Bräcke2008
Vi har sedan ett år en tomt som skall/kan fyllas med växter. Vi bor i nordvästra Skåne. Vi har fått många växter av vänner som delat med sig när deras trädgårdar behövt tunnas ut. Vi är omättliga och därför undrar jag nu om det kanske finns fler som vill ha "hjälp med att glesa ut" i sina trädgårdat. Perenner eller buskar, allt beaktas.
Trädgårdsälskare
Myosotis
Såna här gula kan du få, fast jag vet inte vad de heter. De sprider sig till hela rabatten om de får lov. Jag bor också i nordvästra Skåne smile.gif

[attachment=30479:gul.jpg]
Meriona
Hihi, min mamma kallar dem för DASSBLOMMOR för förr växte de alltid bakom dasset. Vad de heter i verkligheten har dock fallit ur minnet. Glädjespridare är de ändå! biggrin.gif
Boxer
Praktlysing, Lysimachia punctata
ingrid fuxwall
CITAT (Boxer @ 07-02-2009, 18:54) *

Gissa om jag gnuggat och funderat - Tack för hjälpen
Myosotis
CITAT (Boxer @ 07-02-2009, 18:54) *

thanks.gif
Bräcke2008
Jag tackar Myosotis för erbjudandet att få praktlysing. Jag tror att jag redan har en del sådana, fådda från vänner. Jag behöver kolla först om jag ska ha fler av just den sorten, men det dröjer ett tag innan jag har koll på lägen. Jag får kanske komma tillbaka i ärendet.

Jag har läst att man kan föröka syrener genom att planterar "pinnar" i krukor och på så sätt få nya buskar.
Är det någon som har testat?

Vi har både den första blåsippan och vitsippor i trädgården nu.
Bräcke2008

HelenN
Hej!
Syrener är lättast att föröka genom "skottavläggning" ...har jag läst.

Då har man en eller fler ursprungsplantor som man beskär under viloperioden till ungefär 5 cm ovan mark. Flera skott börjar växa från ursprungsplantan och allt eftersom de växer täcker man över dem med jord. Man täcker med jord tills skotten är ca 20 cm långa . Då tar man bort all jord innan frosten kommer och sen skär du av de nya skotten med rötter och planterar som små plantor.

Men det funkar ju att ta sticklingar av Syren osså, o peta ner i krukor:) Lycka till!

CITAT (Bräcke2008 @ 08-02-2009, 17:43) *
Jag tackar Myosotis för erbjudandet att få praktlysing. Jag tror att jag redan har en del sådana, fådda från vänner. Jag behöver kolla först om jag ska ha fler av just den sorten, men det dröjer ett tag innan jag har koll på lägen. Jag får kanske komma tillbaka i ärendet.

Jag har läst att man kan föröka syrener genom att planterar "pinnar" i krukor och på så sätt få nya buskar.
Är det någon som har testat?

Vi har både den första blåsippan och vitsippor i trädgården nu.
Bräcke2008
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon