ibbjarneby
06-02-2009, 17:30
har fått tag på frilandshibiscus men vet inte om dom ska ut eller inte? bittan
Nu vet jag ju inte riktigt var du bor, men frilandshibiskusar kan mna ha planterade utomhus upp till Zon2 utan problem. Annars ska man försöka övervintra dem så svalt som möjligt, helst inte varmare än +8 grader.
Annars är de som vilken hibiskus som helst. Planteras i torv, ska hållas fuktiga men inte våta. Ljust men inte i direkt sol (inne) Utomhus planterar och sköter man dem som en Rhododendron.
Jag har satt ut mina fröer, jag tror de behöver ett par månader med kyla. Men det är första gången jag provar så dem, så jag kan ju ha fel....
CITAT (HelenJ @ 06-02-2009, 19:44)

Jag har satt ut mina fröer, jag tror de behöver ett par månader med kyla. Men det är första gången jag provar så dem, så jag kan ju ha fel....
Frilandshibiskusfrön, behöver inte kyla, de gror ändå... I MASSOR! Räkna med 100% grobarhet!
Alexander-VG-zon3
06-02-2009, 19:49
jag har sett frilandshibiskusar ca 1m i höjd utan att frysa och som blommar och växer i zon 3(gränsen 4).
sedan gör det inget om dom nu skulle frysa ner en kall vinter då dom blommar på ettåriga skott.
varmt och skyddat och soligt läge behövs för framgång. skotta över en massa snö.
då kan det vara bra att krukodla dom i ett par år innan dom planteras ut. då så tar man ut dom väldigt tidigt på våren och tar in när det börjar nära sig frost och väl inne ska dom inte ha över +10c.
jag har läst om dom som har fått en lyckad sådd utan att utsätta fröna för kyla. och också dom som har utsatt dom för kyla. tror dom är inte så kräsna med att gro. jag själv sådde mina varmt inne (sådde ytligt).
strandskatan
06-02-2009, 20:31
Jag sådde frilandshibiskus från Impecta för ett år sedan. Fröna grodde mycket lätt utan stratifiering (verkade som vartenda frö tog sig). Problemen kom när de hade grott, kinkiga saker som varken verkade tåla sol, vattning eller omskolning. I vilket fall klarade sig åtta stycken som jag planterade ut i höstas. Mitt råd är: akta plantorna för stark sol, vattna på fatet helst med regnvatten och sätt bara ett par frön i varje kruka, klipp bort det svagaste om båda kommer upp, när du skolar om, sätt hela innehållet i den lilla krukan i den större.
Christer i Falköping
06-02-2009, 21:32
Efter många tester i min gamla handelsträdgård har jag kommit fram till att frön från frilandshibiskus gror mycket bättre i värme än då de utsätts för kyla. 90% i värme och 60% med kyla. Sandpappra fröerna eller, om du är händig med kniv, skär av en ytte pytte liten bit av fröskalet. innehållet får inte skadas. De gror ganska så fort.
Christer.
blomkronan
07-02-2009, 01:05
Här måste jag oxå få ställa en fråga

har oxå en påse frön...
Kan det vara dax att så nu eller ska man vänta lite med det?
Dom tål inte sol men hur är det då med lysrör? är det ljuset som kan störa dom?
Plantera fröna en och en i "torvbollar" eller vad det nu heter? såna som är platta små runda brickor som man lägger i vatten så dom sväller... kan det vara en bra idé?
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 09:12
mina var inte så himla känsliga för sol men sår du dom inne under lysrör så får du härdas dom mer,sår du dom direkt i sol så klarar dom också solen ute. jag sådde mina i ett soligt söder fönster (tror det var i mars-april).
dom flesta grodde. sedan satte jag ut dom i krukor efter frosten var förbi och placerade dom först i öst sedan i växt.
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 09:17
CITAT (Christer i Falköping @ 06-02-2009, 21:32)

Efter många tester i min gamla handelsträdgård har jag kommit fram till att frön från frilandshibiskus gror mycket bättre i värme än då de utsätts för kyla. 90% i värme och 60% med kyla. Sandpappra fröerna eller, om du är händig med kniv, skär av en ytte pytte liten bit av fröskalet. innehållet får inte skadas. De gror ganska så fort.
Christer.
fast det borde ju vara konstigt att dom gror så dåligt med kyla. då dom växer vilt i klimat där det blir kallare än sydsverige och/eller lika kallt under vintern . då dom blommar på hösten så får ju fröna kyla innan dom gror. skulle dom gro sämre i kyla så kommer det ju äventyra hela arten i det vilda.
det jag läst att andra har fått lika bra resultat med värme som med kyla.
men det var intressanta siffror du fick fram.
Christer i Falköping
07-02-2009, 15:21
Det var en klar skillnad mellan värme och kyla under de tre åren jag gjorde testen.
Christer.
ibbjarneby
07-02-2009, 17:41
hej. tack för alla råd det blir nog något av allternativen.bittan
Gunilla T
07-02-2009, 18:05
En fråga, lite OT - håller inte på med frön men skulle gärna vilja ha några frilandshibiscus - är de härdiga i zon 2-3 och finns de att köpa som plantor i traditionella plantskolor?
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 18:57
CITAT (Gunilla T @ 07-02-2009, 18:05)

En fråga, lite OT - håller inte på med frön men skulle gärna vilja ha några frilandshibiscus - är de härdiga i zon 2-3 och finns de att köpa som plantor i traditionella plantskolor?
som jag skrev innan vet jag välmående plantor i zon 3 pågränsen till 4.
CITAT
jag har sett frilandshibiskusar ca 1m i höjd utan att frysa och som blommar och växer i zon 3(gränsen 4).
bor man i kallare än zon 2 bör man plantera dom varmt och soligt. blommar på ettåriga skott och finns att köpa på dom flesta plantskolor i sydsverige. åtminstone i Götaland brukar det alltid finnas.
Tack för frågan
från namn av anläggningen är klar att ställa ut , så det är bättre om vi så den på hösten för att vetter kallt och varm vädret.
Lycka till- H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.