Jag har ett problem. Ett djur som ser ut som en långhårig råtta med kort svans och rejäla gnagartänder samt långa klor förpestar mitt liv (grönsaksland).Det är inte mullvad, inte sork. Gör runda hål i marken, ca:6-7 cm i diameter. Inga högar förekommer, däremot gångar ca 10 cm under ytan. Jag har en damm som den har attackerat och gjort om dammduken till en brynja. Käkar med fördel potatis och rötter. Vad är det och hur blir jag av med den.
PS. har testat alla kända huskurer förutom dynamit.DS
Åsa, mälardalen zon 2
06-02-2009, 20:58
Är du verkligen säker på att det inte är någon av de sorkarter vi har i sverige (det finns fler än en art)?, vattensork och åkersork är ju vanligast tror jag, åkersorken har ofta en ganska kort svans + de gör gångar och brukar inte göra några högar.
Jag är inte säker på någonting. Men jag har kollat med kunniga i närområdet och alla är osäkra. Närmaste kandidaten hitintills är någon typ av vattensork. Men alla sökningar i böcker och på internet ger inget entydigt svar. Jag lyckades fånga en och den var stor som en råtta. men inga direkta liknelser i övrigt.
Även vattensorken har kort svans, små ögon och förpestar tillvaron i trädgården! Vattenslang ansluten till ett avgasrör och andra änden ner i jorden (nej, det är inte miljövänligt) tar död på ett gäng. Täpp till alla hål där du ser att gasen kommer ut...
Sen skyddar man nyplanterat med vitlöksklyftor. Min trädgård producerar mängder med vitlök, men jag får i alla fall ha buskarna ifred.
Minkskit eller kattsand i alla hål man kan hitta, skrämmer sorken på flykt, men flyttar tyvärr bara problemet till en annan del av trädgården. Likadant med karbid och andra "luktkemikalier".
Tyvärr de små a**n lika intelligenta som effektiva!
Jag får väl testa med vitlök då. Det är det enda jag inte provat, förutan dynamit. Om jag inte äter det själv kan jag åtminstone ha kvar mina vänner. Tack för tipset, jag kommer att hålla alla underrättade om min kamp mot trädgårdens gruvarbetare.
"Trädgården gruvarbetare"! Jo jag tackar ja. Dynamit föresten... undrar om inte gubben har lite kvar i kistan

Värt att testa kanske
Gossen Ruda
06-02-2009, 22:21
Vattensork/mullsork tycker jag det låter som. Samma art men med lite olika vanor. Skiljer sig från råttan genom kompaktare kropp och små öron, råttans öron sticker upp ovanför huvudet. Den gillar speciellt potatis. Åtgärd? Vet inte, fällor kanske.
Tack förfrågan
vatten sork
[attachment=30444:vattensork_1.jpg]
åkersork
[attachment=30445:_kersork.jpg]
fjällämmeln
[attachment=30446:fj_l_mmeln.jpg]
skogslämmel
[attachment=30447:skogsl_mmel.jpg]
Lycka till H:Bassam
Sussie F-Flower
07-02-2009, 03:09
Låter som en vattensork! Dom har liiite längre päls på vintern än vad denhär har på bilden.
(gräver och förstör allt möjligt...)
Den här bilden är ifrån maj månad. Samt att den är tagen "norr om Dalälven" = Norrland.
CITAT (Bassam @ 07-02-2009, 01:39)

Tack förfrågan
vatten sork
[attachment=30444:vattensork_1.jpg]
åkersork
[attachment=30445:_kersork.jpg]
fjällämmeln
[attachment=30446:fj_l_mmeln.jpg]
skogslämmel
[attachment=30447:skogsl_mmel.jpg]
Lycka till H:Bassam
Det är inte tillåtet att stjäla bilder på nätet på detta sätt, du får länka till bilderna i stället.
Av era bilder att döma verkar det nog vara vattensork. Tack för hjälpen. Nu ska jag försöka få bort otyget också. Vitlök verkar ju vara ett tips, men det är klart, dynamit är roligare...
lavendelgården
23-02-2009, 11:26
Vattensorken kan man känna igen på att den lämnar högar av jord vid gångarnas mynning. Gångarna kan vara mycket ytliga. Förra året fanns det massorav vattensork hos mig.
Den är hopplös, äter både trädrötter och allehanda lökar. Ett äppelträd och en körsbärsbenved plus en massa camassior, tog dom förra året.
Har provat allt - en tam iller skulle nog vara bra!!!!
När den gav sig på min trädvallmo, blev jag tokig. Grävde bort alla gångar runtomkring, letade efter gångmynningar i närheten och stoppade bittermandel i hålen.
Trädvallmon klarade sig och jag har därefter använt metoden med bittermandel i både sork och mullvadsgångar. Djuren försvinner - i alla fall ett tag, men det går åt mycket mandel under en sommar!!
Åsa
[quote name='donzo' date='06-02-2009, 22:57' post='972130']
Jag får väl testa med vitlök då. Det är det enda jag inte provat, förutan dynamit. Om jag inte äter det själv kan jag åtminstone ha kvar mina vänner. Tack för tipset, jag kommer att hålla alla underrättade om min kamp mot trädgårdens gruvarbetare.

vi tager 8-10 fed presset hvidlök i ca.10 liter vand lader det stå ca.1weeke rörer i det et par gange om dagen.og hälder det i alle hullerne ,vi har inta set en muldvarp i 3 år,og grannarna gör det samme.
hej fra birde.
Meriona
07-03-2009, 19:41
Vänta till påsk och köp såna där knasterbomber i små gröna/svarta plastbollar. Smäller, ryker och luktar och sorkarna flyr. Funkar i alla lägen hittills. Tänd på, knöka ner och stoppa foten över hålet.
Kul med allt engagemang runt mina små f.b. husdjur. Jag har provat rejäl sprängkraft under jord. Det verkar som att det fortplantar sig rätt ordentligt. Vi får se om det fortfarande är lungt när vårvärmen etablerar sig. Annars får jag väl ladda om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.