jag läste fort och fel, skrattar fortfarande, det var en smal rabatt tänkte jag, bara 33 cm bred.
Pius
PS Tyvärr har jag inga idéer men att dela av den låter väl bra. DS
LindaLunda
07-02-2009, 11:10
Vilket underbart problem!!!
I vilket vädersträck ligger rabatten?
Linda
CITAT (Pius @ 06-02-2009, 14:56)

Och jag läste fort och fel, skrattar fortfarande, det var en smal rabatt tänkte jag, bara 33 cm bred.

Det gjorde jag också! Såg framför mig väldigt torktåliga växter
tack för alla svaren!
rabatten ligger i sydöst läge. det är ganska så varmt och soligt där. det var en bra ide att dela ut rabatten. tack för att ni tog tiden för att svara....
någon mer ideer?
Var också inne på att dela upp den men kanske mer med små stigar här och där.
Vill man ta sig på andra sidan rabatten? Finns det naturliga passager?
Kanske lägga dit några stenbumlingar här och där eller i ett parti?
Plantera några små och låga träd, typ hängsälg eller andra mindre träd.
Hej, vilket angenämt problem du har!
Jag skulle nog försöka dela in den också, men inte så strikt utan låta de olika avdelningarna "flyta in i varandra lite" Jag skulle nog vilja ha en del med några rosor, en lite buskigare del, en mer ängsliknande och ett stenparti osv. Kanske kan det passa med en vattenspegel nånstans? Jobba med stora stenar och "jordhögar" fär att skapa lite dramatik?! En pergola med lite klätterväxter och en skön sittplats låter härligt också. En barrväxtavdelning som du var inne på redan osv...
Man kan ju göra så mycket med en sån rabatt!!!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.