|
Julia F
06-02-2009, 18:57
Skulle behöva er expert hjälp, med att hitta bra rosor, runt en "modern" brunn. Brunnen är "modern", på så sätt att det som syns ovan jord, är en ful svart plast låda  . Det finns en liten rabatt runt lådan, som jag tänker göra större. Rabatten har sol på morgon och förmiddag från öster (givetvis)... I norr är det en vild körsbärsdunge, som är ljuvlig på våren. I söder gavelen på huset, och åt väster en ek, som jag har ett hat/kärleks förhållande med, den skuggar rabatten även ovanifrån. Vill gärna ha något som luktar, och blommar länge. Rabatten är bland det första man ser, när man kommer hem till mig. Hemma är zon 3 i Grebbestad, norra Bohuslän, men här blåser det inte allt för mycket. Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta något riktigt bra!
svennis
06-02-2009, 19:39
Rose de Resht har allt! Leta upp den, doft, blommor, växtsätt....
Svennis förslag är lysande, det har jag inga invändningar emot, utan kan bara hålla med.  Men, att tänka på: då jag själv har både dricksvattenbrunn och avloppsbrunn (i betong, dvs semi-moderna och fula), så vet jag att man måste kunna komma till dessa. Jag älskar rosor, men har tvingats inse att det inte är den bästa växten att dölja fula brunnar med.  Vad du än sätter, så får du vara beredd på att det kan behöva trampas på... Värst är avloppsbrunnen, (3 st betonglock om man ska vara petig), den måste slamsugargubbsen kunna komma till 1 ggn om året. Kan nästan garantera att de inte skulle uppskatta en taggig buske, el flera! Trots flera års surt blängande dagligdags på dessa missprydande objekt i gräsmattan,  så har jag fortfarande inte gjort någonting åt dem. Det enda jag kommer på är att måla dem, ungefär som trottoarmålare söderut. /S
Ezereht
07-02-2009, 01:19
Finns ju rosor som inte är så taggiga. Som Chloris. Vet det finns flera men kommer inte på just nu mitt i natten. Man kan ju sätta dom så att man ser dom från "på väg mot huset", men ändå ha öppet på "andra sidan" av brunnen.
Erika i Sandviken
07-02-2009, 09:01
Varför inte gör små bersåer runt "skitbrunnarna" ,beroende på hur höga dom är växlar man växter.Astilbe tycker jag är en perenne som täcker,döljer väldigt bra till viss höjd,men en buxbom häck skulle väl också funka,alt syren om man vill ha bersån riktigt hög.Lägg duk över locket och ställ två stolar bredvid alt 2 är ju att sätta ett högt armeringsstaket runt brunnen med ingång för slamtömningsgubben.Sen sätter man klätter växter på utsidan ex olika klematis kanske blandat med någon klätterros.Så det blir som ett ända stoort rostorn. [attachment=30454:2008_01050005.JPG] [attachment=30455:2008_01050006.JPG]
annika wall
07-02-2009, 09:04
Hade samma problem tills jag kom på att jag kunde ta en fin gammal zinkbalja och lägga upp och ned över locket. Som tur är har jag bara ett plastlock att dölja. Det ser ganska gulligt ut och passar till mitt gamla hus. Instämmer med Stiffe i att "slamsugargubbarna" har tydliga åsikter om taggiga buskar runt brunnarna, själv har jag valt pioner runt ikring och en rejäl trampsten så gubbarna har något att stå på. En händig granne har helt sonika byggt en rund bänk som han ställt ovanpå. Jättefint!
Julia F
07-02-2009, 11:20
Brunnen i fråga är en vattenbrunn, så den skall man förhoppningsvis, inte behöva komma ner i på många år. Skulle nog helst inte vilja ha en stickig ros. Men Rose de Resht, var verkligen ljuvlig, så den kan nog smyga sig in på annat håll... Chloris är också underbar, men kanske lite för hög?
gulmåra
07-02-2009, 12:15
Om jag förstår det rätt så behöver man inte komma åt brunnen? Om det är så skulle jag göra någon form av torn/fyr runt och ovanför brunnen. Om nu storlek och konstruktion tillåter det?! Jag började förra året med något liknande som jag kallar mossön. Inte mossa då men mossrosor tillsammans med annat såsom viticella-clematis, stenar och malvor bl.a. Till torn använder jag stolpar som jag fäst armeringsnät i. Jag har klätterrosor som trivs i morgon och förmiddagssol. Kanske skulle skuggtåliga arvensis-rosor passa? Tex Splendens eller Ruga. De blommar nu inte hela sommaren men någon doftande clematis som komplement och utanför runt "ön" andra doftande perenner...engelsk ros? Behöver du komma åt brunnen ofta skulle jag göra som Erika tipsade om... flytta ut härligheten som en skärm åt ett eller flera håll. Skärmar åt tre håll och öppning med bänk framför åt det fjärde? Fast nu ser jag att du inte vill ha så högt... Hm, ja nu blev det tokigt... Men jag skickar bild på Ruga även om den inte doftar lika mycket som Splendens... Ruga Ruga Annika! Tack för tipset med rund bänk över slamlocket. Det skulle bli en perfekt placerad bänk här!
 Kathleen Harrop, en taggfri Bourbon ros med stark doft, trodde den skulle frysa bort här men den var tuffare än så, blommar hela sommaren, otroligt söt/rosa blommor och blir ca 1 - 1.20 hög, zon 3. Lite kräsen dam, god jord och gödsel ska till. Finns fler bilder i album/Bourbonrosor. Erikas idé med klematis gillar jag med och man behöver inga höga stöd utan man kan vika, klippa till en armeringsmatta över brunnen som kan vara hur hög man vill och så kan man ha en vacker klematis som ligger över nätet och så kan man ha lagom höga rosor ihop med klematisen. Titta i mitt album/Klematis där finns en del.  Katharina Zeimet, en äldre Polyantha ros 1901 med doft, blir ca 1 m och mycket frisk, zon 5 ros och väldans tuff, finns många fler bilder i album/Polyantha rosor. Rosen är så gott som taggfri, detta är den ros jag har flest ex av i trädgården, den är perfekt att blanda med. Blir som små buskar med miljoner blommor.  Belle de Crécy, Gallica ros 1- 1.20 hög, stark doft, nästan taggfri ev. så blandar du in en gammal läcker lila ros men den blommar bara 2 - 3 veckor, men dom har ju något extra dessa rosor.
Julia F
10-02-2009, 11:26
Tack så mycket för all hjälp! Vilka underbara rosor ni föreslog. Och nu börjar jag ju vakla i min tro... skulle kanske ha ett torn med en klätterros och klematis istället.....Nu blev det riktigt jobbigt. Har en flamentanz som klättrar på eken, och den växer så det knackar och blommar lika mycket. Skulle det se konstigt ut med en klängros strax framför?
nelly.trott
10-02-2009, 13:56
hej hej Nu vet jag inte hur stora dessa brunnar är men en idee att kanske överväga , hitta eller du kanske har tunnur i trä(kan va gammla) ta bort botten trä över den moderna brunnen och låtsas som att det är en dekoration med mening att ha dessa tunnur i trä i trädgården. Botten kan du använda som "lock" eller nåt. sen kan du alltid ställa några pelargoner eller andra blommor "i tunnan" som om de skulle växa från den. Kan vara en lösning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|