Full version: Dax för näring...
tepa
Hej

Ska jag blanda flytande näringen i dubbelt så mycket vatten, så det blir halv dos ? Ska ge krukväxtnäring första gången för våren idag.

Hälsn Tepa
Nauti
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 18:45) *
Hej

Ska jag blanda flytande näringen i dubbelt så mycket vatten, så det blir halv dos ? Ska ge krukväxtnäring första gången för våren idag.

Hälsn Tepa
Dubbelt så mycket vatten? Det låter som att det blir alldeles för starkt. Vad står det för doseringsrekommendationer på flaskan?
Elcyion
CITAT (Nauti @ 06-02-2009, 18:53) *
Dubbelt så mycket vatten? Det låter som att det blir alldeles för starkt. Vad står det för doseringsrekommendationer på flaskan?

Starkt? Det hon menar är att om det står 1 del näring, och 1 del vatten, funderde hon på om hon skulle blanda 1 del näring med 2 delar vatten för att inte chocka växterna.
Fågelvägen
Nauti skrev "Dubbelt så mycket vatten? Det låter som att det blir alldeles för starkt. Vad står det för doseringsrekommendationer på flaskan?"
Självklart är tepa inte så korkad! Det skulle ju bli 1 liter näringslösning till 2 liter vatten!

tepa - dubbla mängden vatten till ett mått näring verkar fungera bra att börja med, eftersom det än så länge är skralt med den naturliga ljusmängden. Så har jag gjort, växterna skjuter skott och ser gröna ut, hibiscusarna har knoppar. Men antagligen kan man också vänta ett par veckor.
MariaS
Är växterna nyplanterade, kan man vänta i alla fall sex veckor innan man börjar ge näring. Även om man använder "gammal" jord (syftar till din andra tråd) Växterna behöver rota sig ordentligt först i krukan.
tepa
Elcyion och Fågelvägen fattade vad jag menade. Alltså dubbla mängd vatten mot vad det står på flaskan. Men Maria, får jag inte ge näring alls då ? Jag har inte planterat än, men tar in jordpåsen i hallen. Den var en enda isklump. Alltså inte ge näring förrns sex veckor efter att jag omplanterat ??? Då är vi ju inne i april...

Hälsn Tepa

Korkad Tepa, menade jag rotfl.gif
Fågelvägen
Bra tillägg, Maria! Jag tänkte inte på att andra kanske redan har planterat om. Själv väntar jag med det tills det blir ljusare, använder ingen extra belysning.
Alexander-VG-zon3
jag planterar om i mitten av feb, väntar 4v sedan ger jag full dos näring(dom flesta får då en gång i veckan full dos till en gång i månaden full dos).

har alltid gjort så och det har alltid funkat. slutar sedan ge näring i aug.
MariaS
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 19:33) *
Elcyion och Fågelvägen fattade vad jag menade. Alltså dubbla mängd vatten mot vad det står på flaskan. Men Maria, får jag inte ge näring alls då ? Jag har inte planterat än, men tar in jordpåsen i hallen. Den var en enda isklump. Alltså inte ge näring förrns sex veckor efter att jag omplanterat ??? Då är vi ju inne i april...

Hälsn Tepa

Korkad Tepa, menade jag rotfl.gif

Du ska bara ge näring till växter som inte blivit omplanterade, och då börjar man försiktigt med halv dos (eller dubbla mängden vatten giggle.gif ) för att sakta öka. Du kan även använda vanlig gödning och ge halv dos till kaktusar och Orkidéer. Men till dem använder du aldrig full dos.

Nu ska jag berätta en hemlighet angående flytande gödning. Efter att ha läst och jämfört, visar det sig att flaskan som det står citrusnäring på (som är svindyr) och flaskan som det står "till gröna växter med extra järn", är exakt likadant innehåll i! Flytande blåkorn, blomstra et.c som är avsedd för: sommarblommor, växthus, krukväxter et.c. Har samma innehåll! fast de kostar olika, beroende på etikett?! Tittar man sen på orkidé och kaktusnäring så är det återigen... ja just det... samma innehåll, men annan dosering... Så personligen köper jag 5-liters dunkar med flytande gödning och doserar efter växten istället för vad som står på flaskan.. Blir myyyyyyycke billigare så!
Alexander-VG-zon3
ska tillägga att mina växter får ingen näring från aug till 4v efter omplantering.

ger fulldos både till orkidéer och kaktusar och suckulenter, jag orkar inte hålla på med halv och mäta upp olika doser. jag ger full dos med regelbundna tider. samma som jag skrev innan har alltid gjort och har alltid funkat utan problem.

CITAT (MariaS @ 06-02-2009, 19:47) *
Nu ska jag berätta en hemlighet angående flytande gödning. Efter att ha läst och jämfört, visar det sig att flaskan som det står citrusnäring på (som är svindyr) och flaskan som det står "till gröna växter med extra järn", är exakt likadant innehåll i! Flytande blåkorn, blomstra et.c som är avsedd för: sommarblommor, växthus, krukväxter et.c. Har samma innehåll! fast de kostar olika, beroende på etikett?! Tittar man sen på orkidé och kaktusnäring så är det återigen... ja just det... samma innehåll, men annan dosering... Så personligen köper jag 5-liters dunkar med flytande gödning och doserar efter växten istället för vad som står på flaskan.. Blir myyyyyyycke billigare så!

visst är det så!! jag kör med flytande blåkorn (tycker det är enklast)och kogödsel.

flytande blåkorn ger jag till ''alla'' växter fulldos 1gång i veckan till 1gång i månaden.

tepa
Tack, Maria. Ingen av mina växter har blivit omplanterad i vår, gör det nästa helg. De som är köpta i somras eller senare blir inte omplanterade förrns nästa vår. Utom Orchidéerna. De ska ju vartannat år bli omplanterade. Betyder detta att jag inte kan ge näring ikväll till de växter, som blir omplanterade nästa helg, eller nu i helgen, om isklumpen hinner tina där i hallen ? Bara till de jag inte tänker omplantera alls förrän nästa vår ?

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 20:03) *
Tack, Maria. Ingen av mina växter har blivit omplanterad i vår, gör det nästa helg. De som är köpta i somras eller senare blir inte omplanterade förrns nästa vår. Utom Orchidéerna. De ska ju vartannat år bli omplanterade. Betyder detta att jag inte kan ge näring ikväll till de växter, som blir omplanterade nästa helg, eller nu i helgen, om isklumpen hinner tina där i hallen ? Bara till de jag inte tänker omplantera alls förrän nästa vår ?

Hälsn Tepa

Helt riktigt. Du är duktig du bravo.gif
Bassam

Tack för frågan

Måste följa de anvisningar som bifogas att ökningen har lett till att förbränning av vegetabiliskt.

Lycka till -H:Bassam
tepa
Tack Maria. Suck. Hade ingen aaaaaaning om att växten måste omplanteras först, sen vänta några veckor, och sen först få näring ! Kunde ni inte ha sagt detta lite tidigare !? ranting.gif

Skojar bara rotfl.gif

Då hade jag kanske omplanterat för någon vecka sen, flera av mina växter har fått nya skott. Men jag har ju extra blombelysning. Tio stycken lampor för tillfället, men tänker skaffa fler...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
man måste inte plantera om växterna för att ge dom näring, ska väl förtydliga mig själv. dom växter jag inte planterar om ger jag full dos från mitten av feb (inga problem), alla växter kan man inte plantera om varje år men dom vill ha näring.

så du kan lugnt ge alla dina växter näring och sedan plantera om dom när du vill.

Nauti
Jaha, jag missförstod det helt och hållet tongue.gif Jag brukar börja med gödning efter några veckor om jag inte planterar om. Då brukar jag köra på full dos direkt. När jag odlar i kokos som inte innehåller någon näring och måste göda från början så kör jag halvdos för att inte chocka dem.
tepa
Oj då, Flaxss. Då är du helt oenig med Maria, som säger att inte ge näring nu till de växter jag ska plantera om nästa helg. Man varför väntar du då fyra veckor med att ge den där näringen efter omplantering ? Eller du kanske menar att jag kan ge näring nu och sen omplantera nästa helg och SEDAN VÄNTA fyra veckor med näring. Men nu har jag redan gjort som Maria sa. De växter jag ska omplantera fick bara regnvatten. De andra fick halv dos näring i regnvattnet.

Hälsn Tepa
nelly.trott
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 23:24) *
Oj då, Flaxss. Då är du helt oenig med Maria, som säger att inte ge näring nu till de växter jag ska plantera om nästa helg. Man varför väntar du då fyra veckor med att ge den där näringen efter omplantering ? Eller du kanske menar att jag kan ge näring nu och sen omplantera nästa helg och SEDAN VÄNTA fyra veckor med näring. Men nu har jag redan gjort som Maria sa. De växter jag ska omplantera fick bara regnvatten. De andra fick halv dos näring i regnvattnet.

Hälsn Tepa

Om du planterar om i en ny fräsh jord så innehåller den näring redan därför avrådes det att ge näring,
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 06-02-2009, 23:24) *

Hälsn Tepa

de växter du INTE ska plantera om kan du ge näring i mitten av feb.

dom du SKA plantera om, väntar du 4v (som Nelly trott skrev) innan du ger näring.

det är så jag menar.
tepa
Javisst menar du så, Flaxss. Då är du ju överens med Maria i alla fall ! Vi leker väl att det är mitten av februari nu då, eftersom jag gav näring igår till de jag inte ska plantera om nu i vår. Endel planterar ju om direkt efter nyinköp av krukväxter. DET har jag aldrig gjort. Jag väntar ett år.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
jag planterar inte heller om direkt när jag köper nya växer.
MariaS
Någon gång har det hänt att jag planterat om direkt efter köp, men då har det mest berott på att växten inte har det så rymligt som den borde, eller står i fel jord. Det är tyvärr allt för ofta man ser att kaktusar och ALoe är planterade i torv, så där blir det definitivt omplantering direkt.

Tepa... det är bara sju dagar kvar till mitten av februari! Gödsla på du.
tepa
Hej Maria

Jag HAR ju gödslat, igår kväll. Men bara de jag inte planterar om förrän nästa vår, de nyaste krukväxterna alltså.

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 07-02-2009, 17:03) *
Hej Maria

Jag HAR ju gödslat, igår kväll. Men bara de jag inte planterar om förrän nästa vår, de nyaste krukväxterna alltså.

Hälsn Tepa

Exakt, det är precis så du ska göra, sen om du ändå har extra elysning, gör det inget att du "tjuvstartat". Mitten av februari är ju ingen vetenskap. Allt görs så som det passar odlaren bäst. Så fortsätt gödsla de blommor som du inte ska plantera om, de kommer visa sin tacksamhet ganska snart.

Sen är det detsamma med när man börjar gödsla efter omplantering. Rekomendationerna varierar mellan 4 - 8 veckor efter omplantering, kanske lite beroende på märke och kvalitet av jord. Själv använder jag Hasselfors P-jord till det mesta och börjar inte göda förrän efter 8 veckor och än har inte mina blommor klagat giggle.gif .

Däremot att hälla på gödning på en blomma som ändå ska få ny jord, är ju bara slöseri med pengar och resurser. Att behöva slänga bort nygödslad jord för att ersättas med... just det... nygödslad jord. Såg att du även hade en gammal påse med jord, men vänta ändå med att gödsla i 4 veckor med gammal jord, så rötterna hinner komma igång i den nya jorden. Det är lätt att ta död på växter med för mycke näring också ( den bränner rötterna). Gödningen är ju till för att stötta växten i dess tillväxt och blomsterproduktion.
tepa
Tack Maria. Jag har Bogrönts Blomjord. Där står "Vår bästa blandning för dina krukväxter" på påsen, det är den gamla påsen, alltså. Finns små små lecakulor färdigt iblandad i jorden. Jag litar på att den är bra. Annars använder jag Hasselfors planteringsjord i trädgården. Det är vad som säljs här på Åland. Det finns säkert andra märken också, men jag tar det som är billigast...Man brukar få Hasselfors billigare om man tar tre femtiliterspåsar.I vår när jag ska gödsla, så blir det nog finskt koskit, Biolan, som jag hört av en trädgårdstant att hon brukar använda.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon