|
Jag har letat länge efter en riktigt röd klematis, men inte lyckats.
Finns det någon som inte drar år det lila/rosa/kalla hållet? Mörk eller ljus spelar ingen roll, bara den är "tomteröd".
Någon som har erfarenhet av dessa sorter?
'Gravetye Beauty' 'Ernest Markham' 'Niobe'
Det är hopplöst att googla på dom, eftersom färger på bilder kan ljuga så - det måste upplevas live i dagsljus.
Sussie F-Flower
06-02-2009, 14:08
CITAT (Boxer @ 06-02-2009, 13:47)  Jag har letat länge efter en riktigt röd klematis, men inte lyckats.
Finns det någon som inte drar år det lila/rosa/kalla hållet? Mörk eller ljus spelar ingen roll, bara den är "tomteröd". Är den här röd nog? http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DN
Finn Klematis
06-02-2009, 15:18
CITAT (Boxer @ 06-02-2009, 14:06)  Någon som har erfarenhet av dessa sorter?
'Gravetye Beauty' 'Ernest Markham' 'Niobe'
Det är hopplöst att googla på dom, eftersom färger på bilder kan ljuga så - det måste upplevas live i dagsljus. Hej! Jag har alla tre. Gravetye Beauty är en texensis, vill ha mycket sol, klippgrupp 3,lysande röd. Ernest Markman, klippgrupp 3 röd. Niobe purpurröd,tål sol, klippgrupp 2 men fryser ner för det mesta. Prova Stasik. Rödbetsröd, mycket blomrik, klippgrupp 3. Mvh. Finn
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-02-2009, 14:08)  Egentligen inte tyvärr! De är röda i mitten på varje kronblad, men ytterst drar det år det kallare hållet. bra försök i alla fall  (jag är kräsen när det gäller färgstick, eftersom jag jobbat som fotokopist i tio år åt mycket petiga fotografer) Titta på denna sidan så förstår du nog vad jag menar. Om färgen på en bild ska vara identisk med verkligheten, är det många faktorer som ska stämma.
CITAT (Finn Klematis @ 06-02-2009, 15:18)  Hej!
Jag har alla tre. Gravetye Beauty är en texensis, vill ha mycket sol, klippgrupp 3,lysande röd. Ernest Markman, klippgrupp 3 röd. Niobe purpurröd,tål sol, klippgrupp 2 men fryser ner för det mesta. Prova Stasik. Rödbetsröd, mycket blomrik, klippgrupp 3.
Mvh. Finn Clematis Stasik verkar vara ganska "kall" eller? Gravetye Beauty verkar mer klarröd?
Finn Klematis
07-02-2009, 09:17
CITAT (Boxer @ 06-02-2009, 19:47)  Clematis Stasik verkar vara ganska "kall" eller? Gravetye Beauty verkar mer klarröd?  Hej! Två helt olika klematis. Gravetye Beauty. 2,5-3 m. hög, blommor uppstående klocker. Stasik låg kompakt 1,5 m. hög,otroligt blomrik.blommar länge. En av mina favoriter. Mvh.Finn
 Niobe, planterade den förra våren, ljuvlig röd färg tyckte jag nog.   Carmencita, viticella av Magnus Johnsson  Ville de Lyon, sen storblommig  Södertälje, viticella av Magnus Johnsson, blir riktigt stor
Finn Klematis
07-02-2009, 16:34
CITAT (Finn Klematis @ 07-02-2009, 09:17)  Hej!
Två helt olika klematis. Gravetye Beauty. 2,5-3 m. hög, blommor uppstående klocker. Stasik låg kompakt 1,5 m. hög,otroligt blomrik.blommar länge. En av mina favoriter.
Mvh.Finn
Kanske denna sida kan vara mer pålitlig ang. färgstick som du säger... http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemdetail.cfm?dbkey=527Gravetye Beauty gillar jag verkligen, en sån fin klematis! I min klematisbok är den mycket tomteröd (Mary Toomey)
Det känns som om det lutar mot 'Gravetye Beauty'.
Tack för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|